Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Riktig" ekonomi.  (läst 2516 gånger)

maunen

  • Inlägg: 216
    • Skåne
"Riktig" ekonomi.
« skrivet: 07 jan-06 kl 23:14 »
Hej!
Trots att säkert åtminstone hälften av Er har privat firma genom att ni äger gårdar så har jag inte hittat en enda fråga om den verkliga ekonomin som även existerar vid sidan om den alternativa......
Därav min fråga..... Finns där någon som kan förklara för en nybliven "bonde" med en liten gård på 7ha hur jag ska redovisa mina inkomster och utgifter?
Jag har ett vanligt jobb också och min sambo är förtidspensionär.
Hur delar jag upp tex elräkningen om jag ska ha 20% på lantbruket?
Hur delar jag upp lånet ? Hur stor del av lånet som tillhör lantbruket? Hur och hur mycket skriver man av på en gammal traktor som man köpt för 25000? ???

Jag har letat överallt på nätet tycker jag men har inte hittat ett enda ställe där man kan får tips och exempel på sådant här.  Jag har på banken fått en kassabok för "Jord- och Skogsbrukare" men den var inte till mycket hjälp eftersom lantbruket är ihopblandat med min privata ekonomi.

Snääääälla kan nå´n hjälpa, här borde finnas någon...tack på förhand.
Mvh maunen
Ps: Är MYCKET orolig och nervös för deklarationen....

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:"Riktig" ekonomi.
« Svar #1 skrivet: 13 jan-06 kl 22:32 »
Kan inte ge några råd om detaljer, men en kompis är i liknande situation, han försöker lägga så stor del av sina kostnader på jordbruksverksamheten att det aldrig blir plus på den.  Bilen har ett nät som skiljer av så det blir ett reskap för jordbruksrörelsen t.ex.

Han driver jordbruket skilt från arbetet, och är din fru i rörelsen, se till att hon inte tjänar ett öre i arbetsinkomst på jordbruket, då hon är sjukpensionär. Ett eventuellt överskott skall tas ut då som kapitalinkomst.

Skattemyndigheten ger generellt inte råd i sådana här frågor, men de är skyldiga att svara på frågor. Formulera dem och de kan då svara(men inte ge råd!?!).




« Senast ändrad: 13 jan-06 kl 22:33 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Jan M Hedlund

  • Gäst
Re:"Riktig" ekonomi.
« Svar #2 skrivet: 16 jan-06 kl 22:20 »
Titta på de böcker som finns här

http://www.blinfo.se/products/book.gml?art=lbr

hoppas länken fungerar men de böcker som björn lunden har är mycket bra och bör ägas av var och en i vårt överbyråkratiska land. dessutom rekomenderar jag deklrationsprogramet som både ger tips och kan göra så du inte missar dina avdragsrättigheter.

Jan M Hedlund

  • Gäst
Re:"Riktig" ekonomi.
« Svar #3 skrivet: 16 jan-06 kl 22:24 »
Den Svenska skolan har  stora problem som gör att så få har bra ekonomi, den borde gå igenom vilka rättigheter man har hur man fyller i handlingar och blanketter,  och kanske viktigast av allt. hur samspelet på ett psykologiskt plan mellan olika människor fungerar och då framförallt mellan man och kvinna.
« Senast ändrad: 16 jan-06 kl 22:26 av Revolution »

solkatten

  • Inlägg: 287
    • Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
Re:"Riktig" ekonomi.
« Svar #4 skrivet: 17 jan-06 kl 00:04 »
http://www.bfn.se/
Kolla in den här sidan under rubriken Publikationer finns ett dokument som heter Att Föra Bok och den är gratis!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

405 gäster, 2 användare
von tratt, Olofssonskan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser