Jag har i år inhägnat mitt grönsaksland med insektsnät. Nät som man har sätter på nocken när man bygger tak. Gjorde det i början maj och hittills har inga sniglar krypit in.

Om jag minns rätt så finns det (i alla fall på K-rauta) två bredder. 25 cm och 60 cm. Jag köpte 60 cm (längd 25 meter och runt 400 kr) och delade upp rullen i två 30 cm delar. (Nätet håller för två katter som leker med det/hänger i det medan matte håller på att klippa sönder nätet.

) Sedan tog jag tjock koppartråd (varje längd är 30-40 cm, minns inte exakt längden) och gjorde "staketstoplar" som siffran 1 men utan bottenstrecket. Det vill säga en kraftig vinkel ungefär 10 cm från ena kanten.
Jag satte nätet så att ca 10 cm ligger (bort från grönsakslandet) mot marken med stenar på. Någon cm upp från jorden sitter en ståltråd som håller fast "staketstolpen" och en ståltråd strax innan böjen och en i slutet på tråden. En stolpe ungefär var 40 cm.
Jag hittade första helgen några snigelbebisar i landet. Eftersom nätet är 3x3 mm så kan bara småttingar gå igenom. Men förutom de första har jag inte sett en enda snigel innanför staketet.

Spenaten har inte ett enda bett på sig.
Första helgen stod jag ute i hällregnet för att kontrollera om uppfinningen höll. (Jo, då! Grannarna såg mig. Och deras gäster.

) En liten gul snäcka kämpade sig två gånger upp till böjen. Och så trillade den ned innan böjen. Skulle den komma så långt som till efter böjen tar tyngdkraften över.

45 meter snigelstaket kostade 400 kr och två fulla dagar (för en person) att fixa - men det var det värt. Och staketet kommer att få sitta uppe alltid. Även när jag kör landet med jordfräsen. Tänkte på att sätta skarven på rätt ställe.