Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur f*n håller ni liv i era ällingar?  (läst 15187 gånger)

gernsö

• Skåne
Hur f*n håller ni liv i era ällingar?
« skrivet: 10 jun-09 kl 11:12 »
Ursäkta den aggressiva överskriften men jag håller på att bli galen.  Jag  ger vatten i behållare till mina ällingar 2-3 gånger per dag, strör med sågspån då det behövs och ändå så lyckas jag inte. Jag har misst såååå många ällingar detta året, menar typ mellan 50-100 st pga att de när de får vatten verkar bli så uppspelta att  de får syrebrist och dör.... jag bli galen, nu ska jag som sista utväg testa att ge dem en bur med galler i botten, då blir det inte blött av allt slabb, vilket inte gör att de blir nerkylda och dör av det eller lunginflamation. Ger dem en stor vattenbehållare och fyller den non stop underb dagen.....

Hur gör ni med era ällingar?
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Dolvis

• Östergötland
SV: Hur f*n håller ni liv i era ällingar?
« Svar #1 skrivet: 10 jun-09 kl 11:26 »
Låter mamman ta hand om dem  ::). Blir ändå en hel del svinn.

gernsö

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 10 jun-09 kl 11:28 »
Kan vara svårt när det är inköpta ägg som man kläcker ut.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 10 jun-09 kl 12:37 »
Hur menar du med syrebrist? Trängs dom? Mina får en extra skål med 'slabbvatten' när jag fyller på mat sen har dom alltid vatten i en automat som står upphöjd. Hittills har (peppar, peppar) ingen dött.          Mvh Charlotte 
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Jarle

« Svar #4 skrivet: 10 jun-09 kl 12:49 »
Vad har du för värmekälla?

gernsö

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 10 jun-09 kl 12:58 »
Varmelampa de första veckorna och sedan när de är klara med den så går de i varmt utrymme inomhus.

Verkar som om de blir så upphettsade över att få vatten att de liksom slutar andas, får syrebrist och krampar och dör. Det är olika ankraser, olika åldrar.

Jarle

« Svar #6 skrivet: 10 jun-09 kl 13:10 »
Långsökt kanske att spånet skulle vara så torrt att de sätter
igen deras lungor när de "springer upp" dammet?
Använder bara halm själv. Har aldrig sett det du beskriver.
Faktiskt så har vi haft sån tur att ingen av de nära 500 ällingar vi
kläckt dött före 3 månaders ålder. Fast det kan bero på att vi till
90% korsar raser.
Prova att ringa: Veterinärmedicinska:

Urkipp från www.ankor.se
 Frågor om fjäderfäsjukdomar besvaras även per telefon
(018-67 40 00)

gernsö

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 10 jun-09 kl 14:53 »
Min vet säger att det är syrebrist som tar död på dem, antar att de hyperventilerar.... kanske skulle man lägga in små papperspåsar som de kan andas i.... nä det där var inte ens roligt.
Är så trött på ankor.  Det spelar ingen roll om vilken ras det är, korsning eller renrasig, peking, roang, campbell, myskanka, blekingeanka, resultatet blir det samma.
De får vatten, blir för överhyper, efter en tio minuter så  börjar de krampa och sen är de döda eller väldigt konstiga om de överlever.
Lösningen skulle ju vara att alltid ha vatten hos dem, men hur fasiken gör man det, och samtidigt håller dem torra och levande. Just nu har jag  slängt in en grupp i en kaninbur där jag lagt nätbotten så att vattnet kan rinna från, de har fått stor vattenbehållare och 10 minuter senare var den halv och hälften av ankorna var dyng sura, frös och såg allmänt halvdöa ut. Hängde en grislampa med värme i över buren och vågar knappt gå ut nu och se vad som händt. De står innomhus i rum med typ 20 grader.

gernsö

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 10 jun-09 kl 15:13 »
Usch, var ute och en var död, och en var nästan så den avlivade jag. Resten sitter som dränkta råttor under värmelampan, den ca4 liter  vattenbehållaren är tömd och minst hälften ligger i botten av buren.

Hallonbusken

• På landet i stan ...
« Svar #9 skrivet: 10 jun-09 kl 16:37 »
Lösningen skulle ju vara att alltid ha vatten hos dem, men hur fasiken gör man det, och samtidigt håller dem torra och levande.

Men funkar det inte med en vattenautomat?  ??? Jag fixade en sån till sista kullen förra året just för att eliminera badandet och det har funkat jättebra. Ällingarna jag har nu verkar vara riktiga överlevare, hade en som låg kall och stel i de vuxnas vattenskål (står lite högre upp men gynnaren hade lyckats hoppa i ändå). Trodde den var död men den hickade till när jag tog upp den. Efter en halvtimme under sköldpaddornas värmelampa kvicknade den till och efter två timmar satt den på köksbordet och åt makaroner ...
Kanske är det enklare att få ällingarna att överleva när de går med mamma anka?
"En dag ska du dö. Alla andra dagar ska du inte det ..."

Lycklig matte till häst, hund, katt, kanin, sköldpadda och myskanka!

Jarle

« Svar #10 skrivet: 10 jun-09 kl 16:58 »
Kan det vara för varmt/torrt att vätskeförlusten är större än normalt,
eftersom de är så frenetiskt "törstiga"?
Han själv en grislampa 150 w. ca 30 C direkt under.
I lokalen ca 13 C Tyvärr ganska fuktigt.
ca 30 ällinga delar på vattnet i en en-liters vattenautomat.
Omöjligt att bada i, men man får fylla på ett par gånger om dan.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #11 skrivet: 10 jun-09 kl 17:50 »
Märkligt.. hade mina i köket, i en liten bur med värmelampa över.. ett terrakottafat med sten i som var vattenfyllt.. det var skojigt att "vada näbben" i.. endast en krake dog, men det "var den fula ankungen oxå" som ej kunde gå riktigt.. Mat gick dom i en egen skål som som slabbade ner vattnet med.
Men fick ju givetvis fylla på vattnet flera ggr om dagen..

I botten, tidning sen hö..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

gernsö

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 10 jun-09 kl 18:33 »
MEN det är en vattenautomat, de kan bara dricka i den , ej bada, men ändå ser de ut som en dränkt råtta...... varmen är inte för hög...... verkar som om att så snart de är utan vatten ett par timmar så blir de så upphettsade när de sedan får vatten att de flippar.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #13 skrivet: 10 jun-09 kl 19:03 »
MEN det är en vattenautomat, de kan bara dricka i den , ej bada, men ändå ser de ut som en dränkt råtta...... varmen är inte för hög...... verkar som om att så snart de är utan vatten ett par timmar så blir de så upphettsade när de sedan får vatten att de flippar.

märkligt.. mina lärde sig ganska snabbt att.. "skriker vi så kommer pappa med vatten".. sen ju mer dom växte fick dom en vattenskål.. sen badades det och slabbades det..(behöver jag säga att jag fortfarande kan se spår av det på väggarna?)  :-[
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Diana73

• Katt och kaninägare
    • Uppland
« Svar #14 skrivet: 10 jun-09 kl 19:20 »
Jag är inte så kunnig vad gäller ankor , jag är ganska nybliven ankmamma.
Vi hämtade våra ankungar när dom va 3 dagar och hade dom i ett terarium med sågspån, skål med startfoder och ett djupt fat med vatten och en värmelampa såklart.
Idag bor dom i ankhuset med ett uthäng sen tre dagar tillbaka.
Dom växer som ogräs.
Kan det va något fel på vattnet då. kanske

Hallonbusken

• På landet i stan ...
« Svar #15 skrivet: 10 jun-09 kl 20:03 »

Har de tillgång till foder hela tiden? Funderar lite högt här, gjorde en koppling till foderstrupsförstoppning hos häst. Om de äter när vattnet har tagit slut fastnar "pulvret" till slut i halsen och när de sen dricker så klumpar det ihop sig och täpper till. De behöver ju vattnet för att skölja ner. Låter det långsökt???
"En dag ska du dö. Alla andra dagar ska du inte det ..."

Lycklig matte till häst, hund, katt, kanin, sköldpadda och myskanka!

gernsö

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 10 jun-09 kl 20:05 »
Tror inte att det är fel på vattnet, de får samma som vi dricker och alla mina kycklingar växer och mår toppen.
Palleman,  jo jag vet vad dum menar, jag hade en myskankunge förra året som fick växa upp inomhus.

gernsö

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 10 jun-09 kl 20:06 »
Inte alls långsökt, har sett det på kycklingar ibland. Men ja de har foder hela tiden, dock verkar ankor inte vilja äta om de inte har vatten bredvid, måste ju ha något att skölja ner med! liksom
Men jag har kollat halsen på den, känt och öppnat.... inget som stoppat till där inte.

gernsö

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 11 jun-09 kl 15:06 »
Än så länge lever alla....

Anna Olsson

• Uppland
    • Djurhamns fjäderfän & kaniner
« Svar #19 skrivet: 11 jun-09 kl 19:58 »
Mitt första tips: ta bort spånet. De kan lätt dö av att äta spån, vilket de har en förmåga att smaka på.
Jag har haft mina maskinkläckta inne i badkaret, med handdukar i botten. Förutom lampa har jag lagt flaskor med varmt vatten i under handduken, vilket varit uppskattat.
Liten vattenskål, och som foder första dagarna har jag gett mestadels kokt äggula.
Det har funkat bra. / Anna
Hemma finns Ankor: mignon och löp. Dvärghöns blandras. Kaniner plus 2 bondkatter. Samt två barn och sambo.
Bor på Djurö i Stockholms vackra skärgård.

Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 1 användare
J.S

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser