Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag måste byta oljan mot...?  (läst 5625 gånger)

Kattie

Jag måste byta oljan mot...?
« skrivet: 09 jun-09 kl 15:50 »
Ja jag har oljeeldning nu men känner att det håller inte ekonomiskt :P vilket är bästa att byta ut till? Har funderat på jordvärme men fått höra att det inte är helt toppenbra så vad är det för trevliga alternativ?

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: Jag måste byta oljan mot...?
« Svar #1 skrivet: 09 jun-09 kl 16:06 »

Eleganten

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 09 jun-09 kl 20:25 »
Ved är helt klart billigaste bränslet men kanske inte billigast att installera.
Estetiken framför allt

Kattie

« Svar #3 skrivet: 09 jun-09 kl 20:54 »
Just nu har vi gratis ved men inte framöver, sen måste det eldas en massa gånger per dag under vintern när det är kallt, nu under sommarhalvåret funkar det bra, jag har funderat på jordvärme, sån-där-låda-på-väggen-vad-det-nu -heter :-[ vindkraftverk (eget då) men vill veta för och emot och ev andra lösningar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 jun-09 kl 20:58 »
Ekonomiskt är ved oslagbart även om man måste köpa den.

Det kan gå att installera en pelletsbrännare på den befintliga oljepannan. Pellets är betydligt billigare än olja men det återstår att se hur prisutvecklingen blir i takt med att användningen går upp.

eka

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 13 jun-09 kl 22:47 »
Att ved tillhör de billigaste är ganska välkänt men jag börjar bli skeptisk vad det gäller köpt ved.
Ved köps i volym och inte vikt.

Den ved man köper kommer ganska löst ihopslängd så när man börjar räkna ihop den verkligt effektiva värdet så kom veden upp i samma pris som pellets.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Eleganten

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 13 jun-09 kl 22:57 »
Därför ska man inte betala för själptmått utan travatmått. det är en djävla skillnad
Estetiken framför allt

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 13 jun-09 kl 23:06 »
Värmepumpslösningar av olika slag brukar bli bra men alla har ju sina egenheter och för- och nackdelar.

Jordvärme är lämplig om man har tillräckligt mycket mark att lägga ner slang i, och om man inte har något att invända mot att marken blir kallare än normalt, tjälen blir kvar längre på våren osv. En sådan installation blir betydligt billigare om man har egna grävresurser, och om marken är lättgrävd ner till ett par meters djup. En f d kollega som skulle installera jordvärme hade ett elände med konstiga fyllnadsmassor på tomten, han hittade bl a grova kättingar, järnsängar och en moped när han grävde.

Exakt samma slags värmepumpsinstallation använder man också för bergvärme, som är mycket lämplig om man har bra berg att borra ett hål i. Dock ska man ha klart för sig att borrhålet blir dyrt om det är långt ner till fast berg, likaså om berget är sprucket och dåligt.

Luft/vatten-värmepumpar kan också fungera bra men de blir mer väderberoende i och med att värmeeffekten sjunker ju kallare de är ute, de brukar ofta ha en del små egenheter för sig och kan t ex frysa igen om det är svårartat blötväder och nollgradigt. En annan nackdel är att de går bäst vid relativt låga varmvattentemperaturer, så man kan behöva komplettera med en vanlig elektrisk varmvattenberedare för tappvarmvattnet. Fördelen är att de är mycket billigare både i inköp och installation än jord/bergvärmepumpar.

En sak man bör tänka på med ved, pellets och flis är att de kräver kontinuerlig tillsyn. Man kan inte värma huset enbart med pellets om man vill att det ska klara sig självt om man åker bort en vecka mitt i vintern.

eka

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 15 jun-09 kl 22:33 »
En sak man bör tänka på med ved, pellets och flis är att de kräver kontinuerlig tillsyn. Man kan inte värma huset enbart med pellets om man vill att det ska klara sig självt om man åker bort en vecka mitt i vintern.
Sanning med modifikation.
Jag ser över grannens pelletsanläggning och den går själv i flera månader utan att behöva större tillsyn.
Ett föråd som rymmer 5 storsäck och självuraskning.

Att min egen brukar behöva veckovis tillsyn beror på uraskningen och att matningen från mitt 10 m3 förråd inte är riktigt stabilt.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

MagArne

« Svar #9 skrivet: 29 jun-09 kl 22:04 »
Hur ofta ska man besiktiga sin oljetank?
Vad kan det tänkas kosta att skrota en tank?
Vad är dyrast att värma huset med? El eller olja?

Letar hus och en del har oljepanna som jag behöver lära mig mer om. Även byta mot billigare alternativ framöver.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 29 jun-09 kl 22:29 »
Varför inte rengöra oljetanken och bygga om den till ackumulatortank?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 29 jun-09 kl 23:09 »
Varför inte rengöra oljetanken och bygga om den till ackumulatortank?

Om det ska bli en bra ackumulatortank måste man ju isolera på alla sidor runt den. Och det är inte alltid så lätt om tanken står illa till i ett trångt utrymme.

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #12 skrivet: 30 jun-09 kl 10:53 »
Om det ska bli en bra ackumulatortank måste man ju isolera på alla sidor runt den. Och det är inte alltid så lätt om tanken står illa till i ett trångt utrymme.

Med mycket jobb går det att isolera innefrån. Isolera och täta så det blir en ny tank inne iden gamla.
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #13 skrivet: 30 jun-09 kl 11:29 »
Vi säljer en värmepump som är kombinerad sol/luft och jordvärme. Den kräver enbart en grävd grop om 1x1x15 meter och är svensk utvecklad och producerad. Skicka ett PM om du vill veta mera.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #14 skrivet: 30 jun-09 kl 11:54 »
Hadde jag råd skulle jag köpa en "EcoNom 12-55" pellets panna den ger bätter verkningsgrad än en pelletsbrännare i en gammal eller ny panna. Kompletera med plattasolfångare i 60-90o lutning, det är vid vår o höst man vill få "gratis energi" inte mitt på sommaren.!

Citera

Pelletseldning har stora likheter med oljeeldning. Den stora
skillnaden är att pelletseldning producerar en viss mängd aska
som måste avlägsnas med jämna tidsintervaller för att inte
försämra verkningsgrad eller störa pannans funktion.
EcoNom 12-55 (härefter kallad EcoNom) är en ny typ av
pelletspanna som är avsedd för eldning med 6-8 mm pellets.
En mycket hög miljöverkningsgrad uppnås genom den optimala
förbränning som dels ger en hög verkningsgrad vid alla
effektbehov och som håller andelen skadliga utsläpp på en
mycket låg nivå.
EcoNom är utvecklad för att tillgodose nutidens högt ställda krav
på tillförlitlighet, bekvämlighet och säkerhet.
Pannan med tillhörande matningssystem är under drift helt
automatiserad och styrs via pannans inbyggda driftstermostat. I
pannans förbränningsdel sker en avvägd blandning av bränsle
och luft vilket ger en fullständig förbränning på ett
kostnadseffektivt sätt.

Återförs: EcoTec
Adress Box 2103, 511 02 Skene
Tel. 0320 - 20 93 40
Fax. 0320 - 421 60
E-post: info@ecotec.net
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 30 jun-09 kl 12:26 »

Man måste förstås lossa tanken från fästena för att komma åt att isolera.
Kanske inte optimala lösningen, men kan ev komplettera en dedikerad acktank.

Eleganten

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 30 jun-09 kl 22:47 »
Hur ofta ska man besiktiga sin oljetank?
Vad kan det tänkas kosta att skrota en tank?
Vad är dyrast att värma huset med? El eller olja?

Letar hus och en del har oljepanna som jag behöver lära mig mer om. Även byta mot billigare alternativ framöver.

Det finns folk som kommer hem och hämtar oljetankar mot att dom får brännoljan som är kvar i tanken.
Den går nämligen alldeles utmärkt att tanka i bilen. Tanken sälj sedan som skrot.
Estetiken framför allt

Zixten

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 01 jul-09 kl 00:56 »
Just nu har vi gratis ved men inte framöver, sen måste det eldas en massa gånger per dag under vintern när det är kallt, nu under sommarhalvåret funkar det bra, jag har funderat på jordvärme, sån-där-låda-på-väggen-vad-det-nu -heter :-[ vindkraftverk (eget då) men vill veta för och emot och ev andra lösningar.

Det där med att eldas en massa gånger per dag... Håller inte helt med.
Köp en skapligt stor panna med bra utnytjandegrad, skaffa stor volym akumulatortankar, runt 5 000 liter, isolera riktigt ordentligt.
Tror på att man ska dela upp volymen på kanske 2 - 3 tankar, varav en är "Huvudtank" på 1 000 liter, med slinga för tappvarmvatten, slinga för solfångare, uttag för elpatron, tanken med flera tankar är att man då lätt kan stänga av en eller flera tankar under de perioder man inte behöver stor volym.
Pannan ska vara såpass effektiv att man kan värma upp all vattenvolym på ca 6 timmar. (lagom för en kväll efter jobbet)
Funkar detta sen riktigt bra så bör det räcka med att elda varannan dag vi -10 grader ute, vilket låter helt ok i mina öron.

Vill man sen slippa elda på sommaren kompletterar man med lite solpaneler på taket. (även om du inte sätter upp med solpaneler på en gång, planera för det genom att köpa en tank som är förberedd med solslinga i botten).

Vill man sen ta semester en vacka eller två sänker man ju bra värmen i huset en aning och slår på elpatronen, kanske lite dyrt, men är man inte ute och reser så ofta så får det väl kosta lite...
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende.  // Zixten

stedevil

« Svar #18 skrivet: 05 aug-09 kl 09:46 »
Köp en skapligt stor panna med bra utnytjandegrad, skaffa stor volym akumulatortankar, runt 5 000 liter, isolera riktigt ordentligt.
Tror på att man ska dela upp volymen på kanske 2 - 3 tankar, varav en är "Huvudtank" på 1 000 liter, med slinga för tappvarmvatten, slinga för solfångare

Helt rätt, man ska minst ha acktank så man max behöver elda 1 gång per dag vid "värsta förhållandn". Men glöm det där med slingor hit o dit. Plattvärmeväxlare för både tappvatten och solvärme är mycket effektivare (enligt SP, Råd o Rön, mfl) eftersom de ger överlägsen skiktning i tankarna.

Citera
Pannan ska vara såpass effektiv att man kan värma upp all vattenvolym på ca 6 timmar. (lagom för en kväll efter jobbet)

Jag hade tittat mer på att det värmde hela vattenvolymen på tex 2 inlägg än totala antalet timmar det brinner. Man behöver ju inte sitta o stirra på pannan medan det brinner, men kan man lasta in ordentligt med ved i pannan på en gång så slipper man springa dit så ofta.

Digger

« Svar #19 skrivet: 07 aug-09 kl 19:17 »
Eldar en kubik/veckan när det är kallt ute. Är det under 7 minus så får jag tända en brasa på morgonen också. Försöker hålla runt 23 grader inne.

Har 1500 liter i mina acktankar, dock är mitt system gjort för olja, vilket då innebär att mina element är för små när tempen i vattnet skjunker, så när det ligger nermot 40 grader så blir det dåligt med värme. Ska byta ett element i hallen mot ett med fläkt, och då ger den flera kw även vid låg vattentemp.

Fast just nu så bygger jag om taket för att få mer isolering där i första hand.

1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser