Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mördarsnigelfritt land finns det?  (läst 9666 gånger)

motroten

mördarsnigelfritt land finns det?
« skrivet: 10 jun-09 kl 12:50 »
Vilka delar av Svea Rike är ännu inte invaderat av de spanska inkräktarna?  >:(
Ge mig tips så flyttar jag dit!

motroten

SV: mördarsnigelfritt land finns det?
« Svar #1 skrivet: 10 jun-09 kl 13:05 »
Min lilla trädgård är omgiven av fuktig och högt växande terräng och det är där de trivs och förökar sig. Jag kommer alltså inte åt problemet och de blir mig alltid övermäktiga - näe inte en sommar till! >:(
Och myskänder får jag inte ha för hyresvärden. Och snigelmedlet är dyrt och tar alltför snabbt slut (lugn nu alla miljövänner, det är bara ohälsosamt för sniglar - icke för andra kryp eller växter!). Eländes elände.
Tur att man rymmer norröver och slipper se förödelsen på två veckor!

För dit har de väl ännu inte lyckats masa sig! ???

Norrland-here we come! 8)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 jun-09 kl 13:50 »
Funkar det inte om man har en träsarg med eltrådar som sniglarna måste krypa över?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 10 jun-09 kl 13:59 »
Läste nånstans att sniglarna inte gillar såna där gröna dörrmattor av plast, som påminner om en bit gräsmatta.
Om man fäster bitar av sån matta på en sarg, helst så att dom måste passera den hängande uppochner, så kanske dom lägger ner...

Kom på var jag läst om saken, det är ett läsartips i senaste numret av tidningen Gör Det Själv.
Konstgräs kallas materialet, finns som metervara tror jag.
På sargkanten är fäst en vågrät bräda, vänd utåt, och på brädans undersida sitter en 10 cm bred remsa av konstgräs.
« Senast ändrad: 13 jun-09 kl 23:57 av Foppas fot »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 10 jun-09 kl 14:59 »
Funkar det inte om man har en träsarg med eltrådar som sniglarna måste krypa över?

Fungerat för mig i fjol och hittills i år.

Har dubbla rostfri tråd spikat runt odlingsbäddar, 3 cm avstånd.

Kör 24 V likström (Från en laddare till en skrotad elgräsklippare). Förmodligen går det med lägre spänning, kanske till och med med växelström. Någon som vet?

Edgar

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #5 skrivet: 10 jun-09 kl 15:07 »
Här i trakten finns det mig veterligen inga mördarsniglar, bara du inte drar med dig några om du flyttar hit ;)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Sophie på Södergården

• Småland
    • Södergården
« Svar #6 skrivet: 10 jun-09 kl 15:19 »
Vi bor i nord västra Skåne och min mamma som bor ca 2 km från mig har kopiösa mängder i sin trädgård...vi har inte en enda!! :D

Vet inte varför egentligen. Kan det bero på att förre ägaren inte hade någon trädgårsodling alls utan bara betesmark och åker till sina djur ända upp intill huset? Vi har bott här två år nu och ännu inte sett några mördarsniglar.
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #7 skrivet: 10 jun-09 kl 17:20 »
Små enklaver i Västergötland är snigelfria. Vi bor på en höjd, med skog runtomkring, hit har de inte hittat än iaf.

Tant Jansson

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 10 jun-09 kl 20:56 »
Jag har i år inhägnat mitt grönsaksland med insektsnät. Nät som man har sätter på nocken när man bygger tak. Gjorde det i början maj och hittills har inga sniglar krypit in.  ;D  ;D

Om jag minns rätt så finns det (i alla fall på K-rauta) två bredder. 25 cm och 60 cm. Jag köpte 60 cm (längd 25 meter och runt 400 kr) och delade upp rullen i två 30 cm delar. (Nätet håller för två katter som leker med det/hänger i det medan matte håller på att klippa sönder nätet.  ;D ) Sedan tog jag tjock koppartråd (varje längd är 30-40 cm, minns inte exakt längden) och gjorde "staketstoplar" som siffran 1 men utan bottenstrecket. Det vill säga en kraftig vinkel ungefär 10 cm från ena kanten.

Jag satte nätet så att ca 10 cm ligger (bort från grönsakslandet) mot marken med stenar på. Någon cm upp från jorden sitter en ståltråd som håller fast "staketstolpen" och en ståltråd strax innan böjen och en i slutet på tråden. En stolpe ungefär var 40 cm.

Jag hittade första helgen några snigelbebisar i landet. Eftersom nätet är 3x3 mm så kan bara småttingar gå igenom. Men förutom de första har jag inte sett en enda snigel innanför staketet.  ;D  ;D  Spenaten har inte ett enda bett på sig.

Första helgen stod jag ute i hällregnet för att kontrollera om uppfinningen höll. (Jo, då! Grannarna såg mig. Och deras gäster.  :-[ ) En liten gul snäcka kämpade sig två gånger upp till böjen. Och så trillade den ned innan böjen. Skulle den komma så långt som till efter böjen tar tyngdkraften över.  ;D

45 meter snigelstaket kostade 400 kr och två fulla dagar (för en person) att fixa - men det var det värt. Och staketet kommer att få sitta uppe alltid. Även när jag kör landet med jordfräsen. Tänkte på att sätta skarven på rätt ställe.
Tant inte fru, om jag får be. :D

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 10 jun-09 kl 21:44 »
Ge inte upp. Gå upp före 5 am, och speciellt vid vått klimat. Ta död på dem, sök även de små.  Jag hittade mest små för ett par veckor sen, förgjorde ca 300 om dagen, och nu finns det ungefär 5 om dagen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 10 jun-09 kl 21:56 »
Undrar just hur pass långt sniglar krälar på egen hand?
Vinbergssnäckor t ex, finns oftast väldigt lokalt, det måste vara länge sen någon planterade ut dom och spridningen är sällan mer än några hundra meters radie.
Fast mördarsniglar kanske rör sej betydligt mer?
Jag tippar att stora boven när det gäller spridning av mördarsniglar är plantskoleväxter.
I så fall är det inte sniglarna som "hittar fram" utan trädgårdsägaren som aktivt planterar in dom.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #11 skrivet: 11 jun-09 kl 08:58 »
Hur är det med den allmänna snigel- och snäcktillgången på gårdar där det finns ett par MYSKANKOR?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Skytten

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 11 jun-09 kl 10:13 »
Staket som är starkare än sniglar klarar krävs om man har ankor, de är ibland värre marodörer än sniglar, rena infanteriet i grönsakslandet.  Du blir av med såväl sniglar som spenat.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Mysse

« Svar #13 skrivet: 11 jun-09 kl 10:18 »
Här i Ångermanland har jag aldrig hört att någon sett någon mördarsnigel.
Välkommen hem till oss på en kopp te!

fishyerik

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 13 jun-09 kl 12:25 »
En norrbagge har utvecklat en metod att använda snigelnematoder som personen hävdar är så effektiv att man blir av med mördarsniglarna på två år.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3100518.ece

Jag har läst och hört  så mycket om mördarsniglar nu att jag nästan är beredd att hyra kolonilott i "snigel-territorium" mest för att testa bekämpningsmetoder.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 13 jun-09 kl 20:54 »
I min beskärda del av böleskogen finns dom inte. Däremot i dom fina villaområdena i stan. Dom kanske har läst taxeringskalendern i det här länet?  8)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Spinn dimma

• Gästrikland
    • Assint Rämmil
« Svar #16 skrivet: 18 jun-09 kl 09:18 »
Har hittat en artikel i Expressen.
http://www.expressen.se/levabo/1.1590752/norsk-seger-mot-mordarsniglarna

Kan vara värt ett försök.
« Senast ändrad: 18 jun-09 kl 09:29 av Spinn dimma »

malines

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 18 jun-09 kl 09:43 »
Jag har inga här. Än...  :-\

Harvey

• Bohuslän
    • En Trädgårdsälskares betraktelser
« Svar #18 skrivet: 18 jun-09 kl 21:23 »
Jag kan säga att ankor funkar inte. Visst kan dom äta en och annan snigel, men du får allt ha väldigt många ankor om dom skall kunnna äta sådana mängder som det blir när mördarsnigeln invaderar, och då äter dom mer blad än en snigel med. Tydligen är det även så att bara vissa ankor tycker sniglarna är smaskiga.
Själv blir det nog elstängsel här, har redan ramar runt grönsakslanden, kör än så länge med engelskt snigelgift som inte är lika bra som mesurol, men tillräckligt bra för att jag inte skall hitta några sniglar alls, men jag vet att dom finns där, lurpassande i diket, på åkern, och bara väntar på några veckors regn för att anfalla min trädgård.
Min mor utanför Söderhamn har inga sniglar, så dit kan du ju alltid flytta ;-)

Sophie på Södergården

• Småland
    • Södergården
« Svar #19 skrivet: 18 jun-09 kl 21:41 »
Ja det är nog bara myskankor som äter mördarsniglar...och de ska vara ruskigt effektiva!
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 2 användare
skogskälla, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser