Ja, nu skulle ju jag aldrig drömma om att ha 20 grader varmt inne i ett djurstall... Häststallet brukar jag försöka hålla på +5 men när det är skitkallt ute kan det gå ner på några minusgrader (värmekabel är en excellent uppfinning) och fåren kommer nog att hamna på ca - 10 i vinter.
I de flesta fall så har man ju alldeles för varmt i sina stallar.
Idag finns det ju undersökningar som visar att kor mjölkar som bäst vid -3 och tackor lämnar 23% högre lamningsvikter vid sådär en -10.
Numera finns det ju även genetiskt modifierade höns och broilers som saknar fjädrar (inget jag skulle vilja ha i hönshuset dock...) då höns och broilers kan producera upp till 40% mera om dom inte blir lika varma som vanliga höns, man slipper ju dessutom lägga lika mycket krut på att kyla ner hönshusen vilket är en vinst i sig då det leder till energibesparingar.
Så, under loggolvet kommer det inte att bli några +20 grader utom möjligen mitt i högsommaren... men då är alla djuren ute på bete redan för länge sen.
Loggolvet är då med andra ord att jämföra med takkonstruktioner, syllringar i många hus m.fl. liknande konstruktioner.
Tätt uppåt, öppet neråt.
Och som sagt var, skulle jag ha ett konventionellt stall under skullen så måste loggolvet hålla för minst 60 minuters brand utan att släppa igenom brandgaser = tätt uppåt då man numera måste se till att det finns rimliga möjligheter till att rädda djuren vid en brand.