Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  .  (läst 3603 gånger)

murtorpet

  • Gäst
.
« skrivet: 25 jun-09 kl 18:23 »
.


 
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 13:55 av murtorpet »

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Falu rödfärg VS röd slamfärg + Färgfrågor
« Svar #1 skrivet: 25 jun-09 kl 18:33 »
Falu rödfärg är röd slamfärg med pigment från Falu koppargruva. Namnet är skyddat. Det finns ingen direkt anledning till att annan röd slamfärg skulle vara sämre.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Falu rödfärg VS röd slamfärg + Färgfrågor
« Svar #2 skrivet: 25 jun-09 kl 18:36 »
Nu tar jag bara rödfärgren till diskussion.

Vanligen är billig rödfärg inte sämre. Jag har testad dyr "äkta" färg och billigare färg, och det är ingen skillnad, och finns den är det till den billigare variantens fördel.

T.o.m.  patenterad Falufärg, som är dyr, har olja inblandat. Inte tradirionellt alls.

Slamfärg är billigt, måla om vart fjärde år, det är både roligt och knappast dyrt, fasaden håller nästan i evighet.

Pigment från Falu gruva är bra, men det finns även andra plateser, vanligen från Italien, som matchar.

Märkesreklam är inte bara det nya, detta är det vanligaste argumentet ORGINAL, som om det första experimentet är det bästa?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Pong

  • Inlägg: 596
SV: Falu rödfärg VS röd slamfärg + Färgfrågor
« Svar #3 skrivet: 25 jun-09 kl 20:15 »
Jag tycker mig att den som heter Rödfärg har lite blekare nyans, egentligen lite snyggare tycker jag. Men som någon tidigare har skrivit så är handlar det om varumärke. Jag kan tänka mig att Faluröd har lite mer pigment i förhållande till kg. Även bland falufärgerna finns det ju pigment sorter som, röd och ljusröd. Jag skulle ta den billigaste i lämpligast nyans. Passar det inte så får man måla om några år i någon annan nyans eller märke, för det får man göra endå med falufärg.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3929
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Falu rödfärg VS röd slamfärg + Färgfrågor
« Svar #4 skrivet: 25 jun-09 kl 22:10 »
Grunden och trappen ner till källlaren är grå och nog aldrig målad.
Vilken färg bör vi välja där? Eller rättare sagt, någon kanske har förslag på en kulör som passar till ett rött hus med vita knutar.
Varför vill du måla där, om det inte varit målat innan ??? Är det mycket alger eller dylikt är det väl bara att tvätta bort det?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Falu rödfärg VS röd slamfärg + Färgfrågor
« Svar #5 skrivet: 26 jun-09 kl 02:08 »
Jag har erfarenhet av både bra och dålig billig rödfärg. Den billiga målade vi staketet med, den var jättekonstig. Den täckte dåligt och har rasat av på bara några år.

Den 'riktiga' falurödfärgen är mörkare röd, djupare liksom, som det är lite svart blandat i. Den billigare är mer åt det roströda hållet i så fall. Men orange blir det inte heller. Det är väl en smaksak vad man vill ha och vad man har haft innan.

Sen finns det helsvart 'rödfärg' också, från samma ställe som den äkta falurödfärgen. Den ser läcker ut, skulle vilja måla med den någonstans någon gång men vet ej var.

Jag hade målat grunden i en mörkgrå färg om jag kände att den var tvungen att målas, tror det ska vara silikatfärg på grund. Trappan (trappstegen) hade jag låtit bli att måla.

Många kommer förespråka linoljefärg, både till fönstren utomhus och till snickerierna inne. Jag borde också göra det eftersom jag vill vara äkta och alternativ... men jag har inte lyckats komma överens med linoljefärgen. Vi har testat och måla med den, men efter bara ett tag tycker jag det är som pulver bara som man kan borsta bort, känns inte nåt bra. Jag vet det sägs att det räcker att stryka på olja då, men så vill jag inte ha det och inte efter ett år bara.

Jag målade med alkydoljefärg på våra fönster, har även testat vattenburen oljefärg som är helt okej.

Tänk på att shellacka alla kvistar på obehandlat träpanel innan du målar med täckande (ljus) färg bara.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Huggorm

  • Gäst
SV: Falu rödfärg VS röd slamfärg + Färgfrågor
« Svar #6 skrivet: 26 jun-09 kl 02:20 »
Kan man se någon kvalitetsskillnad mellan olika fäger på slamfärg då? Det finns ju svart och grå och en del andra färger också

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Falu rödfärg VS röd slamfärg + Färgfrågor
« Svar #7 skrivet: 26 jun-09 kl 07:01 »

Många kommer förespråka linoljefärg, både till fönstren utomhus och till snickerierna inne. Jag borde också göra det eftersom jag vill vara äkta och alternativ... men jag har inte lyckats komma överens med linoljefärgen. Vi har testat och måla med den, men efter bara ett tag tycker jag det är som pulver bara som man kan borsta bort, känns inte nåt bra. Jag vet det sägs att det räcker att stryka på olja då, men så vill jag inte ha det och inte efter ett år bara.



Låter skumt, vad var det för skitfärg du använde då?
För lite olja i färgen?

murtorpet

  • Gäst
SV: Falu rödfärg VS röd slamfärg + Färgfrågor
« Svar #8 skrivet: 26 jun-09 kl 10:26 »
.
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 13:55 av murtorpet »

Broberg

  • Gäst
SV: Falu rödfärg VS röd slamfärg + Färgfrågor
« Svar #9 skrivet: 26 jun-09 kl 22:05 »
Traditionell falu rödfärg, i den kulören som den var innan 50-talet, heter idag falu ljus (och är lysande röd). Gamla recept innehåller vanligtsvis ingen linolja, det fungerar lika bra utan på omålat och tidigare slamfärgsmålat virke, dock fäster linoljeblandad slamfärg bättre på virke med rester av andra (åtminstone oljebaserade) färgsorter.

Sophie på Södergården

  • Inlägg: 118
    • Småland
    • Södergården
SV: Falu rödfärg VS röd slamfärg + Färgfrågor
« Svar #10 skrivet: 30 jun-09 kl 14:15 »
Ett annat problem som kan uppstå om man blandar de olika fabrikaten är inte så snyggt. Förre ägaren av vårt hus har målat med upp till 4 olika sorters slamfärg på boningshuset och de skiftar i allt från mörklila/vinrött till rött till orange... Inte alls trevligt. De lika fabrikaten har ju så klart olika nyanser och man bör nog se till att hålla sig till en sort!  ;D

Om man väljer slamfärg med linolja sitter det kanske bättre men det blir svårare när det är dags att måla om. Normalt kan man ju bara borsta av ytorna och sen måla nästa lager slamfärg men är det olja i sitter färgen hårdare och det kan behövas skrapning.

Angående de olika kulörerna av slamfärg så har jag hört att ju ljusare pigment i lsamfärgen desto "ömtåligare" är den. Alltså ska den röda och svarta vara bra men den gula och vita inte tåla så mycket.
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Falu rödfärg VS röd slamfärg + Färgfrågor
« Svar #11 skrivet: 10 jul-09 kl 22:41 »
Slamfärg som fäster dåligt beror inte på att ingen linolja tillsatts utan på att färgen inte har kokat tillräckligt länge eller att mjölet håller för låg kvalitet. Linolja gör att färgen kritar mindre när den har åldrats och kan därför uteslutas om man ändå målar om med hyggligt korta intervaller. 

Sophie på Södergården

  • Inlägg: 118
    • Småland
    • Södergården
SV: Falu rödfärg VS röd slamfärg + Färgfrågor
« Svar #12 skrivet: 11 jul-09 kl 12:31 »
Att det fäster dåligt kan även bero på att färgen kokat över . Det som lägger sig överst när man kokar rödfärg är bindemedlet (mjölet) och kokar det då över försvinner det. Så har jag lärt mig iallfall.
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

Pysslan

  • Gäst
SV: Falu rödfärg VS röd slamfärg + Färgfrågor
« Svar #13 skrivet: 11 jul-09 kl 13:00 »

Någon som testat att koka färgen själv?

Rödmylla är väl samma sak och jag hittade ett recept. http://www.kaupunkiyhdistys.jns.fi/punamulta/sverige/sverige.php

Här lite om slamfärg http://www.hallahus.se/stilhistoria/pdf/slamfaerg.pdf


LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: Falu rödfärg VS röd slamfärg + Färgfrågor
« Svar #14 skrivet: 13 jul-09 kl 08:03 »
Citat från: Rakadero
Sen finns det helsvart 'rödfärg' också, från samma ställe som den äkta falurödfärgen. Den ser läcker ut, skulle vilja måla med den någonstans någon gång men vet ej var.

Den passar bra på luckor, dörrar och portar till uthuset.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

398 gäster, 3 användare (1 dolda)
Olofssonskan, fri

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser