Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höskulle - tät eller luftig?  (läst 5735 gånger)

Elis Karlsson

  • Inlägg: 66
    • Uppland
Höskulle - tät eller luftig?
« skrivet: 05 jun-09 kl 22:49 »
Hej,
undrar om det finns kloka människor som har råd o tips när det gäller förvaring och torkning av hö på skulle.

VI har tidigare haft en skulle med tork som vi täckt in med masonitskivor, ganska tätt alltså.

Nu ska vi flytta och får ett loft som har luft mellan panelen i fasaden, som man ofta hade förr i tiden.

Funkar det tycker ni - eller ska man täta väggarna?

Min erfarenhet är att det drar åt sig fukt utifrån men grannen säger att det går så bra så....

Vad har ni för erfarenheter? Det finns höfläkt på den nya skulle också.

Tacksam för svar.

 

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Höskulle - tät eller luftig?
« Svar #1 skrivet: 07 jun-09 kl 16:40 »
Nackdelen med en för tät skulle är det blir dålig ventilation = fuktigt.
Detta är skälet till att de flesta gamla logar är byggda så att man ser ut mellan planken...

Det är ju också viktigt när man skulltorkar hö med fläkt att den använda torkluften har någonstans att ta vägen, det är ju lika mycket luft som ska ut från skullen som fläkten trycker in, vilket ofta handlar om 10 000 tals kubikmeter i timmen.

Problemet kan vara söderöver där man har fuktiga höstar med mycket dimma, varvid man kan få problem med återfuktning av höt. Ett sätt att komma tillrätta med detta är ju att "baka in" höt med halm eller med mindre bra löshö som får ta åt sig fukten utan att den går vidare in i stora höstacken. Det är ju i sådant klimat också viktigt att man stänger för insuget till skulltorken så att man inte får in fukt den vägen.

Har man höga väggar på skullen så kan ett alternativ vara att ha täta väggar upp till maximal lagringshöjd på torken men att man har glespanel eller vindnät ovanför detta.

Täta väggar på torken leder ju till bättre utnyttjande av torkluften, men som sagt var så ska den ut nånstans också.

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Höskulle - tät eller luftig?
« Svar #2 skrivet: 08 jun-09 kl 00:21 »
Hade tidigare enkel brädvägg med ganska mycket springor ända från golvet och uppåt (i en lada med tork). Det läckte ut mycket torkluft och ganska mycket hö längs väggarna tog åt sig fukt utifrån. Efter att ha monterat upp masoniteskivor upp till max lagringshöjd blev det mycket bättre. I detta hus finns det finns många öppningar och springor för luften att ta sig ut genom ändå.

Elis Karlsson

  • Inlägg: 66
    • Uppland
SV: Höskulle - tät eller luftig?
« Svar #3 skrivet: 14 jun-09 kl 21:37 »
Kan inte byggplast vara ett bra alternativ till masonit?

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Höskulle - tät eller luftig?
« Svar #4 skrivet: 16 jun-09 kl 07:57 »
Masoniten tål ju ofta mera "stryk" än vad endast byggplasten gör, den sitter ju för det mesta bara fasthäftad med häftklammer så då går den ju sönder och lossnar relativt lätt.

Däremot lade vi byggplast under plåten när vi la nya plåttaket på lagårn för att undvika kondens och när jag byggde hötorken (fanns ej på gården vid inflyttning) så lade jag byggplast men med 3mm masonit uppepå på gammla loggolvet (3 tums plank) för att få detta tätt så att det inte släpper ut torkluften den vägen.

Risken med "naken" byggplast på väggen är att plasten lossnar om går emot den eller börjar stapla upp hö mot väggen.


 

Existens?

  • Gäst
SV: Höskulle - tät eller luftig?
« Svar #5 skrivet: 16 jun-09 kl 08:25 »
Masonit på golvet är ju helt riktigt, däremot skulle jag nog passa mig för plast under den. Har du djur i lagården under så kommer ju fukten nu att gå upp i loggolvet och sen inte kunna ta vägen nånstans, vilket ger en stor risk att golvet ruttnar upp. Masoniten är tillräckligt vindtät som den är.

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Höskulle - tät eller luftig?
« Svar #6 skrivet: 17 jun-09 kl 12:46 »
Har jag så fuktigt i ett stall så skulle jag nog skämmas en del.... stalluften ska vara i det närmaste lika torr som uteluften.

Det viktiga med träkonstruktioner är att dom bara är täta på en sida, just för att trät ska ha möjlighet att andas - därav nya branschreglerna för badrum där man bara får ha ett tätskikt... dvs bort med ev. byggplast inne i väggen vid ROT och nykonstruktion.

Att ha träkonstruktioner som inte har kontakt med marken, är öppna nedåt och som är täta uppåt är ju ganska vanligt förekommande i utomhusklimat - t.ex. i väldigt många hustak på ett eller annat vis.

Skulle jag bygga stall under logen så tillkommer ju dessutom kravet på brandavskiljning REI 60 eller bättre numera... så då blir det ju ganska tätt uppåt i vilket fall.

Existens?

  • Gäst
SV: Höskulle - tät eller luftig?
« Svar #7 skrivet: 17 jun-09 kl 13:05 »
Ja, stalluften kan upplevas som lika torr som uteluften ja, men det beror på att det är varmare där och att varm luft kan bära mer fukt. Men vid kontakt med den kalla luften som är på logen kommer fukten att kondenseras. Har du då plast uppepå loggolvet så sker kondenseringen inne i takkonstruktionen, vilket gör att den ruttnar upp snart. Ska det vara plast nånstans i den konstruktionen så ska den sitta under takbjälkarna och stoppa fukten från att gå upp  i taket.
Hur mycket fukt som kommer från en lagård kan ju vem som helst se en vinterdag utanför fläktutblåsen, där är ju närmast en dimma, när den 20 gradiga varmluften innifrån kommer ut i kontakt med kall vinterluft.

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Höskulle - tät eller luftig?
« Svar #8 skrivet: 19 jun-09 kl 12:46 »
Ja, nu skulle ju jag aldrig drömma om att ha 20 grader varmt inne i ett djurstall... Häststallet brukar jag försöka hålla på +5 men när det är skitkallt ute kan det gå ner på några minusgrader (värmekabel är en excellent uppfinning) och fåren kommer nog att hamna på ca - 10 i vinter.

I de flesta fall så har man ju alldeles för varmt i sina stallar.
Idag finns det ju undersökningar som visar att kor mjölkar som bäst vid -3 och tackor lämnar 23% högre lamningsvikter vid sådär en -10.

Numera finns det ju även genetiskt modifierade höns och broilers som saknar fjädrar (inget jag skulle vilja ha i hönshuset dock...) då höns och broilers kan producera upp till 40% mera om dom inte blir lika varma som vanliga höns, man slipper ju dessutom lägga lika mycket krut på att kyla ner hönshusen vilket är en vinst i sig då det leder till energibesparingar.

Så, under loggolvet kommer det inte att bli några +20 grader utom möjligen mitt i högsommaren... men då är alla djuren ute på bete redan för länge sen.
Loggolvet är då med andra ord att jämföra med takkonstruktioner, syllringar i många hus m.fl. liknande konstruktioner.
Tätt uppåt, öppet neråt.

Och som sagt var, skulle jag ha ett konventionellt stall under skullen så måste loggolvet hålla för minst 60 minuters brand utan att släppa igenom brandgaser = tätt uppåt då man numera måste se till att det finns rimliga möjligheter till att rädda djuren vid en brand.

Elis Karlsson

  • Inlägg: 66
    • Uppland
SV: Höskulle - tät eller luftig?
« Svar #9 skrivet: 24 jun-09 kl 23:22 »
Frågan gällde vad man ska ha på väggarna på loftet för att höet ska torka bra och gå att förvara bra.

Nu har jag hursomhelst satt byggplast på väggarna så får vi se hur det blir.

På mitt förra loft hade vi masonit vilket funkat toppen. Nu fanns inte tiden att fixa detta så vi får se hur det blir.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

430 gäster, 3 användare
karsan, William, Frida Lomi

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser