Jag har flera av mina nackakupor (med nätbotten) stående direkt på pall och de problem jag sett har dels varit myror, kommer dessa predatorer så får man myrra ett större område runt pallen än om kupan stått på ben och man kan inte använda sig av fett för att begränsa myrorna eftersom de tar sig upp på pallen på så många ställen. Vi (dvs min man) har därför gjort benställningar som skall placeras under kupbottnen med ben som står i koppar (nedersta delen av gamla pet-flaskor) och i kopparna skall det vara olja, fast vi har inte fått dem på plats ännu................................
Det andra problemet är att ventilationen kan försämras av att luftväxlingen genom nätbottnen begränsas av det snåla utrymmet under pallen, samt växande gräs etc runt pallen, man får hålla på och trimma HELA TIDEN. Likaså på vintern, då är det snön som begränsar ventilationen.
Fördelen är att det blir en bra arbetsställning, speciellt tycker jag det som är kortvuxen. lyften blir enklare och man knäcker inte ryggen i onödan.