Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mineraler och vitaminer  (läst 875 gånger)

Vurre

Mineraler och vitaminer
« skrivet: 11 jun-09 kl 12:34 »
Ger ni era grisar extra mineral och vitamin?

Jag stod och klämde på en säck sådant häromdan men kunde inte bestämma mig för att hosta upp stålarna och tänkte höra mig för på detta upplysta forum först.

Mina grisar ska gå ute och böka samt få kornkross och lite soja som jag råkar ha, när den är slut ska de få ärter istället. Men behöver de extra mineraler och vitaminer? Tänker på t ex D-vitaminer, salter och selen. De kommer inte att få nåt kött, ganska små mängder mjölk, kanske fisk om det slutar blåsa så man kan lägga lite nät. Huvudsakligen blir det alltså kornkross och vad de kan böka upp. Vad har ni för erfarenheter?
snus? vad är priset på en pris?

galdur

• -
SV: Mineraler och vitaminer
« Svar #1 skrivet: 11 jun-09 kl 12:42 »
Mina minigrisar får kornkross och samma mineraler och vitaminer som mina hästar får fast betydligt mindre dos så klart.
Och det är två äldre herrar som jag haft sedan de var små och dom mår fin fint på detta!
Sen får dom också det som blir över i köket dvs grönsaker, frukt, bröd, pasta mm utom kött:
Dom bor i stallet om vintern och på sommaren flyttar dom ut i sitt "sommarhus" ;D
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #2 skrivet: 11 jun-09 kl 12:43 »
På sommaren ger jag inget extra till grisarna.. de äter korn, bröd, frukt, grönt, mejerier året om.
På vinter ger jag dem selen/E-vitamin som tillskott..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 jun-09 kl 12:44 »
Nej, jag ger inget extra, nu får mina visserligen fullfoder, och det är väl berikat kantänka.
Men jag ser ingen mening med att hälla till dom om det inte behövs. Utan ge dom vid behov istället, och då är det ju främst lite selen som skulle kunna behövas om man ser att dom är stappliga på benen..
När dom går ute så får dom i sig allehanda nyttigheter från jorden och det dom hittar, så oftast behövs inget ytterligare.

Vurre

« Svar #4 skrivet: 12 jun-09 kl 09:21 »
Nej, jag ger inget extra, nu får mina visserligen fullfoder, och det är väl berikat kantänka.
Men jag ser ingen mening med att hälla till dom om det inte behövs. Utan ge dom vid behov istället, och då är det ju främst lite selen som skulle kunna behövas om man ser att dom är stappliga på benen..
När dom går ute så får dom i sig allehanda nyttigheter från jorden och det dom hittar, så oftast behövs inget ytterligare.

Men frågan är ju när det behövs? Färdigfoder har ju det där inbakat och då behöver man inte tänka på det, förutom kanske extra selen, då.

Främst tänker jag på D-vitaminer, eftersom kosten är mestadels vegetarisk.

snus? vad är priset på en pris?

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 2 användare (1 dolda)
Johanna88

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser