Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Starta upp fäbod?  (läst 2584 gånger)

pompadoddels

• Gäst
Starta upp fäbod?
« skrivet: 11 jan-06 kl 15:55 »
Kan man tjäna en summa/få något sorts bidrag om man driver en fäbod?

Är sugen på fjällkor och undrar lite hur man skall tänka o vad man skall göra om man är intresserad av att hålla kor?

Är inte insatt alls men är som sagt väldigt nyfiken.
En dröm är att kombinera turridning med fäbod i härjedalen.
 :)
« Senast ändrad: 11 jan-06 kl 15:55 av pompadoddels »

gimskogen

• gimskogen.se
Re:Starta upp fäbod?
« Svar #1 skrivet: 14 jan-06 kl 16:08 »
Beroende på om fäboden är med i länstyrelsens fäbodinventering så kan man söka bl a fäbodstöd... bl a...
För att man håller landskapet öppet... O för att du håller betes djur...

Stöd du kan söka är bl a

Bevarande av betesmarker, Öppet odlingslandskap, kompensations bidrag (för att du håller kor och eller får o getter) Gårdsstödet och ev fäbodstödet...  Håller du dessutom renrasiga fjällkor så kan du även söka utrotningshotade stödet

Man kan även surfa in på jordbruksverkets hemsida www.sjv.se och kolla i " stödguiden" vilka stöd man är berättigad till..

Vilka stöd man kan söka beror mycket på var man bor i sverige och vilka marker man har...

Börja med att ringa din länstyelse så kan de hjälpa dig...

Mvh
lollo
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Dela detta:

* Inloggade just nu

709 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser