Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aldrig mer griskött  (läst 16481 gånger)

Skogsmullan

• Västergötland
Aldrig mer griskött
« skrivet: 22 jun-09 kl 21:26 »
För mig tog ätandet av griskött slut i förra veckan. Jag råkade hamna bredvid slaktbilen
med grisar i, vid ett rödljus. Jag fick ögonkontakt med en av grisarna och det var ingen
rolig kontakt. Ögonen var livrädda! Han tittade rakt in i mina ögon, en syn jag aldrig glömmer.
Jag lovade honom att INTE äta varken honom eller kompisarna.

Känner mig mycket nöjd och tillfreds med mitt beslut.

:)

malines

• Gäst
SV: Aldrig mer griskött
« Svar #1 skrivet: 22 jun-09 kl 21:28 »
För mig tog ätandet av griskött slut i förra veckan. Jag råkade hamna bredvid slaktbilen
med grisar i, vid ett rödljus. Jag fick ögonkontakt med en av grisarna och det var ingen
rolig kontakt. Ögonen var livrädda! Han tittade rakt in i mina ögon, en syn jag aldrig glömmer.
Jag lovade honom att INTE äta varken honom eller kompisarna.

Känner mig mycket nöjd och tillfreds med mitt beslut.

Hejja!

Skogsmullan

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 22 jun-09 kl 22:06 »
Hemslakt kan vara okej, bara det går FORT SOM F*N så att djuret inte hinner känna dödsångest.

Fritjoff

« Svar #3 skrivet: 23 jun-09 kl 07:59 »
Hemslakt kan vara okej, bara det går FORT SOM F*N så att djuret inte hinner känna dödsångest.

Hur menar du då? Hur snabbar man upp döden? Den är i ett ögonblick som jag inte ser hur man kan göra snabbare.

malines

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 jun-09 kl 08:06 »
Hur menar du då? Hur snabbar man upp döden? Den är i ett ögonblick som jag inte ser hur man kan göra snabbare.

Jag tror hon menar utdraget lidande som långa transporter, onödigt stressande av djuren, att man inte låter djuret förblöda till döds...
Korrekt?

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #5 skrivet: 23 jun-09 kl 10:42 »
Vi slaktar hemma, i sin invanda miljö av de människor de känner...... de får sin favorit mat o de säger pang o de är döda... :-[

Bättre död kan man inte få..

Våra grisar är ute grisar...

Jag tycker griskött är de allra godaste köttet...

MEN jag vet att våra grisar har haft ett bra liv fått leva ute gyttjebadat, grävt i backen osv...
Men vi köper nästan alldtig gris kött i affären..

Jag tycker problemet är att de inte finns mobila slakterier.. så alladjuren kunde slaktas hemma o ändå bli godkända för försäljning.. och att man sen kör slaktkropparna i kyl bil... istället för att köra levande djur hur långt som hellst...

tex Har nu Scan/ swedish Meat eller Farkmek eller vad de nu heter lagt ner så många slakterirer så skall man skicka djuren till dem så måste vi låta djuren åka MINST 25- 30 mil...
 de är ju inte klokt...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 jun-09 kl 12:57 »
Ja, som väl de flesta vet så föder jag upp utegrisar för att slakta, det är min tänkta försörjning. Och efter att just idag ha kört 15 grisar till slakteriet så  räknas jag väl då till de förhatliga människor som lever på att sälja kött?
Så även om jag i viss mån håller med om det ni skriver så blir jag naturligtvis ledsen om det är så att folk slutar äta kött för att ni tycker vi behandlar djuren illa.
Jag anser inte att jag medvetet stressar djuren, jag ställer ut en transport i hagen, dom får själva gå på, vid framkomsten till slakteriet så ligger alla och sover och vi föser så varsamt som möjligt in dom, ingen i denna hantering har nån vinning av att hantera stressade hysteriska grisar.

Jag tycker man gör frågan lite väl enkel för sig när man konstaterar att djuren far illa- alla borde sluta äta kött.

Är alternativen självklara?

Om det ska vara nån mening för djurens skull så borde ju hela världens befolkning sluta äta kött, är det realistiskt att kanske 8 miljarder människor lever på vegetarisk kost?
För om vi slutar med djur i Sverige så blir det ju bara importerat kött istället, är det en lösning på problemet? Att man flyttar det lite längre bort? Vi skulle ju slippa se transporterna, men lider en italiensk gris mindre på sin väg till slakteriet? Eller räknas den inte som så allvarligt?

Hemslakt..ja, det är ju förstås ett alternativ, men är det realistiskt? Grisar är gruppdjur, de blir extremt stressade av att avskiljas från sina fränder, så en human avlivning av en gris ska ske i en grupp, och visst, jag har avlivat grisar när dom står och äter, och det känns onekligen väldigt snabbt, den hinner förmodligen aldrig uppfatta vad som händer. Men om vi säger att det är en grupp på 10 djur, dom 2 sista då? börjar dom ana vad som är på gång? Då är ju en möjlighet att vi radar upp 10 slaktare som får skjuta på en gång, men det anar jag kommer att bli svårt att få betalt för.

Jag skissar på ett gårdsslakteri här, jag tror mig ha den optimala lösningen på problemet, avlivningen kommer att ske helt utan grisens vetskap i en för denne van och avstressad miljö.
Kommer jag att mötas av hurrarop på kommunen när jag lägger fram min ide? Knappast.
I Sverige är det viktigaste att all slakt sker enligt de principer som är vanliga, vill man gå utanför ramarna är motståndet kompakt. Ett stort slakteri som sysselsätter 200 personer är betydligt viktigare för kommunen och behandlas med respekt, ska du bara sysselsätta dig själv och kanske nån till på deltid så är du umbärlig.
Mitt slakteri kommer att kunna betjäna kanske 500 familjer med griskött, vi behöver således kanske 5 000 såna anläggningar för att betjäna Sveriges befolkning, och visst, inte mig emot.

Och,Malines, nej, i Sverige förblöder inte djuren till döds, här är det lag på bedövning först. Något som vårt kära EU nu däremot funderar på att slopa för att tillmötesgå de som läst i sin bibel att Gud förbjuder en att bedöva ett djur innan man skär halsen av det. Om nån har lust att plocka fram den textsnutten där han klart säger detta, kan han ju göra det.
Lägger till en sak som jag läste idag, de tycker det är ok med elektrisk bedövning....jag visste inte att dom hade elektricitet när koranen skrevs...?

Så, snälla, tänk ett varv till.
« Senast ändrad: 23 jun-09 kl 17:40 av Existens? »

malines

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 23 jun-09 kl 15:23 »
Existens: Jag förstår att du tar illa vid dig. Lite känsligt sådär när det är ditt yrke och levebröd. Men jag har aldrig kritiserat din djurhållning vad jag vet, har till och med berömt den vid ngt tillfälle i ngn tråd tror jag. Men jag skulle inte äta dina grisar hur bra de än har det, för jag äter inte gris. Däremot äter jag vilt och fågel.

Jag har heller aldrig påstått att djur förblöder till döds med medgivande av svensk lagstiftning, och jag kan glädja dig och andra med att förslaget i eu om att tillåta halalslakt inte gick igenom, såvitt jag kan förstå.

Snälla ta inte varje vegetarians kosthållning som en personlig förolämpning. Gör du vad du tycker är rätt så kan du vara nöjd med det.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 23 jun-09 kl 15:51 »
,nhnbhfvbbbbfff                                                     mo6yoohjkff uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu.fuuuuuuuuuuuuuuuuuf., .    nfffffffffff sdsew934wwwwws7rychn hynnnnnnnnnnnnnnnnnnn                                                 g,                                                            ö-älöö..   
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Skogsmullan

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 23 jun-09 kl 17:38 »
Jag tror hon menar utdraget lidande som långa transporter, onödigt stressande av djuren, att man inte låter djuret förblöda till döds...
Korrekt?

Exakt, så menar jag.

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 jun-09 kl 20:02 »
Jag är på Existens sida och blir också något provocerad av den ologiska slutsatsen att inga djur ska finnas i Sverige för att vissa har möjlighet att plåga de. Man får väl skilja på bra och dålig uppfödning.

Grisar anser jag är nödvändiga i ett uthålligt jordbruk av flera anledningar. Nu när allt fler ogräsmedel slutar fungera pga resistens, hur har ni tänkt er att odling på åkermark ska gå till? Ekologisk odling kör mer traktor istället för att spruta = mkt diesel, och oljan håller också på att ta slut. Det som återstår är att släppa ut grisar som markberedare som effektivt käkar upp ogräset och gödslar samtidigt.

Skogsmullan

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 23 jun-09 kl 22:23 »
Googlade på Existens men hittade ingen sajt.....?

Dolvis

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 23 jun-09 kl 22:47 »
Googlade på Existens men hittade ingen sajt.....?

Sida kan betyda väldigt mycket mer än internetsajt.  Hon menar att hon är på Existens sida i diskussionen. Precis som lakan är ett (mycket gammalt och väl inarbetat över hela riket) slangord för tusenlapp.

För övrigt är jag också på Existens sida i diskussionen. Det låter som ett väldigt bra slakteri du hittat Existens, vad är det för något?

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 23 jun-09 kl 22:56 »
ja, existens sida i åsikterna, men jag ser nu att jag skulle nog ockskå tolkat det som en internetsida.

Dolvis

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 23 jun-09 kl 22:59 »
ja, existens sida i åsikterna, men jag ser nu att jag skulle nog ockskå tolkat det som en internetsida.

Jag tyckte det var helt tydligt vad du menade i alla fall....  8)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #15 skrivet: 24 jun-09 kl 00:55 »
,nhnbhfvbbbbfff                                                     mo6yoohjkff uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu.fuuuuuuuuuuuuuuuuuf., .    nfffffffffff sdsew934wwwwws7rychn hynnnnnnnnnnnnnnnnnnn                                                 g,                                                            ö-älöö..   

Kypare? Jag tar samma som damen där, det verkar trevligt.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Frances

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 24 jun-09 kl 13:28 »
 Min yngsta dotter hade visst en åsikt om saken också....  ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

AnnaPanna_is_back

« Svar #17 skrivet: 25 jun-09 kl 12:02 »
Det här är en väldigt svår men oerhört viktig fråga, tycker jag!
Själv äter jag inte gris-kött från affären för jag tycker inte om smaken. Däremot tycker jag Linderödssvin smakar jättegott. Tror att vad de äter avgör min smak på vad som är gott och inte. Att jag dessutom har åsikter om djurhållning etc. gör ju sitt till så klart.

Jag vill att det kött jag äter ska komma från djur som mår bra från födsel till slakt, inte bara att slakten ska gå bra till.

Tycker det är jobbigt att se bilarna på väg till slakteri och tycker det är otäckt att höra när grannens tjurar lastas på bilen...Men vad är alternativen? Grannen har köttproduktion av nötdjur, deras djur lastas när de hämtas hos mjölkbonden som kalv, de lastas när de ska ut i hagen, de lastas när de ska byta hage, de lastas när de ska in till vintern etc... de är vana att lastas med andra ord. Han försöker driva sin gård vidare i 4:e generationen och han försöker verkligen göra de investeringar etc. som han tycker är viktiga för djurens välfärd. Men jag tycker inte egentligen att det räcker, men jag kan ju inte kräva mer än vad han har ekonomiskt utrymme att göra. Vi konsumenter måste vara beredda att betala mer för köttet, oavsett om det är nöt- el. griskött.

Om du får välja mellan en dansk fläskfilé för 99,-/kg el en svensk fläskfilé från gårdsslakteri för 299,-/kg vad väljer du eller väljer du rent av bort köttet?

Kan vi inte försöka hjälpa de producenter vi har här på alternativ istället och få deras rörelser mer lönsamma? Konkreta förslag som gynnar djur, producent och konsument? Det tycker jag hade varit en väldigt intressant tråd att följa.

Detta är mina egna åsikter och jag riktar absolut inte någon kritik mot varken veganer, vegetarianer, köttätare el. producenter!

Frances

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 25 jun-09 kl 12:22 »
Jamen det var väl ett sunt inlägg!  :)

Det säger ju sig självt att en liten uppfödare inte kan konkurrera med priset..och kvaliten är det ingen som vill betala för! Moment 22 eller vad det kallas...? ;D

anette i bugared

• -
« Svar #19 skrivet: 25 jun-09 kl 12:41 »
Aldrig mera griskött, det skriver jag gärna under på. Sedan jag slutade äta griskött för 3-4-5 år sen (tiden går fort) har min hälsa förbättrats enormt. Ingen ledvärk längre och magen mår bra men den viktigaste förändringen i mitt hälsotillstånd är nog ändå en (enligt tandläkaren) närmast mirakulös frånvaro av tandlossning. Jag har tidigare haft tandfickor djupa som Marianergraven i Stilla havet och flera av tänderna satt löst, ingen behandling hjälpte. Vid senaste tandkollen konstaterades att av detta finns numera INTE ETT SPÅR!!!! Den enda förändringen är att jag slutat äta kött (jag äter tyvärr lika mycket sötsaker som tidigare).

Men den andra aspekten, den etiska, är också viktig och gör att jag mår bra. Inga djur skall behöva slaktas för min skull och det känns onekligen gott.

Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

622 gäster, 3 användare
torbjorn, alternaiv, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser