Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  recept o tips på getost tillverkning!  (läst 12386 gånger)

linis

• Skåne
recept o tips på getost tillverkning!
« skrivet: 24 jun-09 kl 23:33 »
hej! nu har vi en 20 liters gryta full med frusen getmjölk som väntar på att bli ost. vet bara inte hur man gör. e nybörjare. hittills har d bara blivit pannkakor, risgrynsgröt och latte av vår getmjölk. 8)
så . jag e  ute efter både hur man gör typ chevre och hårdost. hur gör jag? hur lagrar man den? osv.
tacksam för alla tips
L
letar efter mitt drömhus, har nån sett det?det är falurött med uthus och lagårdslänga till och ligger mellan skog och äng, nära vatten. där finns plats för både kropp och själ o massa djur!
Mycket fruktträd och massa bärbuskar!

mistel

• -
SV: recept o tips på getost tillverkning!
« Svar #1 skrivet: 25 jun-09 kl 16:21 »
Chevre då behöver man väl någon svampkultur antar jag, jag har en kollega som har getfarm och mejeri och hon gör mögelostar av getmjölken och efter vad jag förstått säljs bara mögelkulturerna i lite större satser tror de handlade från danmark, så kanse någon färskost typ fetaost är mera lämpligt när det är så lite mjölk. Tyvärr kan jag inte fråga henne det är semestertider nu för oss lärare. Innan jag gick på semester köpte jag dock en mycket god ostkaka gjord på getmjölk från henne (+lite mögelostar), så ostkaka är också ett tips på vad man kan göra på getmjölk.

Appeltorp 12

« Svar #2 skrivet: 28 jun-09 kl 11:08 »
I Samlade Mejerirecept precis under denna tråden, har jag sammanställt alla recepten som fins i mejeridelen av forumet, b.la feta. Alla går att göra med getmjölk.
Restaurang, getter, höns, kaniner, nyfödd dotter, vacker fru, renoveringsprojekt till skånelänga.

Vercinos

• Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
« Svar #3 skrivet: 28 jun-09 kl 12:46 »
Ja, jag vet inte vad jag ska säga. Det bästa jag sett på länge :). STORT TACK-jag ska pröva allt nu när jag har fyra getter, som ger bra med mjölk.
Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.

Appeltorp 13

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 jul-09 kl 17:21 »
Titta på Fias Co Farm. Där finns gott om tips och recept.

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 2 användare
Tångräkan, nifa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser