Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Farliga matrester?  (läst 19820 gånger)

Levnadsglad

• Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
Farliga matrester?
« skrivet: 28 jun-09 kl 17:36 »
Finns det något i "maträst-väg" som kan vara olämpligt eller rent utav farligt för höns att äta?

Lök, svamp t.ex.......kan de äta det?

Nybörjare på det här....tacksam för hjälp :)

Mvh/Levnadsglad
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Lycka

• Ångermanland
SV: Farliga matrester?
« Svar #1 skrivet: 28 jun-09 kl 18:01 »
Aldrig ge möglig mat, annars kan man nog ge det mesta.
Hedemorahöns

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #2 skrivet: 28 jun-09 kl 20:37 »
Avocado kan vara farligt för fåglar, vågar inte svära på att det är farligt för höns. Från Wikipedia:

Citera
Toxicity to animals

There is documented evidence that animals such as cats, dogs, cattle, goats, rabbits, rats, birds, fish and horses[14][23] can be severely harmed or even killed when they consume the avocado leaves, bark, skin, or pit. The avocado fruit is poisonous to some birds, and the ASPCA and many other sites list it as toxic to many animals including cats, dogs, and horses[24]. Avocado is an ingredient in AvoDerm dog food[25] and cat food.[26] However, the ASPCA has declined to say whether this food is safe or not without knowing the details of how the avocado is processed.[27]

Avocado leaves contain a toxic fatty acid derivative known as persin, which in sufficient quantity can cause equine colic and, with lack of veterinary treatment, death.[28] The symptoms include gastrointestinal irritation, vomiting, diarrhea, respiratory distress, congestion, fluid accumulation around the tissues of the heart and even death. Birds also seem to be particularly sensitive to this toxic compound. Negative effects in humans seem to be primarily in allergic individuals.

Jag har även läst att potatisskal är farligt, men om dina höns är som mina kommer de automatiskt att välja att inte äta dem.

Fiskben kan fastna i halsen på hönsen och skada dem.
« Senast ändrad: 28 jun-09 kl 20:40 av Armand »
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Levnadsglad

• Ångermanland
    • Livet på landet
« Svar #3 skrivet: 28 jun-09 kl 21:39 »
Avocado kan vara farligt för fåglar, vågar inte svära på att det är farligt för höns. Från Wikipedia:

Jag har även läst att potatisskal är farligt, men om dina höns är som mina kommer de automatiskt att välja att inte äta dem.

Fiskben kan fastna i halsen på hönsen och skada dem.

Aha...va bra att veta att man ska undvika avocado.
Fiskben har jag faktiskt varit noga med att plocka bort...(åt fisk i går  ;)..).....men potatisskal hade jag ingen aning om att det kunde vara farligt?

Överhuvudtaget skulle jag aldrig ge de något som jag inte skulle kunna tänka mig att äta själv :)
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

taccotad

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 28 jun-09 kl 21:52 »
usch ja, avocado gav jag till mina hönor i vintras. dom blev hängiga och lite nervösa. men som tur var hände inget. gud vad hemsk jag kände mig :(

Levnadsglad

• Ångermanland
    • Livet på landet
« Svar #5 skrivet: 28 jun-09 kl 21:55 »
Men lök, svamp o såna saker är helt ok?
Hundar mår ju inte bra av det........men höns kanske inte reagerar likadant på de samma ämnena?

finkmormor

« Svar #6 skrivet: 28 jun-09 kl 22:27 »
Jag brukar koka småaborrar som jag ger dom det som dom lämnar är ryggben och övriga ben dom tycker det är jättegott

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 29 jun-09 kl 08:44 »
jag har inte läst att lök och svamp ska vara dåligt för dom. men mina höns undviker själva just lök och svamp och även oliver. antingen är det smaken eller något annat men dom HATAR det..

Liam

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 29 jun-09 kl 08:58 »
jaha? potatisskal farligt? jag som ger det ibland.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #9 skrivet: 29 jun-09 kl 11:18 »
jaha? potatisskal farligt? jag som ger det ibland.

Enligt vad jag har läst på ett annat hönsforum. Vet inte hur pålitlig källan är.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

karinreime

« Svar #10 skrivet: 29 jun-09 kl 11:29 »
Potatisskal ska inte vara råa - koka dem.

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #11 skrivet: 29 jun-09 kl 11:32 »
Hur det är med höns vet jag inte men för papegojor råder ungefär dessa "regler":

Avocado - direkt dödligt
Rå potatis - innehåller solanin och kan vara farligt
Kokt potatis - går däremot bra att ge
Lök - är inget man rekommenderar pga svavelsyrehalter, men de dör inte av små mängder
Kål i allmänhet - får de dålig mage av, höns tycks däremot ha magar av stål så de tål allt
Salt mat - bör inte ges alls, men som sagt tror jag höns tål mer
Chili - är jättegott!
Rabarber - innehåller höga halter oxalsyra och ska inte heller ges
Spenat - innehåller också lite oxalsyra men det ska inte vara någon fara
Laktosprodukter - ges ej då papegojor saknar en enzym som bryter ner laktosen, det förstör således deras tarmludd ett tag och sen har de svårare att tillgodogöra sig vitaminerna i kosten. Höns verkar inte bry sig nämnvärt dock, fil ska ju vara bra har man hört. Och ost älskar de.
Choklad - kan vara dödligt, precis som med hundar.

Kanske man kan applicera några punkter på höns i alla fall, jag är ingen hönsexpert.
ofrivilligt hönslös

johe71

« Svar #12 skrivet: 29 jun-09 kl 15:28 »
Salt mat - bör inte ges alls, men som sagt tror jag höns tål mer

de vanliga fodersorterna från granngården (allfoder, värpfoder) innehåller 0,3-0,4% koksalt så det torde inte vara något stort problem om man inte överkonsumerar salt själv :)

Finns det något i "maträst-väg" som kan vara olämpligt eller rent utav farligt för höns att äta?

om man vill följa alla regler så gäller följande (vilket gör fiskbenen till ett icke-problem)

Citera
Nu har alltså reglerna skärpts ytterligare en gång. EU:s s.k. biproduktsförordning, som trädde i kraft den 1 maj 2003, säger att det inte är tillåtet att utfodra produktionsdjur (med undantag av pälsdjur) med matavfall.

Definitionen på produktionsdjur är alla djur som hålls, göds eller föds upp av människor och används för framställning av livsmedel (bl.a. kött, mjölk och ägg), ull, päls, fjädrar, skinn eller andra produkter av animaliskt ursprung.

Definitionen på matavfall är alla typer av matavfall med animaliska beståndsdelar från restauranger, storkök och kök, inbegripet centralkök och hushållskök. Det är alltså fortfarande möjligt att utfodra med t.ex. potatis, makaroner och grönsaker.

Utlämnande
Länsstyrelsen vill också påminna om att den som överlåter matavfall till annat än kommunal avfallshantering, till exempel till en lantbrukare skall anmäla detta till Länsstyrelsen. Länsveterinärexpeditionen har en särskild blankett som kan användas för detta.

samt (vilket gör råa potatisskal till ett icke-problem)

Citera
Enligt Lagen om foder skall alla foderblandningar till fjäderfä värmebehandlas (minimum 75°) för att eventuella sjukdomsframkallande mikroorganismer ska avdödas. Enda undantaget är egenproducerade vegetabilieprodukter, t ex spannmål.

Även köksavfallet från den egna gården innehåller rester av livsmedel från olika delar av världen, och risken att sprida smittor är därför stor. Allt köksavfall måste kokas på gården. För gårdseget matavfall krävs värmebehandling. För externt matavfall (skolor etc) krävs dessutom tillstånd av Jordbruksverket.

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #13 skrivet: 29 jun-09 kl 15:53 »
Mina kaläter våra rabarber (bladen) innehåller bladen oxå oxalsyra?  ???
Potatisen låter de bli, även lök och vitlök, ramslök, o kajplöken som vi har i trädgårdslandet. Antar att det finns godare saker att sätta i sig än lök... :P
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #14 skrivet: 29 jun-09 kl 17:19 »
Mina hönor ogillar alla former av lök har jag förstått, för de rensar effektivt bort det ur matskålen de gånger det hamnar där.

Jag har sällan potatisskal, äter sällan potatis, testade att koka, men det var visst inte gott, det ratades, men så är de väldigt bortskämda...

hur är det med råa äppleskal då? Det ville de inte heller ha nämligen.

Sen är det individuellt, våra fem första lohmann åt inga morötter i några former, nästa gäng som kom älskade både råa och kokta morötter.

Jag undviker att ge sånt som är allt för salt och starkt kryddat, mycket vitlök, tabasco och såna saker, känns inte riktigt bra.

Jag frågade om lussekatter i vintras, då jag bränt en plåt och fick till svar att saffran nog inte ska vara så bra.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 30 jun-09 kl 12:15 »
Alla vanliga matrester går bra, tycker jag, hönsakräken äter det mesta med god aptit. Choklad har jag inte behövt fundera över, då det inte brukar bli över i någon större utsträckning :P . Sen är jag mycket noga med att aldrig ge höns/kycklingkött...nog för att höns är allätare, men dom är tusan inte kannibaler...(om en bortser från en eller annan död nykläckt som hamnar i klorna på någon glupsk höna).
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Levnadsglad

• Ångermanland
    • Livet på landet
« Svar #16 skrivet: 30 jun-09 kl 16:24 »
Tusen tack för alla hjälpsamma svar!

Då tänker jag undvika...Avocado, rå potatis/skal, fiskben....chocklad...(äter jag knappt själv ens, tycker inte så mycket om det :)).....och stora mängder lök.

Jättebra att veta.......Avocado skulle jag aldrig tänkt på annars....nog inte råa potatisskal heller.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #17 skrivet: 01 jul-09 kl 18:06 »
Ost ska inte vara bra.. kan ställa till det i krävan hos fåglar..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Levnadsglad

• Ångermanland
    • Livet på landet
« Svar #18 skrivet: 01 jul-09 kl 18:38 »
Aj då.........all sorts ost?

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #19 skrivet: 01 jul-09 kl 22:47 »
Ja vad jag har hört iaf.. att den kan klegga igen krävan..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser