Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag måste byta oljan mot...?  (läst 5619 gånger)

Zixten

• Västergötland
SV: Jag måste byta oljan mot...?
« Svar #20 skrivet: 07 aug-09 kl 21:13 »
Jag hade tittat mer på att det värmde hela vattenvolymen på tex 2 inlägg än totala antalet timmar det brinner. Man behöver ju inte sitta o stirra på pannan medan det brinner, men kan man lasta in ordentligt med ved i pannan på en gång så slipper man springa dit så ofta.

Ja, det är ju viktigt med, att man slipper springa till pannan hela tiden, men det ska gå snabbt med, jag vill i alla fall att det ska vara färdigeldat när jag lägger mig, så är man i alla fall vaken om det skulle hända något.
Är nog lite skeptisk till att åka hemmifrån med fullt drag i pannan också, därför är nog 5 - 6 timmars eldning ganska så lagom varannan dag....
Sen om det är ett eller två ilägg kanske till och med 3 - 4 kan funka, spelar inte så stor roll, men man ska ju inte behöva fylla på för ofta heller...
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende.  // Zixten

stedevil

« Svar #21 skrivet: 07 aug-09 kl 23:25 »
Jo det är klart, pannan ska ju helst sova när man själv gör det.  :)

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #22 skrivet: 07 aug-09 kl 23:51 »
Pellets är ett bra alternativ till oljan.
Man måste kika lite på vad investeringskostnaden blir.
Med oljan har du en viss infrastruktur, det är bra om man kan utnyttja den.
Kolla länken så ser du att du i princip kan riva ur oljebrännaren och stoppa i denna istället och köra igång samma eftermiddag.
http://www.legoelektronik.se/se/produkter/pelletsbraennare/pelletsbr_nnare/infra_heat
Har själv monterat en lika dan i mitt gamla hus. (som nu värmer exfrun :-\ )
Blir billigare än att instalera jordvärme iaf.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Digger

« Svar #23 skrivet: 09 aug-09 kl 01:43 »
Jo det är klart, pannan ska ju helst sova när man själv gör det.  :)

Jasså, gör en pellets eller oljepanna det måntro?
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

stedevil

« Svar #24 skrivet: 09 aug-09 kl 02:33 »

Jasså, gör en pellets eller oljepanna det måntro?

Följ diskussionen så ser du att vi pratar om vedpannor med stora acksystem... :)

Baxima

« Svar #25 skrivet: 09 aug-09 kl 09:39 »
Det där med att eldas en massa gånger per dag... Håller inte helt med.
Köp en skapligt stor panna med bra utnytjandegrad, skaffa stor volym akumulatortankar, runt 5 000 liter, isolera riktigt ordentligt.
Tror på att man ska dela upp volymen på kanske 2 - 3 tankar, varav en är "Huvudtank" på 1 000 liter, med slinga för tappvarmvatten, slinga för solfångare, uttag för elpatron, tanken med flera tankar är att man då lätt kan stänga av en eller flera tankar under de perioder man inte behöver stor volym.
Pannan ska vara såpass effektiv att man kan värma upp all vattenvolym på ca 6 timmar. (lagom för en kväll efter jobbet)
Funkar detta sen riktigt bra så bör det räcka med att elda varannan dag vi -10 grader ute, vilket låter helt ok i mina öron.

Vill man sen slippa elda på sommaren kompletterar man med lite solpaneler på taket. (även om du inte sätter upp med solpaneler på en gång, planera för det genom att köpa en tank som är förberedd med solslinga i botten).

Vill man sen ta semester en vacka eller två sänker man ju bra värmen i huset en aning och slår på elpatronen, kanske lite dyrt, men är man inte ute och reser så ofta så får det väl kosta lite...

Finns ju ingen vits att dela upp tankarna på massa små burkar.
Finns det någon tid på året då man vill elda oftare?Dessutom ger fler tankar mer förluster om man inte serie kopplar dom.Siktingen blir oxå bättre i en tank.

Om man har en liten el varmvatten beredare i serie efter tanken så har du alltid varmvatten och slipper den stora investeringskostnaden som solpaneler är.

Till den som startade tråen så skulle jag förseslå en pellets brännare.Kolla så att olje pannan är lämplig.
Backup fixar du med en el patron som är ställ på typ 40 grader.Stannar brännaren på vintern och du inte är hemma så fixar den värmen i huset åt dig
« Senast ändrad: 09 aug-09 kl 09:42 av Baxima »

snörom

• trägen vinner
« Svar #26 skrivet: 09 aug-09 kl 10:42 »
där vi bor har många valt jordvärme men den går bara upp till cirka 15 grader, varför vet vi inte men en teori har varit att då vi bor på en ö kanske man inte får borra så djupt p  g a saltvatteninträgning (efter diskussion med länstyrelsen), annars skall djupet kunna anpassas så att värmen skall räcka till 20 grader men därför tyckte vi inte att det var ett alt. vi har f n en kombipanna, ved, el och olja. håller på att förbereda för byte, har bestämt oss för el, ved, pellets och solvärme. i vinter satsar vi på att elda med  ved och pellets i nödfall el. skall ha 2-3 ackatankar på vardera 500 L, en inkl varmvattenberedare, en inkl solvärmeslinga och en ren. detta alt kommer att kosta oss inkl expansionskärl och rörpaket i runda slängar 50-60 tusen. vi ville egentligen även ha solpaneler men de kostade 55 tusen till och plånboken tillät inte det just nu och solvärmen är tänkt att använda på sommaren, därför satsar vi på att spara och installera till våren. enl länstyrelsens repr tar det lång tid innan man har solvärmen har betalt sig, cirka 20 år så det är inte p g a att spara pengar man har en sådan anläggning utan att det är ekologiskt om man inte har en pool, då betalar det sig snabbare. när det gäller solvärmen kan man söka bidrag. företagen vi tittat på är atmos, eco. värmeväxlare har ej heller passat oss då vi inte har öppen planlösning. varm/vatten/luftssystem har vi inte heller tyckt passa oss då livslängden tydligen enl hörsägen är cirka 5 år, tycker att det är lite i kortaste laget. bor ej i tätbebyggelse.
hör av dig hur du gör, du kanske hittar andra eller bättre lösningar.
trägen vinner. höns, får, kaniner, bin, katter, koi, undulater samt vilda djur.

Zixten

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 09 aug-09 kl 11:57 »
där vi bor har många valt jordvärme men den går bara upp till cirka 15 grader, varför vet vi inte men en teori har varit att då vi bor på en ö kanske man inte får borra så djupt p  g a saltvatteninträgning (efter diskussion med länstyrelsen), annars skall djupet kunna anpassas så att värmen skall räcka till 20 grader men därför tyckte vi inte att det var ett alt. vi har f n en kombipanna, ved, el och olja. håller på att förbereda för byte, har bestämt oss för el, ved, pellets och solvärme. i vinter satsar vi på att elda med  ved och pellets i nödfall el. skall ha 2-3 ackatankar på vardera 500 L, en inkl varmvattenberedare, en inkl solvärmeslinga och en ren. detta alt kommer att kosta oss inkl expansionskärl och rörpaket i runda slängar 50-60 tusen. vi ville egentligen även ha solpaneler men de kostade 55 tusen till och plånboken tillät inte det just nu och solvärmen är tänkt att använda på sommaren, därför satsar vi på att spara och installera till våren. enl länstyrelsens repr tar det lång tid innan man har solvärmen har betalt sig, cirka 20 år så det är inte p g a att spara pengar man har en sådan anläggning utan att det är ekologiskt om man inte har en pool, då betalar det sig snabbare. när det gäller solvärmen kan man söka bidrag. företagen vi tittat på är atmos, eco. värmeväxlare har ej heller passat oss då vi inte har öppen planlösning. varm/vatten/luftssystem har vi inte heller tyckt passa oss då livslängden tydligen enl hörsägen är cirka 5 år, tycker att det är lite i kortaste laget. bor ej i tätbebyggelse.

Solvärme för 55 tusen till??? låter dyrt! Tror vi fick ge runt 30 tusen - ca 7000 i bidrag...  Fast då hade vi ju redan en tank som var förberedd med solslinga i botten....

Baxima

« Svar #28 skrivet: 09 aug-09 kl 12:38 »

Några råd. Om ni inte har mycket kalk rikt vatten satsa på 2st slingor för beredning av varmvattnet istället för vvb. Vvb och solslinga är en mycket dålig lösning!
I stället för 3st 500L tankar så satsa på 2st 750L tankar eller ännu bättre 1 st 1500l tank.
För pengarna ni sparar på att slippa köpa flera tankar så kan ni köpa lite solpaneler.

Du skriver att du skall ha solslingan i en tank och vvb i en annan tank.Du kanske skrev fel? Solslinga skall naturligtvis sitta i samma tank som vvb.

stedevil

« Svar #29 skrivet: 09 aug-09 kl 14:58 »
Som redan sagts, satsa på 1 STOR tank istället för massor med flera små fjuttiga (om problemet inte är att de ska genom en dörr).

Dessutom, strunta i allt vad solslingor mm heter, köra bara med en stor "dum tank" och sen plattvärmeväxlare (kallas även Tappvattenautomat - TVA) både för varmvatten och, när de installeras, för solpanelerna. Det är det med råge effektivaste sättet att behålla god skiktning och maximera uttaget från solpanelerna och få värme/varmvatten. PlattVVX kostar en del, men du spar samtidigt in tramsslingorna i acktanken, så det blir bara marginellt dyrare.

snörom

• trägen vinner
« Svar #30 skrivet: 09 aug-09 kl 15:27 »
Några råd. Om ni inte har mycket kalk rikt vatten satsa på 2st slingor för beredning av varmvattnet istället för vvb. Vvb och solslinga är en mycket dålig lösning!
I stället för 3st 500L tankar så satsa på 2st 750L tankar eller ännu bättre 1 st 1500l tank.
För pengarna ni sparar på att slippa köpa flera tankar så kan ni köpa lite solpaneler.

Du skriver att du skall ha solslingan i en tank och vvb i en annan tank.Du kanske skrev fel? Solslinga skall naturligtvis sitta i samma tank som vvb.

menar du 2 solslingor istället för vvb, eller?
jo, vi har kalkrikt vatten, kan du förklara varför vvb och solslinga är en dålig lösning. kan inte ta 750 L tankar då vi har för lågt tak, kommer inte in på höjden.
du har självklart rätt, tänkte lite i kors, solslingan och vvb skall naturligtvis vara i samma.

skall nämnas att jag inte är någon expert på detta så alla råd är välkomna, har inte beställt pannan ännu. idag skall vi ta bort den gamla oljetanken så någon vecka till är det innan jag skall beställa.

ca

« Svar #31 skrivet: 09 aug-09 kl 15:34 »
Zixtens uträkning ligger nog betydligt närmare sanningen än de 55  000:- som representanten ordat om. För dessa pengar hade du fått 16 kvm Lesol 5AR med drivpaket och lite plåtarbete, en lite onödigt stor anläggning om du bara vill täcka sommarhalvåret. 6,4 kvm solfångare med kringutrustning för 28-29 000:- kan vara mer lagom och sedan - 7500:- i bidrag = 21 500:-. Vill du ytterliggare komma ner i kostnad kan du vara med och bygga solfångaren själv till en kostnad av ca:2000:-/kvm och du skulle totalt kunna komma ner i 13 000:- + kringutrustning= 20 000:- - bidrag =12 500:- . Lägg till några kvm x-tra ,särskilt om du väljer större tank, så behöver du inte tända i pannan förrän i oktober. Solfångaren tar ca 5 tim att bygga och har är god för 509kwh/kvm/år 50gradig värme och kan rekommenderas.Ta kontakt med svenska solgruppen  www.solgruppen.se  ,å dom finns överallt. Där får du även förklarat det där med slingor o värmeväxlare mm

snörom

• trägen vinner
« Svar #32 skrivet: 09 aug-09 kl 15:37 »
Zixtens uträkning ligger nog betydligt närmare sanningen än de 55  000:- som representanten ordat om. För dessa pengar hade du fått 16 kvm Lesol 5AR med drivpaket och lite plåtarbete, en lite onödigt stor anläggning om du bara vill täcka sommarhalvåret. 6,4 kvm solfångare med kringutrustning för 28-29 000:- kan vara mer lagom och sedan - 7500:- i bidrag = 21 500:-. Vill du ytterliggare komma ner i kostnad kan du vara med och bygga solfångaren själv till en kostnad av ca:2000:-/kvm och du skulle totalt kunna komma ner i 13 000:- + kringutrustning= 20 000:- - bidrag =12 500:- . Lägg till några kvm x-tra ,särskilt om du väljer större tank, så behöver du inte tända i pannan förrän i oktober. Solfångaren tar ca 5 tim att bygga och har är god för 509kwh/kvm/år 50gradig värme och kan rekommenderas.Ta kontakt med svenska solgruppen  www.solgruppen.se  ,å dom finns överallt. Där får du även förklarat det där med slingor o värmeväxlare mm

härligt! skall genast ta och titta på det, tyckte själv att det var dyrt, det var därför vi skulle vänta med solpanelerna till nästa år eftersom det blir höst snart också.

Zixten

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 09 aug-09 kl 19:42 »
Detts systemet ligger på vårat tak.
http://www.solenergivast.se/
Om någon är intreserad kan jag nog fixa fram tlefon direkt till Ingenjörsfirma Leif Karlsson AB
Enkla men bra solfångare...

stedevil

« Svar #34 skrivet: 09 aug-09 kl 21:39 »
jo, vi har kalkrikt vatten, kan du förklara varför vvb och solslinga är en dålig lösning.
Slingorna som går i tanken värmer resp kyler (för solslinga resp vv-slinga) vattnet i acktanken direkt brevid den, vilket skapar strömningar/omblandningar av vattnet inne i acktanken. Detta leder till förstörd skiktning vilket betyder att du inte kan få ut max potential i värme ur dina tankar. Skillnaden är dessutom lång ifrån marginell, i tex Råd o Röns test fick man ut 967 L varmvatten med platt-vvx och bara 500L med (2) slingor (samma tank & förutsättningar).  En forskningsrapport jag läste visade på samma sak med solvärmeslingor, 2 solvärmeslingor gav ca 70% effektivitet solpanel -> acktank, platt-vvx gav 85% effektivitet.

Eftersom du dessutom har kalkrikt vatten är platt-vvx ännu mer överlägsen för tappvarmvattnet. Desto varmare vatten, desto mer kalkutfällning. En platt-vvx värmer bara vattnet till exakt det du ställt in (tex +60), både beredare o slingor värmer det max vad det kan (tex +90 då acktanken är full) och sen blandar den med kallvatten för att tex nå +60, men då är ju så att säga skadan redan skedd. Dessutom, en extern platt-vvx är ju otroligt mycket enklare att underhålla om man ändå skulle få kalkbeläggning i den. Bara stänga 2 kulventiler (som du monterat dit vid installation) och skruva loss den och sen avkalka den. Avkalkning i slingor eller beredare, ja lycka till...

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 19 aug-09 kl 19:07 »
peletseldad kamin som har acc tank och är kopplad till elementen i huset.

Dela detta:

* Inloggade just nu

636 gäster, 4 användare (1 dolda)
Radar, lotjut, Ylvalifalk

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser