Jag har en rävhona med 4 ungar boende på gården, ca 200 meter från gårdscentrat. Än så länge går Barnevelderpullorna säkra.. Peppar peppar, tvi tvi tvi... Jag kan rekommendera att dra eltrådar utanför hönsnätet. Jag har 3 eltrådar utanför det vanliga hönsnätet (2 meter högt, 25 mm's maskor). Höjden på eltrådarna är ca 20-40-60 cm. Hönsnätet har jag spänt ordentligt, samt klipsat fast på tre vanliga järntrådar som jag har dragit i marknivå/i mitten/högst upp på hönsnätet. Både nät och stagtrådar är fastspikat i stolparna. Längst ner har jag 60 cm hönsnät som jag har vikt ut, lagt på gräset samt klipsat fast i den nedersta stagtråden+hönsnätsväggen. Det hemliga trixet är att jag har jordat hela hönsnätet, alltså både "väggen" och det nät som ligger utåtvikt. Givetvis har jag också jordat på vanligt sätt, med ett par jordspett. Jag köpte det billigaste nätdrivna aggregatet på Granngården i våras. Mäter mellan 5-6000 volt på tråden, om jag håller efter gräset under nedersta eltråden, samt ser till att inte nätet vidrör eltrådarna.. Nu får räven en rejäl kyss om hon nosar på tråden, eftersom hon då samtidigt står på det jordande nätet. Försöker hon slita sönder nätet så drar hon bara nätet mot eltrådarna och får sig en kyss då också.. Jag hoppas att detta skall fungera. I vintras var räven inne i mitt uterum och snodde en påse hönsbröd för mig, så nog har hon väl redan försökt nosa på hönsgården, med tanke på sina hungriga ungar.
Tilläggas bör att jag dock alltid stänger luckan på natten, föör säker kan jag inte bli..