Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka med svullen mage vänster sida undertill och...  (läst 8807 gånger)

Annika Johansson

• Östergötland
SV: Tacka med svullen mage vänster sida undertill och...
« Svar #20 skrivet: 08 jun-09 kl 23:17 »
Klart.  :'(

Annika

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #21 skrivet: 09 jun-09 kl 07:14 »
 :'(
Du gjorde nog rätt.  Vi kan ju kanske ses i kötttråden.
 :'(
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ulla Krull

« Svar #22 skrivet: 09 jun-09 kl 18:16 »
Usch :'(, det är alltid svårt att besluta sig för att ta bort ett djur som till synes är ganska piggt men du gjorde helt rätt.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #23 skrivet: 09 jun-09 kl 19:08 »
Tanken på att ha henne stående inne, gräva i såret, spruta o smärtstillande, flugor, hennes vantrivsel pga sällskaps-brist, för att sen få en tacka som jag inte skulle tordas betäcka.. nää..

Det som är jobbigare är infon som vet hade.. De bakterier som fanns i/på juvret, om hennes lamm skulle få i sig dessa, och sen överföra dem till någon annan, skulle de kunna orsaka problem där med.. Hon rekommenderade slakt även på tacklammet just pga detta.. Någon som vet massor om bakterier?

Så vi hade dessutom lite jobb med avskiljning av resterande slaktlamm igårkväll. Men nu är ju det gjort, iallafall. Tack för att alla var tillräckligt stora!

Annika

Ulla Krull

« Svar #24 skrivet: 10 jun-09 kl 21:20 »
Man brukar rekommendera att lamm som har druckit på mastit-tackor inte ska gå ihop med friska digivande lamm pga att de sprider bakterierna då de försöker tjyva mjölk.

Man behöver inte slakta dem på studs men håll dem separerade från tackorna och spara inte lammen efter den tackan till livjur.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #25 skrivet: 11 jun-09 kl 00:36 »
Varför inte spara lammen till livdjur? Bakterien som fanns i kallbranden "fanns ju bara", det var ju inget som tackan hade "spart på". Så vad skulle kunna hända? Snälla förklara, för jag är väldigt förtjust i dottern..

Mvh  Annika

Trollmor

• -
« Svar #26 skrivet: 11 jun-09 kl 08:54 »
Inte heller jag förstår hur smittämnet skulle kunna komma från mun och mage till juvret på den unga dottern.  Men att skydda de andra tackornas juver är en MYCKET bra idé.

Ulla Krull

« Svar #27 skrivet: 11 jun-09 kl 14:05 »
Det kan hända att det är skillnad på vilken bakterie som orsakade mastiten och framför allt orsaken till mastiten men generellt så brukar man inte spara livdjur efter tackor med mastit då deras avkommor anses ha ökad risk att få det.

Egentligen handlar alla val av livdjur om vilken sorts besättning du vill ha - frisk, lättjobbad och jämn eller lite sjukare, mer krångel och ojämna djur.
T ex om det som orsakade din tackas mastit nedärvs till hennes dotter (det kan t ex vara lite för dålig mjölkproduktion som ger för hög belastning på juvret och därmed banar väg för bakterier) så kanske dottern får halvsidig mastit som du hinner behandla med penicillin och där med räddar tackan och halva juvret. Du kanske då får stödfodra ett av lammen lite men det känns ok och du sparar tackan.
Nästa år lammar hon in med ett juver utan mjölk och du står där med tre flasklamm. Eller så har hon mjölk på ena sidan men den blir sårig av all belastning och får plötsligt mastit i den, lammen som redan får lite för lite mjölk springer och snuttar på andra tackor när de äter kraftfoder och du får flera mastiter det året än du skulle ha fått utan dem.

Easy Care är ett begrepp som har dykt upp på senare år och det handlar inte om en slapp fårhållning utan ett mycket aktivt val av friska självgående individer: bra modersegenskaper, lagom fertilitet, bra tillväxt, sundhet. Då man börjar tänka i de banorna så kan det ofta kännas som om större delen av ens flock borde gå till slakt...
Nu behöver man inte vara riktigt så radikal men jag tror att ser man långsiktigt så är det roligare att ha en frisk lättskött hanterbar flock än lite halvsjuka vildar som man får assistera vid varenda lamning (om man överdriver lite  ;))

Jag ca 170 tackor och försöker vara ganska hård vid gallring och urval av livdjur men varje år så är det någon som får passera nålsögat pga av ömmande skäl, resten är stenhårt urvalda.
På så vis så får jag lite både och men ofta så ryker en del av de djuren år 2 eller 3 för då börjar krånglet...

Nu fick du kanske lite tankar att spinna vidare på  :)

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #28 skrivet: 11 jun-09 kl 18:06 »
Ok, jag vill definitivt ha Easy Care, flasklamm är inte önskvärt, jag trodde jag hade löst det problemet med en granne, men hon ångrade sig när det väl kom ett.. Den killen är, trots ypperlig skötsel, avsevärt mycket mindre än jämngamla, och min tanke om flasklamm, nej tack, kvarstår. Jag vill ha två lamm per tacka, då är jag nojd. Jag vill ha tackor med två fungerande juverhalvor, annars slås de ut. Det ska funka utan "kontgjord andning", det är arbetsintensivt nog i lammningstider ändå.

Tacklammet vill jag ha kvar för att hon verkar vara en "snäll och omtänksam individ", hon följde flasklammet till hans mjölkhink när han skulle tutta. Hon är hans trygghet nu när de är avskilda från tackorna/ övriga flocken/ tryggheten. Plus att hon är en häftig färg!

Då tackans mastit troligtvis uppkommit genom yttre skada ( skrapsår utanpå juvret ) och inte genom mjölkstockning känns det oxå som att det är obefogat med utslagning.

Ska hon kunna lagra bakterien i kroppen för att sen ta fram den "vid behov"? Det är ju som jag förstår det en annan bakterie vid kallbrand än vid mastit, å andra sidan kanske hon hade mastit innan, men det har jag isåfall missat, och det tror jag inte heller..

Suck. O vet sa att det inte gick att ta baktprov på ngt vis..

Annika

Trollmor

• -
« Svar #29 skrivet: 11 jun-09 kl 23:17 »
Jo, det förstås, tendensen kan vara ärftlig.  Eller egenskaperna som kan leda fram till lidandet.  Men vi som har bara några djur vill ju också ha ett personligt förhållande till dem, och då är lynnet en (annan) viktig faktor.  Man går hela sommaren och tittar på flocken och på individerna, och summerar:  "A en pluspoäng och B en minuspoäng idag.  Till anteckningarna!"

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #30 skrivet: 11 jun-09 kl 23:24 »
Precis. När vet säger att jag bör slå ut henne säger jag: nej, inte henne, du får ta 5 andra, men inte henne.. Vissa känner man mer för, inte bara för tillväxthastighet eller pälsfärg/skinnfärg/struktur, utan just för personligheten. Och den här tjejen ligger duktigt på +. Jag skulle med glädje kosta på henne någon typ av prov för att se om något "bakteriellt" finns i henne, om det skulle kunna gå. Ärftlighets-mastit köper jag inte riktigt, för när jag kollade dem dygnet innan, hade mamman ingen massiv mastitsvullnad.

Annika

Trollmor

• -
« Svar #31 skrivet: 11 jun-09 kl 23:28 »
Är hon en sån där som liger i KNÄÄÄ?  Man kanske ska försöka mäta oxytocinhalten i det egna blodet?

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #32 skrivet: 11 jun-09 kl 23:53 »
Inte hon, inte som de värsta andra så att hon är jobbig. Du vet de finns de som bara står bredvid och tar de som de får, och de finns de som klättrar o biter i allt, inkusive näsa o hår = en aning jobbigt.. Hon tillhör den första gruppen, orädd o nyfiken, men inte påstridig o dryg.. o jäkla söt!
En plus-tjej.

Annika

Ulla Krull

« Svar #33 skrivet: 12 jun-09 kl 07:50 »
Precis. När vet säger att jag bör slå ut henne säger jag: nej, inte henne, du får ta 5 andra, men inte henne.. Vissa känner man mer för, inte bara för tillväxthastighet eller pälsfärg/skinnfärg/struktur, utan just för personligheten. Och den här tjejen ligger duktigt på +. Jag skulle med glädje kosta på henne någon typ av prov för att se om något "bakteriellt" finns i henne, om det skulle kunna gå. Ärftlighets-mastit köper jag inte riktigt, för när jag kollade dem dygnet innan, hade mamman ingen massiv mastitsvullnad.

Annika
Jag tror att du kanske missuppfattade hur mastiten kan vara ärftlig.
Det är inte bakterierna de ärver utan orsaken till att bakterier utifrån fick fäste.
Det kan vara allt från lågt hängande juver, hög fertilitet med ett juver som inte klarar det så det blir sår på spenarna, dålig mjölkproduktion så att lammen sliter på juvret osv.
Dottern till en tacka med mastit har således inga bakterier medfödda och inlagrade i juvret och får heller inga bakterier i juvret genom att dricka på sin mor med mastit.
Dottern behöver därför inte slaktas innan hon har uppnått slaktmognad men bör precis som du har gjort hållas separat, från tackor som ger di, med sina syskon ett tag. Jag vet inte hur länge de ev bakterierna kan leva i deras munnar, det kan säkert vet svara på. Sen kan man ju släppa ihop dem med flocken igen. De kan ju alltid gå med andra avvanda lamm.

Sedan kan man ju resonera som så att dottern till mastittackan ärver även en del egenskaper från sin far och då kan man hoppas på att den som har fött upp baggen har avlat på bra modersegenskaper som kanske kompenserar lite och därmed kan dottern vara lite bättre rustad än sin mor.

Vad du än gör så ha noggranna anteckningar för om du spar dottern och det poppar upp mastiter här och där i hennes linje så kan det vara dags att rensa.

De tackor som jag har sett mellan fingrarna med har oftast varit sådana med god personlighet som tillför lugn i min flock men så har jag t ex sparat en trots att hon inte blev dräktig första året, men hon var så vacker... Sen har hon fött två lamm två år i rad och det är ju bra men hon får ett svart och ett vitt och hon vill bara ha det vita varje år... första året var det en äldre tacka som jag trodde hade tjuvat den lilla svarta då hon hade lammat under sen natten så då tänkte jag inte mer på det. Men i år var jag med när lammen föddes och hon bestämde sig ganska omgående att hon var nöjd med det vita och den svarta fick jag som tack för hjälpen... >:(
Eftersom hon föder otroligt vackra döttrar så har jag mot allt sunt förnuft sparat en varje år och de verkar vara bättre mödrar men vem vet vad som händer längre fram i generationerna...
Jag har i alla fall ögonen på dem och de är mitt experiment kan man säga. Tackan får en chans till på sig i vinter men blir det samma då åker hon.

Trollmor

• -
« Svar #34 skrivet: 13 jun-09 kl 08:17 »
Då funkar min världsbild igen.  Tack.  Särskilt det där med att anteckna noga.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #35 skrivet: 15 jun-09 kl 14:48 »
Min världsbild känns oxå lite mer klar i kanterna!  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 3 användare
Countryroad, Hantverkaren, Pasi

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser