Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  myskankor och mördarsniglar -lite frågor  (läst 2154 gånger)

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
myskankor och mördarsniglar -lite frågor
« skrivet: 15 jun-09 kl 19:58 »
Jag trodde ju att myskankor ta kål på mördarsniglar liksom katter ta kål på möss.

Att dom liksom gå över gården, söker i buskar och häcken efter sniglar och äter dom gärna.
Att jag har katter till mössbekämpning och myskankor till snigelbekämpning (så tänkte jag iaf..)
-men är det inte så ??

Det funkar iaf  inte här. >:(
Mina äter dom inte ens när jag lägger dom framför näsan på dom.
Dom är födda sept. 2008 och har kanske varit i stallet i hela sitt liv.
köpte dom igår.

Ska jag nu söker vidare efter myskankor som har varit ute med mamman och lärt sig att mördarsniglar är gott
-eller ska jag låta hela ank-grejen vara ?

Vi har kaniner och får till köttförsörjning och ska ha höns snart, så därför behöver vi inga ankor..

Så sammanfattningsvis vill jag gärna veta: finns det myskankor som äter mördarsniglar (bara mina inte) eller är det hela en mytos ?

Vem av er har myskankor till snigelbekämpning -och funkar det ?

??? ??? ???
*suck*

arnesson

SV: myskankor och mördarsniglar -lite frågor
« Svar #1 skrivet: 15 jun-09 kl 21:41 »
Våra äter gärna sniglar, bara de inte är förstora.
De kan stå två stycken och dra i en stackars snigel.
Har man och tre barn. Boende i sö halland. Mindre än en mil till småland och skåne. Har hund, katt, myskankor och en massa fiskar.

morellen

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 17 jun-09 kl 09:01 »
mina äter sniglar med förtjusning, däremot tror jag att de behöver lära sig att de går o äta.. De nyaste har inte riktigt fattat tjusningen med slemmig snigel men börjar bli intresserade när de andra ankorna kastar sig över den om jag hittat en snigel åt dem. Fjolårets ällignar lärde sig av sin mamma att sniglar var mums så de käkade sånna som knappt gick in i den lilla näbben...

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #3 skrivet: 17 jun-09 kl 09:59 »
Har också uppfattningen att de måste lära sig att äta dem. Har flera gånger sett delar av flocken gå förbi en snigel men sen kommer någon och börjar picka på snigeln, passerar, och sen kommer någon som äter upp snigeln. Den största nyttan gör de dock genom att ta de allra minsta sniglarna som jag ser det och de stora är lite segare men de brukar också försvinna om de har tillgång till vatten att skölja ner slemmet. Ibland jagar resten av flocken den lyckliga myskankan som fått tag i en snigel och springer runt med den i munnen.

Hmm, sen lär mina grannar mata dem med sniglar över staketet och de skall enligt uppgift springa fram till dem när det vanskas bonusföda av detta slaget...

p.s. Myskankor lär även äta möss men jag har inte sett mina göra detta ännu ;D

Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

jasmine83

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 17 jun-09 kl 11:35 »
Vi köpte ankor bland annat för att dom skulle äta alla mördisar vi har och det fungerar... det tog ju ett litet tag innan dom började gå runt på tomten men nu går dom i buskar och äter för fullt.... Men mina äter hellre de små sniglarna och lämnar gärna dom stora.... Brukar hitta dom stora i deras vatten på kvällen, dom är nog för slemmiga..... Lycka till
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Ims

« Svar #5 skrivet: 17 jun-09 kl 15:07 »
Vi köpte också myskankor för att hålla efter mördarsniglar men det funkade inte alls. Nu har vi skaffat löpänder (bara för att dom ser så coola ut) och dom håller rent från sniglar jag har till och med kunnat plantera i landen igen.

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 17 jun-09 kl 16:02 »
Alla ankor kan äta sniglar, inte bara myskankor.  Stora ankor tar även de största, en fet pekinghane klipper den största snigel.

Ankor rensar marken från småkryp, och det är väl bra att ett hundratal småsniglar slinker ner, innan de blir stora och dessutom skaffar 100-tals avkommor.

Problemet med ankor är att de far värre fram i salladen än sniglarna.  Sniglarna vill man inte ha i grönsakslandet, men där kan man knappast få hjälp av ankor, de tar blandad kost, sniglar och sallad.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

katie

• Bohuslän
    • Borderlites
« Svar #7 skrivet: 18 jun-09 kl 00:55 »
Jag har Cayugor som snigelätare. Har haft andra raser däribland mysk. Alla är lika effektiva.

En sak som man bör tänka på, när man skaffar ankor som snigelbekämpare, är utfodringen.

Det är många kunder som ringt och frågat varför ankorna åt sniglar hos mig men inte hos dem.
Ge dem inte mat inne förrän på kvällen. Om de får frukost inne är de inte hungriga när de går ut på snigel- och insektsjakt.
Mina ankor som är äldre har fri tillgång på mat. De äter hellre sniglar och kryp och äter bara fodret om de är hungriga.

Det är inte ofta som jag har vuxna djur som lär upp kycklingarna eftersom de till stor del är maskinkläckta.
Det verkar vara nåt som är medfött. Rör det sig på marken måste man undersöka och äta det. Visst lär sig en kyckling med mamma sig det snabbare men det brukar aldrig vara några problem.

Ofta handlar det om att djuren är för mätta när de ska ut på 'jakt'.
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #8 skrivet: 18 jun-09 kl 00:58 »
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

turnier67

« Svar #9 skrivet: 20 aug-09 kl 00:10 »
om du bara fodrar på kvällen
främjar du det naturliga sökandet
efter föda under dagen
sen kan de få äta sig mätta på kvällen
så gör jag med både ankor duvor fasaner och hönsen här
och det fungerar utmärkt dessutom går det åt mindre foder
och djuren rör mera på sig

Bokdungen

• Skåne
    • Bokdungen.se
« Svar #10 skrivet: 20 aug-09 kl 11:15 »
Vi köpte våra för att slippa sniglar. Till att börja med hade vi tre vuxna och de gick inte ner i trädgårdslandet där sniglarna fanns. Sen när de fick ällingar så "vallade" vi ner dem där och ällingarna verkligen attackerade sniglarna! De kom upp varje kväll med snigelrester hängandes från näbbarna och sköljde i vattnet ;D. Trodde ett tag när vi bara hade de vuxna att vi inte skulle bli av med sniglarna (gick och plockade över 100 varje kväll :P), men nu har vi inte det problemet längre.

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser