Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man ha kräftor i en bäck?  (läst 11272 gånger)

CONNOR

Kan man ha kräftor i en bäck?
« skrivet: 18 jun-09 kl 15:31 »
Bor f närvarande på irland och har en jätte fin bäck som ringlar runt på markerna jag har tillgång till. det jag undrar är, ska man göra något speciellt som att gräva gropar eller dämma upp så det blir miniatyr vatten fall. Har inte en aning om kräftor ens vill vara i en bäck. Nässlor ska jag samla i dag och torka till vinter foder till hästarna, så något har jag lärt mig här på ALTERNATIVET.   ???

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
SV: Kan man ha kräftor i en bäck?
« Svar #1 skrivet: 18 jun-09 kl 16:51 »
Kräftor går bra i rinnande vatten, kolla pH först bara det ska vara över 7.
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

CONNOR

« Svar #2 skrivet: 18 jun-09 kl 22:13 »
Okey det ska kollas, med sån där pappers remsa om jag minns rätt. Men behöver/ska man inte göra något alls för att dom ska växa och helst hålla sig kvar på "min" del av bäcken. Vet du om det är något annat jag kan försöka mig på. Bäcken är ca 1 meter bred och som djupast 1-1,5 dm. Behöver inte kräftsen platser där vattnet är lite lugnare och inte forsar hela tiden? Sen är det ju frågan var jag hittar nån här som säljer yngel.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 jun-09 kl 22:20 »
1.5 decimeter som djupast? Är det ett skrivfel? Om inte så är kräftor uteslutet skulle jag vilja säga. Ska du ha kräftor i den bäcken så behöver du dämma upp så du får en liten damm, ha i en större mängd grova stenar (eller ett rejält lass tegelpannor) så att det finns ordentligt med gömställen för dem, har de inga gömställen kommer de att knalla iväg. Jag skulle nog göra dammen i.a.f. 1.5 meter djup..

CONNOR

« Svar #4 skrivet: 18 jun-09 kl 22:54 »
Du det är en bäck det är frågan om, inte en älv. Men jag fattar vad du menar. Gräva får jag ju göra, men jag lär ju inte orka mer än på sin höjd en halv meter. Och något ska jag nog hitta att slänga i som gömställen. då tackar jag och så får vi se hur det går. ;D

Kerstin Linnea

« Svar #5 skrivet: 23 jun-09 kl 08:52 »
Om man ska sätta ut kräftor måste man ha tillstånd till det och välja flodkräftor inte signalkräftor..
signalkräftor tränger undan naturliga bestånd med flodkräftor och förökar sig starkt..dom kan även spida pest till vilda bestånd som inte har motståndskraft..

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 jun-09 kl 16:20 »
Kräftor går bra i rinnande vatten, kolla pH först bara det ska vara över 7.

Nja, är du säker på att vattnet måste vara basiskt? Skulle tro att ganska få vattendrag i sverige har PH över 7

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #7 skrivet: 24 jun-09 kl 17:03 »
Nja, är du säker på att vattnet måste vara basiskt? Skulle tro att ganska få vattendrag i sverige har PH över 7

Japp. Lite kräftor i Sverige.

Vid pH 7 kan kräftor växa, under pH6 dör kräftan vid skalömnskningen. Vill man att kräftorna ska växa bra bör pH vara över 8. Detta beror på att kräftorna måste lagra in kalk i skalet lägre pH mindre kalk.
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

CONNOR

« Svar #8 skrivet: 28 jun-09 kl 19:40 »
tyvärr så har jag inte lyckats få fram några av dom här test remsorna(ph värde), var även på ett mindre sjukhus men nej. sen det här med tillstånd och att allt ska vara reglerat enligt stränga order från någon som inte har något annat att göra än bestämma åt andra, sådant är jag besparad från. Jag bor ju på IRLAND. Här gör du som du vill och känner för. Jag har grävt som en galning och vi säger att det är jätte djupt, stora håliga stockar och sten bumlingar är i. Vad ger man dom att äta? Är det någon som vet någon bra kräft handlare så tar jag tacksamt emot info.  :P

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 28 jun-09 kl 20:40 »
Ja de kan ju äta det mesta, du kan mata med växtdelar, löv, kött, fisk, potatis, spannmål.. I en å i närheten vet jag att de stoppade in brännässlor i kräftburarna och fick en hel del kräftor på det..

När man ska mata vet jag inte riktigt för Irländska förhållanden, i Sverige börjar man väl mata på våren och mest under sommaren. Men på sommaren när vattnet är varmt bör man se till att inte mata för mkt på en gång, att få för mycket foder som blir skämt i vattnet är inte bra.

LasseDalom

• -
« Svar #10 skrivet: 06 jul-09 kl 09:32 »
Kolla upp så du inte förstör några lekplatser för öring bara innan du börjar med dammar och annat.

CONNOR

« Svar #11 skrivet: 06 jul-09 kl 12:23 »
Hur i helsike ska jag kunna veta om nån öring leker i min bäck?
Om där nu mot förmodan skulle finnas nån fisk, så får den faktiskt anpassa sig till hur läget är, eller så dra vidare till en annan bäck. Okey......
Det var ju bra att kräldjuren inte är kräsna i maten, och vattnet rör på sig hela tiden så det blir aldrig att det ligger och ruttnar eller så. Jäklar oxå kan inte hitta någon här som har yngel, men skam den som ger sig. Tacksam om någon vet något i sak. Må bäst C

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 06 jul-09 kl 12:51 »
Klåfingriga själviska idioter är ett otyg i naturen.

Citera
In contrast to the situation in Britain, the island of Ireland has remained free from non native crayfish to date. This is good news for the white-clawed crayfish. This species is considered globally threatened with extinction by the IUCN and the island of Ireland is one of the last few remaining refuges.

http://www.invasivespeciesireland.com/mostunwanted/detail.asp?id=11

CONNOR

« Svar #13 skrivet: 06 jul-09 kl 13:35 »
Du FOPPA, den här Klåfingrige självupptagna idioten är just här,på alternativet. För att lära av de som vet bättre. Men en besserwisser som kallar mig för idiot ska passa sig djävligt noga. jag kan, och har många trådar i sverige att dra i om det behövs.  Kritik vare sig positiv eller negativ är ok, men "spydigt duktig som kan allt" funkar inte.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 06 jul-09 kl 13:41 »
Hotar du också din nolla?
Vad du har att komma med mot mej personligen är helt ointressant.
Men din attityd, att här på Irland gör jag som jag vill, omgivningen ändrar jag efter behag, är ett hot mot naturen.
« Senast ändrad: 06 jul-09 kl 13:52 av Foppas fot »

Huggorm

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 06 jul-09 kl 13:44 »
Känns om att Connor har ett rejält attitydproblem att ta tag i...

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 06 jul-09 kl 14:35 »
Du FOPPA, den här Klåfingrige självupptagna idioten är just här,på alternativet. För att lära av de som vet bättre. Men en besserwisser som kallar mig för idiot ska passa sig djävligt noga. jag kan, och har många trådar i sverige att dra i om det behövs.  Kritik vare sig positiv eller negativ är ok, men "spydigt duktig som kan allt" funkar inte.
För att vilja lära av de som vet bättre så har du en väldigt dryg attityd..
Ditt svar till "LasseDalom" var ju inte särskilt trevligt om du nu vill lära dig något.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #17 skrivet: 06 jul-09 kl 15:07 »

Om du bortser från vad han kallade dig och läser det som stod i länken han lade upp: tycker du verkligen det är okej att implantera kräftor i den där bäcken?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

CONNOR

« Svar #18 skrivet: 07 jul-09 kl 11:34 »
Just inlägget med kräfts som irl. vill/vill inte ha, var vad jag menade med kritik i pos/neg form, är helt okey. Nä nått kräfts lär det inte bli. Hästarna ska få använda det som pool i stället Men bessern ska fan inte kalla mig för idiot för det. Och något hot lär du aldrig få, men djävligt otrevlig kan jag bli. Sen var det inte min mening att vara dryg mot lasse dalom ber om ursäkt härom. Men helt ärligt så begriper jag inte hur jag skulle veta om nån fisk lekte just där. Hur gör du om det är nån som gillar en speciell sorts groda eller slända, osv. Då kan man ju inte röra något överhuvudtaget alls. By By

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #19 skrivet: 09 jul-09 kl 19:23 »
"Men en besserwisser som kallar mig för idiot ska passa sig djävligt noga. jag kan, och har många trådar i sverige att dra i om det behövs."

Mer precist, vad menar du med detta? Vad ska du dra i för trådar? Vad kommer att hända med Besserwissern då? Snacka om att ha hamnat på fel forum.

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser