Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur spara frö?  (läst 2668 gånger)

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Hur spara frö?
« skrivet: 23 jun-09 kl 08:41 »
undrar om nån vet hur man sparar frö från självfröande perenna blommor?

Har en massa vackra blommor i trädgården som jag skulle vilja spara frö ifrån till nästa år så jag kan få blommor där jag vill. Ska man plocka fröna nu när de är utblommade och låta dem torka eller ska man vänta tills de torkat på plantan? Vilke ger högst grobarhet? Måste fröna utsättas för frost för att gro eller varierar det från frö till frö?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Hur spara frö?
« Svar #1 skrivet: 23 jun-09 kl 08:54 »
Tror att du ska plocka fröna nu, för annars faller de - vips - ner i jorden och sen har du en gurkörts/ringblommedjungel som jag. En del frön ska utsättas för frost, men du får väl googla på vilka. Jag är tydligen inte bra på kallgroende frön, för där har ingenting kommit upp.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Hur spara frö?
« Svar #2 skrivet: 23 jun-09 kl 11:07 »
Hm, får fota dom och lägga in dom här ,vet inte vad de heter  :-[
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Hur spara frö?
« Svar #3 skrivet: 23 jun-09 kl 17:52 »
Foton
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Hur spara frö?
« Svar #4 skrivet: 23 jun-09 kl 19:54 »
Den undre är en fingerborgsblomma. Såna vill jag ha i min framtida trädgård! *längtansfull*
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Hur spara frö?
« Svar #5 skrivet: 24 jun-09 kl 07:33 »
Den övre ser ut som nån sorts näva. Fröna på den ser inte mogna ut. Normalt brukar frön vara skördemogna när blomman är helt nedvissnad (torr och hård eller spröd) och blommans färg slagit om i gult-brunt-vitt-grått. Ibland kan dock lite av blommans ursprungliga färg finnas kvar. Det viktigaste är dock fröna. Pilla sönder några blommor och titta om det finns frön och hur de ser ut och känns. Om de är grönaktiga är de nog inte mogna. Likaså om de är mjuka eller fuktiga. Om du har sått växten förut så ska fröna se ut som de frön du sådde.

Du kan väl iaktta hur växternas normala årsrytm är om du låter dem växa? Släpper de fröet när det är moget på sensommaren-hösten så ska de nog sås på hösten. Då kan du nog skörda fröet vid tjänlig väderlek (torr) när det är moget och sen så ut det på hösten där du vill ha dem. Då blir de köldbehandlade i marken under vintern. Om de släpper fröet först på våren året efter så kan du pröva att skörda tidig vår och sen så ut. I så fall blir fröet köldbehandlat i fröställningen under vintern. Eller du kan skörda det i år, och då kanske du behöver köldbehandla (stratifiera) det i samband med sådden. Det finns nog en del uppgifter i trädgårdslitteratur om vilka växters frön som behöver stratifieras.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Hur spara frö?
« Svar #6 skrivet: 24 jun-09 kl 07:44 »
Det rosa på den översta bilden är frökapslar. Blommorna har redan blommat ut och trillat av. På hösten torkar hela plantan ihop och blir frasig när man rör vid den. Dock minns jag inte om fröna brukar ha trillat av innan dess.
Jag har tagit in en klase och torkat den i några dagar och då blev fröna hårda och ljusgrå, ska prova att både torka inne nu och försöka plocka till sensomamren innan de ramlar av plantan.

Den undre har jag inte sett tidigare då jag hade getter springandes lösa i trädgården och de äter som bekant upp allt. Därför tror jag också den har dykt upp på flera olika ställen detta året. Som om någon slängt ett frö här och där.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

440 gäster, 5 användare (1 dolda)
alternaiv, Anna 123, Sundance, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser