Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fönsterrenovering  (läst 6095 gånger)

Vintersol

• tanklös och själfull
    • Uppland
    • ~ v a r e l s e ~ vänliga ting...
fönsterrenovering
« skrivet: 24 jun-09 kl 09:54 »

pilljobb! men det kommer bli fint...

jag undrar om någon renoverat fönster å kan bekräfta den information jag fått om att olja in träet när det är trärent med kokt kallpressad linolja? efter det torkat, tar runt 3 dagar så målar man grundfärg. vad sägs?

nån som vet vart jag kan få tag i gamla fönsterrutor, såna som är snurrade så jag får lika som de hela jag har, alltså gamla fönster.

Tack på förhand!Mvh/Malin
Lycklig i det enkla livet i en liten vagn, ny passion är skinnsömnad av gamla skinn, och att bara ligga i sängen å elda. Föredrar tid framför pengar.

Tapio

• Västergötland
SV: fönsterrenovering
« Svar #1 skrivet: 24 jun-09 kl 12:44 »
Halaj!

Jag målade mina fönster förra året.
Fast jag tog kallpressad rå linolja.
Än så länge sitter färgen fint.
Jag är nöjd.

Fast jag undrar om du inte kan skippa grundfärgen om du oljar.
Grundfärgens funktion är att ge en sträv yta och mätta träet lite grann.
Trärent är ju redan strävt och mättnaden fixar ju oljan.

//T

Vintersol

• tanklös och själfull
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 24 jun-09 kl 14:13 »

Mina ramar har delvis varit utan färg här å där i flera år å där är de snustorra, jag tänkte därför dränka in dom rejält så de blir lite gladare? eller bara bra :)
men det är nog som du säger, lite överjobb å olja in å sen måla grundfärg men man ska ju grundmåla innan man sätter i glasen å då vill ja ha det vitt överallt å inte bara inoljat..
hur många lager målade du?
jag tänkte vara överambitiös och stryka ren olja, grund, mellanfärg och färdigfärg, kanske tom två lager mellanfärg... jag planerar att inte behöva göra det här mer än två gånger under min livstid :)
beror ju förstås på hur gammal ja blir.. :P

köpte du blandad färg eller blandade du själv?

det är inte lite med det här med att renovera fönster...
alla lager färg ska ju ha olika sammansättning.. ojojoj

nu så ska ja fortsätta :)

tack för svar!
Lycklig i det enkla livet i en liten vagn, ny passion är skinnsömnad av gamla skinn, och att bara ligga i sängen å elda. Föredrar tid framför pengar.

manna

• -
« Svar #3 skrivet: 24 jun-09 kl 14:59 »
Gammalt glas kan du väl köpa hos din glasmästare?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Tapio

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 24 jun-09 kl 15:19 »
Halaj!

Jag la nog på två lager med Beckers alkydoljefärg, y-502 antikvit.

Det här med mättnadsgraden har jag grubblat mycket på.
För om man mättar för mycket så kanske inte färgen sugs in alls utan bara lägger sig på ytan.
De bättre vetande påstår att man skall olja in rikligt och det som inte sugits in på 10 min. skall torkas bort med trasa.
Så har inte jag gjort. Jag har mättat mer.

I vilket fall som helst så är jag lite tveksam till om fler lager gör det bättre.
Om man lägger på för många lager så täpper man ju till alla fibrer i träet och då lägger sig slutfärgen som en hinna ovanpå.
Och flagnar loss lättare.

Vill understryka att ovanstående inte är några påståenden, utan jag spånar och spekulerar bara.

//T

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 24 jun-09 kl 15:38 »
"Min" glasmästare har iaf inget gammalt glas.
Enklast är att leta efter gamla glasade bågar, finns ibland också på byggnadsvårdsbutiker men det är säkert dyrt.

Vintersol

• tanklös och själfull
    • Uppland
« Svar #6 skrivet: 24 jun-09 kl 15:54 »

Jag har förstått att tunna lager är ett måste. Själv aktar jag mig för acryl men de funkar säkert bra. Jag kör på linoljefärg hela vägen. Men vet inte än hur lätt det är att få tag i, nu är skrapningen färdig på de två första så nu så ska jag bege mig på inköpsrunda.
Mögeltvättade ni innan? Det står inget om det där jag sökt info men mina medmänniskor här ikring ser de som en självklarhet så det kanske det är? jag har ingen vidare koll :) men de blir nog bra!!

precis, olja in rikligt sen torka av överflödet.... sen ska de torka 3 agar så oljan hinner oxidera  :-[

hihi!
tjohej!

Tapio

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 24 jun-09 kl 17:07 »
Halaj!

Ingen acrylfärg på mitt hus heller.
Möjligtvis plastfärg inomhus, men inte ute.
Jag är väldigt skeptisk till dem.
Det blir nog linoljefärg framöver för mig också när de förbjuder oljefärger nästa år.

Jag fick ett tips om att blanda in lite zinkvitt färgpigment i oljan/färgen.
Det skall tydligen hålla mögel borta.
Blanda i det dagen innan i så fall. Det tar lång tid innan det löser sig helt.

//T

Vintersol

• tanklös och själfull
    • Uppland
« Svar #8 skrivet: 24 jun-09 kl 17:29 »

Hej ja precis!
50/50 zinkoxid/titanoxid har jag fått till mig för rötskydd. jag tycker om att göra som dom gjorde förr, då känner ja mig trygg.
förbjuda oljefärg? berätta!
men en sak till, terpentin, 20-30% i grundfärgen ungefär?

nu har ja iaf mögeltvättat å imorgon blir det olja. :)

alternativ.nu är nästan som att ha en snickare till pojkvän, men kanske t.o.m bättre :D haha.. kärleksbekymmer avböjes :)

Tapio

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 25 jun-09 kl 18:11 »
Halaj!

Slarvigt av mig.
lösningsmedelsbaserade färger kommer att försvinna. Inte oljefärger.
Det finns vattenburna oljefärger.

Terpentin:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=36409.msg298158#msg298158

//T

Vintersol

• tanklös och själfull
    • Uppland
« Svar #10 skrivet: 25 jun-09 kl 18:20 »
aha då förstår ja. det låter ju bra de!

Jag har köpt kokt kallpressad olja, fin fin och färg idag, allt från kulturhantverkarna, så nu är jag nöjd :) köpte grundfärg och färdigfärg så behöver inte jokksa med terpentin. märkligt men bra. tror jag! :)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 25 jun-09 kl 22:07 »
Jag har grundat fönstrena med halvolja (50/50 balsamterpentin och kokt linolja), och låtit det vara några dagar. Kittat med linoljekitt, och målat över med vanlig tråkig Cuprinol Fönsterfärg (2 strykningar) när kittet härdat någon vecka. Gjort så på både lagårdsfönstrena och dom på huset.

Glasmästaren borde kunna beställa hem glas av gammal typ, har för mej att det kallas "Kulturglas". Kostar därefter.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Vintersol

• tanklös och själfull
    • Uppland
« Svar #12 skrivet: 25 jun-09 kl 22:21 »

Nu har jag oljat... 3 dagars vila :) skönt

jag hoppas jag kan hitta gamla fönster på nån loppis... letar där först. fast allt material till renoveringen av min fäbostuga har dykt upp av sig själv hittils! förutom färgen å oljan jag köpte idag.
tegelpannor hittade jag på släktgården, timmerstockar på blocket men annonsen var min kusins så vips fanns det stockar på gården, oljemasonit i födelsedagspresent å byggplast fick ja låna av morbror.. hm.. ja.. så jag tror att glasrutor dyker upp :D eller ska jag säga vet? :) nån som sett the secret? apropå att veta  :) det kan kännas svårt att förena "vetandet" med ödmjukhet kan jag känna, men vetandet ska ju också kännas, å då har jag lyckats "lura" mig själv rejält... ska öva mer på det här!

:)

Sophie på Södergården

• Småland
    • Södergården
« Svar #13 skrivet: 30 jun-09 kl 14:26 »
Vi renoverade fösntren i vårt förra hus från grunden och vi gjorde som du tänker ögra. Det blev jättebra. De fönstren var inte enoverade sedan de sattes i huset på 30-talet och behövde verkligen både oljas in och kittas om.

Vi oljade med 50/50 kokt kallpressad linolja och terpentin. Viktigt var (efter vad jag förstått) att olja kittfalsen så att inte bågen sen drar oljan ur kittet så det lossnar. Man kan oxå schellacka kittfalsen för att spärra så att säga. Efter att vi oljat grundmålade vi med utegrundfärg från Gysinge. Den innehåller zinkvitt vilket ska hämma mögeltillväxten. Sen kittade vi med linoljekitt och målade 2 lager med linoljefärg. Vi köpte ospädd och spädde själv.  Vi köper vår färg från Gysinge för vi trivs väldigt bra med den men jag har hört jättemycket positivt om Kulturhantverkarnas oxå.

Nu håller vi på att måkla våra nya fönster till detta huset med linoljefärg oxå. Men jag spär inte färgen längre. Det luktar bara så illa och det behövs faktiskt inte. Färgen blir trögare att stryka ut och man får jobba lite hårdare men jag tycker resultatet blir mycket bättre. Det viktigaste med linoljefärg är ju att måla riktigt tunnt och utan terpentin är det svårare men fullt möjligt. Sen är det oxå väldigt viktigt att precis som du skirver låta det torka noga. Annars klibbar lagren ihop med varandra och det blir bubbligt och flagar lätt.
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

mossamus

• Jannehags Måleri
« Svar #14 skrivet: 30 jun-09 kl 22:28 »
Hej
Gamla trötta fönsterbågar skall man helst göra helt rena från färg. Enklast är att använda vinkelslip och ett tillbehör för grovrengöring av märket "Dronco" om jag minns rätt. Finns på Clas Olsson för 89:-. Den ser ut som en skiva med svart tvättsvamp och tar färg och grått virke, men är för mjuk för att käka upp friskt virke. Träet ska sedan mättas med kokt linolja. (Rå linolja torkar väldigt långsamt och kan ge upphov till blåsor. Det har dessutom en tendens att bli mögelangripet lättare.) Den kokta linoljan tränger in betydligt längre om man hettar upp det i en fritös. Överflödig olja torkas bort och ska vara torrt på ett dygn med bra torkförhållanden. Kittfalsen ska sedan shellackeras eller lackas med båtlack el. dylikt för att inte träet ska fortsätta suga oljan ur kittet - då spricker det ganska snabbt. Allbäcks linoljekitt är väldigt vanligt i byggnadsvårdsbutiker, men är ett helsike att handskas med om det stått och sedimenterat ett tag. Åffa glasmästarkitt är billigare och bättre, då det innehåller kaolinlera med stark kapillärkraft som förhindrar sedimentering. Brukar finnas på Rusta av alla ställen. Måla: Zinkvitt lär ska vara mögelhämmande, men det är inte alltid man kan ha vitt i slutstrykningsfärgen. Spädning med terpentin i olika procentsatser är tänkt att underlätta utstrykningen - tjockast ytterst - men har ingen teknisk betydelse. Det går att utesluta, eller späda färgen med linolja. Kulturhantverkarnas vita grundfärg duger utmärkt även som slutstrykningsfärg, man behöver alltså inte lägga pengar på en färdigfärg. Var noga med att röra upp färgen från botten ordentligt. Kulturhantverkarnas färger sedimenterar som sjutton. Själv använder jag mest Ottossons färger.
Blåst glas finns ofta på ladugårdsvindarna. Fråga bönderna i trakten, de är ett sparsamt släkte.

Lycka till

Brutalblå

• Bohuslän
« Svar #15 skrivet: 02 jul-09 kl 09:22 »
Vi köper vår färg från Gysinge för vi trivs väldigt bra med den men jag har hört jättemycket positivt om Kulturhantverkarnas oxå.

Just Gysinge säljer också gamla fönsterbågar med handblåst glas i för hyfsade priser. Samt nytillverkat handblåst för mindre hyfsade  ;)

Här har vi nog mest problemet att vi har drygt hundra fönsterbågar på huset (o så tillkommer lagården och arrendatorshuset) ... ja, om man räknar inner- och ytterbåge separat. Och inte så helt mycket tid. Och vill hinna med annat. Och så har vi (jag) ibland väldigt lång uppstartstid. Jo.

Dessutom är de flesta fönstren från femtiotalet, lite tråkiga och inte av kärnvirke precis. Men får de vänta Många år till blir de Alldeles För dåliga. Nu komer vätan in där det saknas kitt så vi får kondens även på sommarsäsong.

Någon som har knep för att motivera sig/börja prioritera fönsterskötsel?? Hjälp ...
"Varför köper du ekologiskt kaffe när det är dyrare?"
"Det drabbar ingen fattig."

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 02 jul-09 kl 11:05 »

Någon som har knep för att motivera sig/börja prioritera fönsterskötsel?? Hjälp ...

Gör en träram täckt med växthusskivor av plast, att spänna fast över fönstret, medan du jobbar med fönsterbågarna.
Då kan du ta god tid på dig, och är inte bunden till vackert-väder-dagar under vår och sommar.

Vintersol

• tanklös och själfull
    • Uppland
« Svar #17 skrivet: 02 jul-09 kl 23:23 »

Tjohej!

Jag har eld i baken, här går det undan :) Fönstren blir så fina! ni ska få se lite bilder sen, men jag bor ju i fäbon nu så jag är inte så ofta på internet, det kommer senare när jag lugnat ner mig lite :)

förutom att renovera fönster så är det stockbyte på g, senare takomläggning, sen kan jag slappna av och bygga ett växthus eller nått som jag bara gör för skojs skull :)

Jag fick av den gamla färgen med hjälp av värmepistol, väldigt effektivt, å nån slags skrapa, rakbladsvariant, hade förbrett mig på mycket mer jobb men de gick i ett vips mer eller mindre.... (tiden försvinner ju när jag är inne i det...) kittet va de värre med, tog lite mer tid....

jag har hittat glas 1920tal å framåt för 350kr/m2, tidigare än 1920 är väl dyrare, det är glas med bubblor i men mitt glas är sånt snurrat glas med ringar å inga bubblor.... vikken jäkla konst!

Brutalblå

• Bohuslän
« Svar #18 skrivet: 16 jul-09 kl 16:51 »
Gör en träram täckt med växthusskivor av plast, att spänna fast över fönstret, medan du jobbar med fönsterbågarna.
Då kan du ta god tid på dig, och är inte bunden till vackert-väder-dagar under vår och sommar.

Bra idé!

O så har vi Många dimensioner på fönster ... Med tanke på tiden det tog mig att snickra ihop ett flugfönster i ram tror jag det får bli en platta av något istället. Men tack för tipset, det kan jag inte minst använda för mitt påverkans arbete gentemot hustrun som inte direkt hoppat jämfota vid tanken på fönsterrenovering på liknande sätt under vintern ...
"Varför köper du ekologiskt kaffe när det är dyrare?"
"Det drabbar ingen fattig."

christian k

« Svar #19 skrivet: 16 jul-09 kl 18:05 »
Hei.
Det som kalles kulturglass i dag er vel ikke handblåste glass ,men valsede.
Slikt man kan finne i litt eldre väksthus.
Har også lest et sted ,kommer ikke helt på hvor.
At man skulle väre forsiktig med for intensiv oljing med linolje.
Det kunne tydligvis mette trädet såpass mye at färgen ikke festet like bra.

Christian

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser