Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oljepress??  (läst 5814 gånger)

sisthazion

Oljepress??
« skrivet: 07 jun-09 kl 20:41 »
Hej Jag undrar om det finns någon som har tips eller erfarenhet av oljepess för hushållsbruk?

jag har hittat  en som jag tycker verkar väldigt seriös och bra som kallas Täby pressen som säljs som en tillsatts till eletrolux hushållsassistent. skulle gärna omma i kontakt med någon som har den eller liknande variant för att få höra hur väl den fungerar från någon som har använt den.

mvh Disa

sydtobak

• Skogstorpare
SV: Oljepress??
« Svar #1 skrivet: 15 jul-09 kl 22:15 »
Har ingen erfarenhet av den men kan snabbt konstatera att det tar evigheter att tjäna in den pressen.
Kolla denna länk som ett alternativ http://journeytoforever.org/biofuel_library/oilpress.html
Har planer på att bygga en själv.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 16 jul-09 kl 15:21 »
jag har hittat  en som jag tycker verkar väldigt seriös och bra som kallas Täby pressen som säljs som en tillsatts till eletrolux hushållsassistent.
Menar du den gamla Universal??
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #3 skrivet: 16 jul-09 kl 20:15 »
Vad det är frågan om är att krossa det oljerika kornet, olivkärnan eller motsvarande och utsätta det för tryck så att oljan pressas ut.
Hur man skapar trycket är egentligen oväsentligt och mer en fråga om hur effektivt man gör det.
Att pressa det i en maskin typ Täbypressen är väldigt effektivt, att svepa in krosset i en linneduk på ett fat och lägga en massa stenar uppe på för att skapa tryck, som på Jesu tid, är mindre effektivt, men funkar också.
Den pressen jag länkade till ligger i den övre skalan av effektivitet men i den lägre skalan när det gäller pris.
Om du köper Täbypressen måste du pressa 500 literna innan den börjar betala av sig själv.

diabas

« Svar #4 skrivet: 24 sep-09 kl 19:38 »
Byggde matoljepress för solrosfrön när jag bodde i Africa.  Solrosfröna hälldes i en tratt som rann ner i ett rör. En kolv pressade samman fröna och olja rann ut åt ett håll och skalen åt det andra. Kräver handkraft och ihärdighet för att få en liter matolja.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #5 skrivet: 07 okt-09 kl 11:30 »
Funderar oxå  på oljepressar... 
Letar byggbeskrivningar på halvstora skapelser.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

erendal

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 25 aug-13 kl 00:57 »
Jag har köpt en på blocket http://www.blocket.se/alvsborg?q=oljepress&cg=0&w=1&st=s&ca=16&is=1&l=0&md=th. Fungerar utmärkt. Oljan blir bara ljummen, så det är en kallpress, med motor. Det är bara att lägga i fröna, vänta och njuta, och så bra man mår av den!

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #7 skrivet: 25 aug-13 kl 23:06 »
Köpte en sådan här för ett par månader sedan http://www.piteba.com/eng/index_eng.htm Har dock inte hunnit pröva den ännu då jag precis tröskat ut rapsen.

Hannes

• -
« Svar #8 skrivet: 12 mar-14 kl 15:29 »
Erendal: har du lust att nämna fabrikat och modell på pressen som du refererar till då länken är gammal. :)

Sydtobak: Har du testat piteba pressen? blir oljan varm när man har lågan som brinner? funkar det att pressa utan lågan?

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #9 skrivet: 12 mar-14 kl 15:56 »
Nej, jag har inte testat pressen ännu. Jag har haft allt för mycket "köpeolja" kvar. Men nu är den snart på upphällning, så snart blir det väl premiär.

Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser