Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Korttidsbehandling med myrsyra mot varroa  (läst 2665 gånger)

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
Korttidsbehandling med myrsyra mot varroa
« skrivet: 09 jun-09 kl 16:31 »
När man behandlar bina mot varroakvalster genom kortidbehandling med myrsyra finns det alltid en liten risk att drottningen bollas och dör. Vad tror ni om man gör så att man fångar in henne innan och sätter henne i en utätningsbur med endast lite foderdeg i och lägger henne nära botten/flustret. Bina bör ju hitta henne där och ganska så snabbt börja med att befria henne. Eftersom hon sitter i en bur har de ingen chans att bolla henne trots att det är massa myrsyregaser där. Risken för drottningförlust borde således vara minimal och eftersom hon är i kupan känner de sig heller inte viselösa.

Vad tror ni, är detta en bra idé att göra för de som inte vill använda apistan utan försöker klara sig på ekologiska bekämpningsmetoder?

//Roger

poze

• Östergötland
SV: Korttidsbehandling med myrsyra mot varroa
« Svar #1 skrivet: 09 jun-09 kl 17:06 »
Det låter som om det skulle kunna funka, anledningen är säkert att det går åt för mycket tid att hitta och bura drottning för att inte folk kommit på tanken.

Jag har iofs inte haft problem med bollning vid myrsyrabehandling men skriv gärna och berätta hur det gick om du gör det.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #2 skrivet: 09 jun-09 kl 22:37 »
en liten nybörjar fråga: vad menar ni med bollning?
« Senast ändrad: 11 jun-09 kl 10:54 av Asthor »
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 10 jun-09 kl 17:23 »
Bollning är när bina av välvilja att skydda drottningen kryper runt henne så tätt att de bildar en liten boll runt henne. Bollen kan bli så kompakt att de tillslut kväver de bin som är längst inne i mitten, i detta fallet drottningen, men skulle kunna vara en geting eller humla som de också kväver. Så funktionen är ett skydd mot inkräktare men i detta fallet en nackdel av allt för bra välvilja.

Jag har en kollega jag har bollat det med här hemma som kanske skulle testa det. Skall rapportera svar om det blir aktuellt. Själv förlorade jag en drottning i fjol på detta viset, det var därför jag började tänka på hur man bättre kunde skydda drottningen i dessa fall.

//Roger

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #4 skrivet: 11 jun-09 kl 10:56 »
Ahh det va det min mentor snackade om när han sa att bina kväver getingar, då har man fattat det också :)
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser