Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aldrig mer griskött  (läst 16556 gånger)

Pong

SV: Aldrig mer griskött
« Svar #20 skrivet: 25 jun-09 kl 23:15 »
Med tanke på skogsmullans tidigare trådar och inlägg så kan är det ju ingen orimlig tanke att det rör sig självsuggestion än faktiskt lidande hos den just den grisen.

Knaprigt bacon är så förbenat gott, att jag aldrig kommer sluta äta fläskkött. En medium biff är kanske godare, men generellt så är nog fläskkött det godaste köttslaget.

Av fläskfilén på 299:- och 99:- och dessa två är de enda jag kan välja p så väljer jag den danska. En sådan prisskillnad är alldeles för stor. Fläskfile är tycker jag en överskattad styckbit, skinkan är lika fin men prisvärd.

Vurre

« Svar #21 skrivet: 26 jun-09 kl 07:17 »
Med tanke på Skogsmullans övriga inlägg skulle det förvåna mig om Skogsmullan brukar äta kött alls. Vilket i så fall gör Skogsmullan till lögnare. Men vad vet jag? Jag bara spekulerar.

Själv äter jag helst kött från djur jag kände medan de levde.
snus? vad är priset på en pris?

Skogsmullan

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 26 jun-09 kl 17:00 »
 Elaka människa.

mats j

• Den som aldrig chansar kommer aldrig på något nytt
    • Bohuslän
    • Vinningstorp
« Svar #23 skrivet: 26 jun-09 kl 21:57 »
Ja om alternativen är 99 för det Danska & 299 för det Svenska så har jag inte råd att köpa det Danska köttet !

Jag vill ha kött & är övertygad om att de Svenska köttet definitivt är värt 200 kronor extra. Därmed köper jag inte så himla mycke kött men de jag köper är Svenskt, närproducerat, närslaktat & den längsta resan det gör är från slaktaren/styckaren & hem till mig, det blir ca 4 - 5 mil !

Mina 2 linderödare växer & frodas, dom verkar älska att böka i marken, den ena hälsar alltid på oss när vi kommer, den andra vill bli kliad av & till = jag är övertygad om att dom mår bra. Slakteriet som skall ta hand om dom 2 till julen ligger även det på ett par 3 mils avstånd vilket jag tror är bra.

Våra får har samma fina hantering men tyvärr blir deras resa lite längre, 4 - 5 mil ( jo det är samma slakteri där jag köper de kött jag behöver).

Om man jämför smaken på ICADOMUSTEMPO kött & det kött jag köper är det en himla skillnad & den extra resan är helt klart en "liten del" av köttpriset.

Slakteriet är ett litet EKO-slakteri & deras hantering vekar bra. Dom djuren jag sett som är lämnade samma dag som mina djur verkar definitivt inte stressade.

//Mats
//Mats på Vingen
//Med Bi, höns, hundar, katter Å en fantastisk familj

mobben

« Svar #24 skrivet: 26 jun-09 kl 22:03 »
Jag är köpeköttvegetarian. Har ingen aning vad grisen tänkte. Rädda mig eller kanske ät mig. Hur som helst, slakt sker bäst hemma, sen får grisen tänka vad den vill, när den är död så är det mat.

Skogsmullan

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 26 jun-09 kl 22:26 »
Det är proceduren INNAN den blir mat som gör mig ledsen. Verkar inte finnas så många
empatiska människor här inne.  :'(

Vargerik

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 26 jun-09 kl 22:30 »
Jag är köpeköttvegetarian. Har ingen aning vad grisen tänkte. Rädda mig eller kanske ät mig. Hur som helst, slakt sker bäst hemma, sen får grisen tänka vad den vill, när den är död så är det mat.
Just vad jag försöker att vara, har umgåtts med tanken att ha några kalvar eller grisar men slagit bort den då jag vet att jag kommer fästa mig vid djuren. Får är ju en annan sak, dumma och själlösa men då jag inte är nån större fan av fårkött så skiter det sig. Jag tror att jag måste ha såpass många djur att man inte får något personligt förhållande med dom. Får köpa en större gård uppenbarligen.

Vargerik

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 26 jun-09 kl 22:32 »
Det är proceduren INNAN den blir mat som gör mig ledsen. Verkar inte finnas så många
empatiska människor här inne.  :'(

Men realistiska? Du skulle få mer gehör för dina irrläror på ett jaktforum.

mellanstugan

• Södermanland
    • mellanstugan
« Svar #28 skrivet: 26 jun-09 kl 22:52 »
Hoppas du skojar när du säger att får är dumma och själlösa, hur kan du veta att dom är själlösa  undrar jag.

louise

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 27 jun-09 kl 20:08 »
mats - vad är det för grisslakteri? eko? finns ju inga såna här. Tipsa mig!

Ronny

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 28 jun-09 kl 01:37 »
Han tittade rakt in i mina ögon, en syn jag aldrig glömmer.
Jag lovade honom att INTE äta varken honom eller kompisarna.
Känner mig mycket nöjd och tillfreds med mitt beslut.
 :)
Varför öppnar man en sån tråd i ett sånt här forum? Är du förresten helt säker på att det var en gris du såg i ögonen? Det kanske var chauffören?

« Senast ändrad: 28 jun-09 kl 02:22 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Vilse

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 28 jun-09 kl 06:42 »
Just vad jag försöker att vara, har umgåtts med tanken att ha några kalvar eller grisar men slagit bort den då jag vet att jag kommer fästa mig vid djuren. Får är ju en annan sak, dumma och själlösa men då jag inte är nån större fan av fårkött så skiter det sig. Jag tror att jag måste ha såpass många djur att man inte får något personligt förhållande med dom. Får köpa en större gård uppenbarligen.

det bar mej emot första gången jag skulle äta ev det kött som kom från egna hagen.
jag insåg det dumma i att jag gladeligen har hävt i mej köpekött i många år och att nu äta kött från egen stut skulle vara så mysket bätter eftersom ingen transport och ingen stress.
tog mej 2-3 dagar så åt jag egna stutarna utan problem. I dag tycker jag det är värre att äta köpekött.
Mina första stutar hette 13, 14 och letterman, sen slutade jag att döpa dom.
Konstigt nog så har jag haft lättare att äta eget får än egen stut!

mats j

• Bohuslän
    • Vinningstorp
« Svar #32 skrivet: 02 jul-09 kl 14:30 »
Stabon

Jag svarar när jag har letat upp telefonnumret.
//Mats på Vingen

louise

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 04 jul-09 kl 11:00 »
säg vem det är bara. Det finns bara orust, brålanda, dalsjöfors, skövde och ginsten inom 25 mils radie vad jag vet.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #34 skrivet: 08 jul-09 kl 12:32 »
Verkar inte finnas så många empatiska människor här inne.  :'(
Åjo, Skogsmullan, det är just det det finns!  Men Du verkar inte ha upptäckt oss.  Vi finns här, mitt framför näsan på Dej, i Din egen tråd!  Och vi bryr oss om djuren så mycket att vi är beredda att ta det extra arbetet med att slakta dem, hellre än att skicka iväg dem mot okända öden.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mats j

• Bohuslän
    • Vinningstorp
« Svar #35 skrivet: 10 jul-09 kl 17:49 »
Stabon
Nja alltså där jag köper köttet samt slaktar fåren är det ett eko slakteri, varekil.

Han som skall ta hand om grisarna trodde jag att du menade & jag vet inte om det är eko men det är ett litet gårdsslakteri.
Ligger ett par tre mil norr om mig.

//Mats
//Mats på Vingen

louise

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 10 jul-09 kl 19:27 »
Men snälla Mats, kan du inte säga vad slakteriet heter? Jag börjar ana att det är svart, jag begriper annars inte 1) varför jag inte känner till det 2) varför du i nte säger vem det är.

Varekil har aldrig varit eko förr, är det nytt?

mats j

• Bohuslän
    • Vinningstorp
« Svar #37 skrivet: 14 jul-09 kl 23:45 »
jojo, EKO kött heter slakteriet i varekil, det torde väl vara ett eko slakteri.
Men killen som skall slakta grisarna vet jag inte omdet är EKO eller ej, dock är det ett gårdsslakteri, om det är svart eller ej vet jag inte då jag bara talat med honom per telefon. Vi pratade inte om kostnaderna såjag vet inte huruvida han lämnar kvitto eller ej.

//Mats
//Mats på Vingen

louise

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 15 jul-09 kl 19:23 »
Jag menar med livsmedelstillstånd.  När de har dte är det alltid skatte-vitt också. Snälla pm:a mig namn osv istället, det här tar evigheter..

Vargerik

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 16 jul-09 kl 16:06 »
Hoppas du skojar när du säger att får är dumma och själlösa, hur kan du veta att dom är själlösa  undrar jag.
Därför att jag tycker det. Får jag inte det?

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 1 användare
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser