Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare  (läst 2576 gånger)

Fiat

• -
Nybörjare
« skrivet: 16 jun-09 kl 10:25 »
När är sista dagen för att starta upp ett nytt sammhälle ???. Har fått tag på kupor men inte hunnit hämta dom. Har hört att efter midsommar är det ingen ide stämmer detta? Kanske bättre att vänta till nästa vår :'(?

poze

• Östergötland
SV: Nybörjare
« Svar #1 skrivet: 16 jun-09 kl 10:51 »
jag gör mina sena avläggare i augusti.. delar dom starka på 2 och fodrar.. så än är det tid.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

wictor

« Svar #2 skrivet: 16 jun-09 kl 11:11 »
Det är absolut inte för sent.
Får du fatt på bin nu så hinner du få starka samhällen innan vintern, däremot kan du nog inte räkna med att få speciellt mycket honung, men nåt kilo borde det kunna bli.

Och så invintrar du starka samhällen så blir det mycket honung nästa år.

Jörgensen

• bryttjorp.se
« Svar #3 skrivet: 16 jun-09 kl 11:13 »
Jag skaffade mina bin ungefär så här års förra sommaren, och fick ut lite drygt 10kg honung. Jag köpte ett samhälle på 10 svearamar och delade det i två direkt. Båda invintrades och överlevde.
*Janne Jörgensen*

eriks

• -
    • www.sundmansmide.se
« Svar #4 skrivet: 16 jun-09 kl 17:28 »
jag vill med starta, hur går man till väga? köpa kupor, sen då?

Jörgensen

• bryttjorp.se
« Svar #5 skrivet: 16 jun-09 kl 19:11 »
Kontakta din lokala biodlareförening genom sbf.

www.biodlarna.se
*Janne Jörgensen*

wictor

« Svar #6 skrivet: 16 jun-09 kl 19:45 »
Jag kommer också att ha en del avläggare till salu med leverans i början av augusti

De sitter på LN och säljs enbart kompletta, alltså samhället har ett pris, en kupa skälderhus komplett med låda, tak, botten tillkommer enligt prislistan.

Jag lovar goda samhällen, med goda drottningar. Jag har ju Buckfast, så det får ju bli sådana...

eriks

• -
    • www.sundmansmide.se
« Svar #7 skrivet: 17 jun-09 kl 17:14 »
wiktor. var har du dom någonstans i sverige?

jörgensen, du har inga till salu, jag ska ha dom i rimforsa så då bor väll du rätt nära?

Jörgensen

• bryttjorp.se
« Svar #8 skrivet: 17 jun-09 kl 17:46 »
Nä, jag har bar a två samhällen och en avläggare så de vill jag behålla. Men om du går med i SBF, så kan du köpa av Linköpingsklubben. De brukar vara villiga att hjälpa medlemmar komma igång.
*Janne Jörgensen*

wictor

« Svar #9 skrivet: 17 jun-09 kl 18:38 »
wiktor. var har du dom någonstans i sverige?

Mina bin är i halland

ingegärdsgårn

« Svar #10 skrivet: 18 jun-09 kl 21:21 »
Jag fick en avläggare i början av maj och de har förökat sig bra. Det var sju ramar när de kom och nu är det 17 ramar med bin.
Jag har satt på en skattllåda men än så länge har de inte börjat jobba i den., De har ju 5 ramar kvar.
Blir det någon honung???

wictor

« Svar #11 skrivet: 18 jun-09 kl 22:54 »
Blir det någon honung???

Jadå, om det bara finns blommor där du bor och de nu sitter på snart två fulla yngellådor så bör du nog få minst 20 kilo, med bra bin så är 40 ingen omöjlighet, kanske även 60.

Tänk bara på att sätta nästa skattlådan under den gamla halv/helfulla, om du förstår vad jag menar. Och så vidare...

ingegärdsgårn

« Svar #12 skrivet: 18 jun-09 kl 23:51 »
Tack!
Nytt hopp om egen honung. Jag har satt bovete och hounungsört till bina samt gurkört

poze

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 20 jun-09 kl 20:58 »
Tack!
Nytt hopp om egen honung. Jag har satt bovete och hounungsört till bina samt gurkört

I vilka kvantiteter ?
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

ingegärdsgårn

« Svar #14 skrivet: 21 jun-09 kl 19:34 »
Inga större mängder. Jag har ca 700 kvadratmeter som skall bli nytt land nästa år.
Bovete på ca 1/3 och honungsört på 1/3 och gurkört på 1/3.
Det finns en himla bra bok som heter Biväxter som alternativgrödor.
Längst bak i boken finns en schematisk sammanställning av olika växter.
t ex egenskaper, nytta för bina uppdelat i nektar och pollen.
Hur mycket honun kg/ha för varje gröda.
Bovete har tex 50-500 kg!! (1 ha bovete alltså!)

eriks

• -
    • www.sundmansmide.se
« Svar #15 skrivet: 21 jun-09 kl 20:50 »
om man nu köper avläggare i sommar, hur mycket jobb är det innan vintern?
jag har inte flyttat ut till huset där jag ska ha dom ännu, undrar om det kan gå ändå, så jag får ett starkt samhälle till nästa år då jag har mer tid att ta hand om dom.

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #16 skrivet: 21 jun-09 kl 21:34 »
Inte så mycket troligen, bara de har mat och plats, jag blev tipsad om att det räcker med en koll var 14:e dag om de har mat och plats annars kan det bli lite oftare för att mata dem... Sen skall de ju invintras med lite mat till hösten och så men det tar ju inte så lång tid...

/Asthor
« Senast ändrad: 21 jun-09 kl 21:38 av Asthor »
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser