Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Företagsregistrering  (läst 1591 gånger)

Blekinge

• Dom rika kan, vi fattiga försöker
    • Blekinge
Företagsregistrering
« skrivet: 07 jun-09 kl 18:23 »
Hej på er alla
Jag sitter och fyller i företagsregistreringen sen kommer jag till en fråga där det står om företaget är nystartat,övertagen,ombildat eller ombildat.

Nu till min fråga jag bedriver ett aktivt lantbruk skog och lammuppfödning men har ej registrerat mig som företag i skatteverket men däremot så bor jag ju på en lantbruksenhet och deklarera med NE-blankett.
Vad ska jag fylla i i företagsregistreringen : nystartat eller pågående.
Hoppas ni förstog vad jag menar.

Tack

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
SV: Företagsregistrering
« Svar #1 skrivet: 07 jun-09 kl 22:11 »
Ring och fråga Skatteverket, nyföretagarservice.

Antagligen är det pågående. Går du med vinst så kvittar det, går du med förlust och även har vanlig lön att kvitta mot så spelar det roll, då du kan få tillbaka pengar på skatten om du går back.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Existens?

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 jun-09 kl 06:48 »
Men då gäller det ju att man försöker få det till nystartat. Det är bara de första fem åren man får kvitta underskott mot löneinkomst, därefter får man bara rulla underskott framåt för att sen kvitta mot överskott i näringsverksamheten.
Man får också max dra av 100 000 per år.

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 jun-09 kl 19:36 »
Är det enskild firma finns ingen anledning att regga företaget hos nån annan än Skatteverket.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #4 skrivet: 10 jun-09 kl 18:11 »
Är det enskild firma finns ingen anledning att regga företaget hos nån annan än Skatteverket.

Att regga hos bolagsverket behöver man bara göra om man vill ha något roligt namn på sin enskilda firma. Skatteverket behandlar dig som en enda firma oavsett hur många enskilda firmanamn du har, och struntar fullständigt i om du är reggad hos bolagsverket.

Annars heter du bara "Lars Olofsson" som firmanamn eller vad man nu heter.

Har dock själv offrat 800:- eller vad det nu är på att regga gårdsnamnet som firma.

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 jun-09 kl 22:46 »
Nä man kan välja ett firmanamn utan att regga, man är bara inte garanterad att inte nån annan kallar sig samma sak.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #6 skrivet: 13 jun-09 kl 22:18 »
Nä man kan välja ett firmanamn utan att regga, man är bara inte garanterad att inte nån annan kallar sig samma sak.

Precis, du kan ju kalla dig för vilket oregistrerat varumärke du vill, men som sagt, någon kan regga det och ditt inarbetade varumärke försvinner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 1 användare
Adels

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser