Paypal är bra och billigt, och jag har haft ett sådant konto länge för småbetalningar utanför EU. Innanför EU är det ju inga problem att skicka med internetbank gratis.
Jag har aldrig verifierat mig hos PayPal, därför att jag inte tar ut pengar, och när det inte omsätts mycket, finns inte detta krav.
Att inte behöva uppge sitt kortnummer till en helt okänd firma på nätet är säkrare, och då är PayPal bra. Det är dessutom väldigt många som tar emot betalningar på detta sätt.
Att sälja internationellt och då elektroniska tjänster för småpengar duger det oxå bra till, då köparen inte ens behöver besitta ett kreditkort, eller vara rädd för att uppge sina nummer.
Tidigare sågs det som mindre seriöst, om man bara kunde ta betalt via PayPal, men det är det knappast längre, om man har namn och telefon, adress på sin hemsida.
Skumma mail får man ju ibland från många olika källor som försöker härma flera olika banker, även svenska.
Ingen bank frågar efter inloggningsuppgifter via mail.
Farligare är "fishing" en viss föregiven bank skicka ett mail, UTAN ATT FRÅGA EFTER INLOGGNING men på något sätt ber dig att gå och kolla ditt konto, och har en länk till banken i mailet. T.ex. nordea.tr?a=dittrantebesked&b=1967. Om du då klickar på länken kommer du till en kopia av den riktiga bankens webbsida, skulle du då logga in kan de lätt ligga emellan och gå in på ditt riktiga konto.