Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur får jag bort sorken!!!!  (läst 51204 gånger)

Bo

SV: Hur får jag bort sorken!!!!
« Svar #20 skrivet: 29 apr-11 kl 16:41 »
Hur är det med nygödslad jord? Skyr inte sorken stanken och undviker gräva gångar där?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #21 skrivet: 30 apr-11 kl 21:49 »
Dyra men bra schweiziska sorkfällor. Jag har testat den typen som ser ut som en stående cylinder mot vattensork. Det fungerar. En kompis har tagit många vattensorkar med de här fällorna. Dock en gång glömde han vittja, så sorken satt kvar i fällan ett tag. Sen blev sorkarna däromkring mer vaksamma. De gick inte i fällan utan skottade igen den med jord.
http://www.topcat.ch/
« Senast ändrad: 30 apr-11 kl 21:58 av Anders Skarlind »

Cyklisten

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 30 apr-11 kl 22:02 »
Den liggande svarta fällan var mycket intressant. Tydligen spärras musen in i lådan och sedan kan katter och andra rovdjur lära sig att öppna lådan och ta ut musen, samtidigt som lådan görs redo för fångst igen.

Bortom_bäcken

« Svar #23 skrivet: 06 mar-14 kl 01:01 »
Någon som prövat med kolsyre-is? Hur går man tillväga?

frökenfräken

• -
« Svar #24 skrivet: 06 mar-14 kl 09:17 »
Jag fick faktiskt bort sorkarna ur en rabatt en gång för några år sedan. Såhär gjorde jag:

Eftersom många tips går ut på att störa bort dem med div ljud (nergrävda flaskor o.s.v.) så tänkte jag att det där måste gå att göra mera effektivt. Efter lite funderingar gick jag o köpte ett par billiga väckarklockor, stoppade i batterier och ställde in dem på ringning. Sen la jag dom i dubble platspåsar och tejpade igen noga, letade rätt på ett par av sorkarnas ingångshål, stoppade ner dem där och bäddade jord över.

Två gånger om dygnet drog klockorna igång o pep och sorkarna ville inte bo kvar i sådant oväsen utan flyttade. Stod man precis vid rabatten kunde man höra ett svagt pipande då och då. Lite roligt var det när vi hade hantverkare hemma och dom kom o berättade att de hade hört något larm men inte lyckats lokalisera det... Rabatten hade dom inte tänkt på!   

Peter81

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 09 mar-14 kl 12:19 »
Eftersom dom tydligen har nära relation till dvärgbandmask så  funderar jag lite på uggleholkar i  stugan. Annars funkar väl snok bra, men dom är inte lika charmiga som ugglor.

Gille

• -
« Svar #26 skrivet: 09 mar-14 kl 12:30 »
Jag fick faktiskt bort sorkarna ur en rabatt en gång för några år sedan. Såhär gjorde jag:

Eftersom många tips går ut på att störa bort dem med div ljud (nergrävda flaskor o.s.v.) så tänkte jag att det där måste gå att göra mera effektivt. Efter lite funderingar gick jag o köpte ett par billiga väckarklockor, stoppade i batterier och ställde in dem på ringning. Sen la jag dom i dubble platspåsar och tejpade igen noga, letade rätt på ett par av sorkarnas ingångshål, stoppade ner dem där och bäddade jord över.

Två gånger om dygnet drog klockorna igång o pep och sorkarna ville inte bo kvar i sådant oväsen utan flyttade. Stod man precis vid rabatten kunde man höra ett svagt pipande då och då. Lite roligt var det när vi hade hantverkare hemma och dom kom o berättade att de hade hört något larm men inte lyckats lokalisera det... Rabatten hade dom inte tänkt på!   
Kul! :)
Kaninuppfödare och pelargontant.

Vitis

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 10 mar-14 kl 11:31 »
Såg just detta i en annan tråd.

Angående vattensork, så fick jag för några år sedan tips om att använda Kejsarkrona, de ska tydligen avsky lukten från löken, hittills har det funkat

Kanske värt ett försök?

Men varianten med väckarklocka var också kreativ!  :)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #28 skrivet: 10 mar-14 kl 12:27 »
Eftersom dom tydligen har nära relation till dvärgbandmask så  funderar jag lite på uggleholkar i  stugan. Annars funkar väl snok bra, men dom är inte lika charmiga som ugglor.

Ugglor och orm borde vara bra med tanke på att bryta bandmaskens cykel, kanske vessla duger. Katter har visst för tuff mage för bandmasken, så de är också ok. Men räven, vargen och hunden är värdelös.

Du måste ha stora exemplar av orm, vilket är rätt sällsynt, för att de skall kunna ta vattensork. Sedan måste jag nog opponera mig mot att snokar inte är charmiga, charmigare orm än vår vattensnok får man leta efter.

Peter81

• Södermanland
« Svar #29 skrivet: 11 mar-14 kl 15:44 »
Ugglor och orm borde vara bra med tanke på att bryta bandmaskens cykel, kanske vessla duger. Katter har visst för tuff mage för bandmasken, så de är också ok. Men räven, vargen och hunden är värdelös.

Du måste ha stora exemplar av orm, vilket är rätt sällsynt, för att de skall kunna ta vattensork. Sedan måste jag nog opponera mig mot att snokar inte är charmiga, charmigare orm än vår vattensnok får man leta efter.

Grannen har katt som gav oss död sork i inflyttningspresent, dock en liten rackare bara.
Jag fattade det som att det behövs både sork och räv för att dvärgbandmasken ska trivas? så räv känns inte som det bästa alternativet.
Verkar väl då som att ugglor leder hittills. Fram tills dess evolutionen ger oss jättesnokar.
Har för övrigt sett för mycket Indiana Jones för att uppskatta bad med snokar.

frökenfräken

• -
« Svar #30 skrivet: 11 mar-14 kl 16:13 »
Såg just detta i en annan tråd.

Kanske värt ett försök?

Men varianten med väckarklocka var också kreativ!  :)

Min erfarenhet är att det där med kejsarkrona inte funkar alls. Vid vårt förra hus satte jag några vid jordkällaren, och vem flyttade in under dem våren efter om inte sorken! Ångrar att jag inte fotade för det var väldigt illustrativt med kejsarkronan och så en sorkgång precis intill stammen...

åsnan

• Gotland
« Svar #31 skrivet: 30 mar-14 kl 11:03 »
jag kämpade i flera år mot sork. Sedan skaffade jag mig en ny hund en Phalene, året efter fick jag massor med bär eftersom ingen åt upp rötterna och grannarna klagade på invasion av sork >:D . men det skall påpekas att hunden kunde avsöka området dygnet runt eftersom det var inhägnat och vi hade hundlucka. De tyckte  tydligen inte att centralvärme (dvs fjärvärmekullvert som värmde upp jorden) var värt mer än risken med en söt råtthund. Lycka till

hustran

« Svar #32 skrivet: 30 mar-14 kl 11:26 »
Jag ställde en gammal kompressor på en plåt och tryckte ned järnpinnar av armeringsnät kantikant. Kompressorn fick gå i timmar och av vibbrationerna så flyttade sorken.........men den är tillbaks nu igen. >:(

Dela detta:

* Inloggade just nu

720 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser