Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Räv och hönsnät  (läst 5472 gånger)

Tinos

• Gäst
Räv och hönsnät
« skrivet: 08 jun-09 kl 17:47 »
Vi håller på att göra fint till våra höns. Nu har vi snart kommit till utebyggnationen. Tidigare har jag haft vanligt hönsnät nergrävt en bit i marken för att skydda hönsen från räven.  Så till min fråga.   

Hur många här på alternativ har råkat ut för att räven GRÄFT sig in i höns gården?
Har ni då haft nät ner gräft i marken? Eller har ni bara haft nät på markytan?

Vi skall satsa på rejält nät galvat och tänker lägga slipersar på marken som avgränsning. Har aldrig här hemma sett spår att räven har försökt att gräva sig in. Har ni gjort det? Skriv och berätta.

rina

• Gäst
SV: Räv och hönsnät
« Svar #1 skrivet: 08 jun-09 kl 18:44 »
Många ringer och vill köpa höns för räven har grävt in sig i hönsgårdar..en del struntar i att stänga luckor för natten...och då har han tid på sig den rackarn.....så gräv ner nätet och känn er säkra...räven är slug...

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 08 jun-09 kl 19:58 »
jag hade ju problem i början av hönskarriären (gillar det ordet  ;D) och hade räv innne i gården och tog några höns en regnig natt då jag lämmnat dörren lite öppen för att det var så varmt (sommaren). vi hade lagt stenar runt men det hade  inte täckt så väl så vi grävde när nätet, som dig, . på dom ställerna där det inte gick har vi isälltet lagt RIKLIGT med sten så att dom inte ska ha en chans at komma in, vi kollade noga runt flera gånger för att vara på den säkra sidan. nu 5 år senare har vi aldrig haft besök av en räv! :) den har ju vandrat förbi, men inte mer än så. den lurar i skogen då vi har kastat ut någon död kyckling och är borta dagen efter. så den finns, men om du är riktigt noga med att gräva ned så tror jag inte att den bemödar sig med att komma tillbaka :) kan ju dock hoppa över, men jag antar att du minst har 2 meter högt stacket, eller nät...

Krågedal

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 09 jun-09 kl 07:34 »
Jag har sett räven stryka förbi här, men tror att den ej kommer till hönsgården, då vi har hund! :D Så när vi gjorde hundgården grävde vi ner nätet en bit och la TAGGTRÅD där med.... Så lycka till med hönsgården!!! ;D
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 09 jun-09 kl 08:00 »
aj, taggtråd. lät inte skönt  :o

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #5 skrivet: 09 jun-09 kl 12:34 »
Vi gjorde också så, med nät och taggtråd.

Där nätet skulle vara grävde vi bort en rad rejäla grästorvor, ca tio cm djupa kanske, trettio breda och där vek vi ner nätet. la ett par strängar taggtråd fram och tillbaka och sen tillbaka med grästorvan och ovanpå det stora stenar, alltså utmed nätet på utsidan. (Lyckades jag förklara så folk fattar nu...)

Kommer räven/grävlingen åt hönorna efter det (och då ska han in i hönshuset dessutom) är han väl nästan värd det...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Tinos

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 jun-09 kl 21:44 »
Tack för alla svar!!!
Ni måste vara fler som har erfarenheter!!!

prince

« Svar #7 skrivet: 14 jun-09 kl 00:22 »
Jag har gjuten bottenplatta i min förgård till hönsen ( de har endast en mindre förgård då de går lösa för övrigt dock inom staket såklart) Ovanpå den har jag singel och sen grus och har sedan lite buskar som växt in..
Nätet runt om är fast bottenplattan så jag önskar verkligen räven lycka till genom att ta sig in det hållet....
Jag har själv hundar men det avskräcker tyvärr inte rävarna, vet det av erfarenhet..

Gamina

« Svar #8 skrivet: 14 jun-09 kl 10:03 »
I måndags hade vi en rävattack. I den ena flocken gick alla hönor åt kvar är enbart tuppen och en kyckling och i min flock gick en åt samt en skadad. Vi har varit så naiva så vi trott att grannens stora hundar (20-30 m bort) som går lösa i trädgården skulle hjälpa till att hålla undan rävfan. Det fungerar inte.
Igår var jag i stallet och grävde ner hönsnät när jag såg min häst vid grinden. Jag gick dit för att ta av henne täcket (30-40 m från hönsen). När jag står där och kliar lite på henne så ser jag rävfan komma springande från hönsen. Vi var 5 personer runtomkring i stallet ingen mer än 40 m därifrån. Det var 2 lösspringande hundar där samt en bil med 2 skällande hundar i parkerad precis bredvid hönshuset och den provisoriska rastgården. Trots detta så vågar sig räven fram. Denna gång blev den dock utan höns ;D.
Jag hade inte en tanke på att den skulle kunna våga sig fram när vi var så många där inkl. hundar men nu vet jag att det enda som hjälper är att stå och titta på hönsen eller ha dem inlåsta tills rastgården är klar.
Mitt tips är att gräva ner nätet. Det enda jag tror hjälper mot räven förutom nergrävt nät och tak är att ha hönsen instängda eller en aggresiv hund boendes i hönsflocken.
Genbank för Gotlandshöns

JBF

• Småland
« Svar #9 skrivet: 15 jun-09 kl 22:27 »
Jag har en rävhona med 4 ungar boende på gården, ca 200 meter från gårdscentrat. Än så länge går Barnevelderpullorna säkra.. Peppar peppar, tvi tvi tvi... Jag kan rekommendera att dra eltrådar utanför hönsnätet. Jag har 3 eltrådar utanför det vanliga hönsnätet (2 meter högt, 25 mm's maskor). Höjden på eltrådarna är ca 20-40-60 cm. Hönsnätet har jag spänt ordentligt, samt klipsat fast på tre vanliga järntrådar som jag har dragit i marknivå/i mitten/högst upp på hönsnätet. Både nät och stagtrådar är fastspikat i stolparna. Längst ner har jag 60 cm hönsnät som jag har vikt ut, lagt på gräset samt klipsat fast i den nedersta stagtråden+hönsnätsväggen. Det hemliga trixet är att jag har jordat hela hönsnätet, alltså både "väggen" och det nät som ligger utåtvikt. Givetvis har jag också jordat på vanligt sätt, med ett par jordspett. Jag köpte det billigaste nätdrivna aggregatet på Granngården i våras. Mäter mellan 5-6000 volt på tråden, om jag håller efter gräset under nedersta eltråden, samt ser till att inte nätet vidrör eltrådarna.. Nu får räven en rejäl kyss om hon nosar på tråden, eftersom hon då samtidigt står på det jordande nätet. Försöker hon slita sönder nätet så drar hon bara nätet mot eltrådarna och får sig en kyss då också.. Jag hoppas att detta skall fungera. I vintras var räven inne i mitt uterum och snodde en påse hönsbröd för mig, så nog har hon väl redan försökt nosa på hönsgården, med tanke på sina hungriga ungar.

Tilläggas bör att jag dock alltid stänger luckan på natten, föör säker kan jag inte bli..
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #10 skrivet: 15 jun-09 kl 23:07 »
Vi har varit med om att räven har grävt sig in. På den tiden hade vi inte nergrävt nät.

Räven gräver som en hund, den gräver ingen tunnel utan krafsar bort jorden samtidigt som den trycker upp nätkanten.

Efter det har vi alltid grävt ner våra hönsnät. Vi har då böjt dem kraftigt utåt under jorden. Räven kommer gräva där nätet går upp vid ytan, och då stöter han på nätet.

Sedan dess har aldrig räven lyckats gräva sig in - men typiska gropar längs nätet har ibland vittnat om att han försökt. Här har han alltid kommit under natten.

Tilläggas skall att vi kör med vanligt hönsnät.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

749 gäster, 3 användare
ClabbeN, johber, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser