Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man ha kräftor i en bäck?  (läst 10818 gånger)

Körven

• Värmland
SV: Kan man ha kräftor i en bäck?
« Svar #20 skrivet: 10 jul-09 kl 08:27 »
Generelt när det gäller att plantera in djur av vad slag det månde vara,så är förutsättningarna "biotopen" det avgörande för att nå något resultat.
Har detta djur funnits här tidigare ? Varför fösvann det ? Har biotopen förändrats?
Om det är en ny varelse,finns förutsättningar för överlevnad eller naturlig förökning.Tillgång på mat och skydd förekomsten av predatorer mmm. Det är många faktorer som spelar in så det är inte bara att släppa ut djur och tro att dom kommer att trivas och föröka sig.

Utplantering av fasaner är ett bra exempel på hur fort predatorer minskar antalet,på mycket kort tid.
 Eller den som tror på utplanterings teorin av vargar.........Man tar ett antal vargar och släpper ut dom så har man en vargstam.Riktigt så enkelt är det inte att plantera ut djur.
Det finns några fåglar som det har spenderats åtskilliga milijoner på för att få en livskraftig stam,några har lyckats men några har totalt misslyckats.Lunnefågeln på Sotenäs blev en flopp,likaså Stortrappen något okänt möjligen men den käre Bengt Danielsson var involverad i detta projekt vill jag minnas.Sedan så finns det djur som intagit en possiton som inte funnits tidigare,Canadagås och mink mårdhund och bisam för att nämna några.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #21 skrivet: 22 jul-09 kl 12:45 »
Nu får ni väl lugna er lite och diskutera sakligt! Det här med lite vatten kan nog stämma, i alla fall när kräftorna är små. På Gotland finns det bäckar med bara dm djupt kristallklart vatten Man kan sitta där på kanten och spana in kräftorna som kryper runt på botten, men bara titta man får inte fiska utan tillstånd om man ens får det.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Satyo

• Ekolgisk bonde med bigård och lite av varje
    • Hälsingland
« Svar #22 skrivet: 12 sep-09 kl 16:50 »
Just inlägget med kräfts som irl. vill/vill inte ha, var vad jag menade med kritik i pos/neg form, är helt okey. Nä nått kräfts lär det inte bli. Hästarna ska få använda det som pool i stället Men bessern ska fan inte kalla mig för idiot för det. Och något hot lär du aldrig få, men djävligt otrevlig kan jag bli. Sen var det inte min mening att vara dryg mot lasse dalom ber om ursäkt härom. Men helt ärligt så begriper jag inte hur jag skulle veta om nån fisk lekte just där. Hur gör du om det är nån som gillar en speciell sorts groda eller slända, osv. Då kan man ju inte röra något överhuvudtaget alls. By By
Det är bra att du lägger ner projektet, du har alldeles för lite kunskap, natur erfarenhet, biologisk och ekologisk insikt. För att förtydliga det hela så att inga missförstånd skall uppstå. Att nyintrodusera en art är mycket vanskligt, det krävs många år av forskning och studier. I slutänden så mislyckas det nästan alltid. Det är mycket dumt att lägga ner tid, arbete och pengar på vansinniga projeckt. Dessutom är det helt olagligt att flytta arter hit och dit. De som gör det utan tillstånd från länsstyrelsen är oansvariga och skall ha på käften. Varför är jag så hård i mitt tänkande? Vi har kräftpesten, Varoa kvalstret på bin, sjukdomar på buskar och träd, parasiter på gönsaker, osv. Desutom kokurerar de starka arter som nyintrodoseras ut de inhemska arter och vi för lorar en art. Dessutom kan de vara en ny predador på en nyckel art, som i sin tur gör att hela ekosystemet havererar. Så du förstår nog att många blir arga. Om du är vekligen itreserad, så tar du reda på förutsättningarna för den typ av verksamhet du skall bedriva.  Jag har jobbat med fiskerivårdsfrågor alldels för länge för att det skall vara roligt att läsa om ditt projekt.  Det är fel att göra så stora ingrepp för sin nyckföllhet och nyfikenhet!!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

434 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser