Egentligen borde man satsa på att bara producera bin och inte stirra sig blind på att det skall bli mycket honung. Troligen är det en enklare affär att sälja övervintrade samhällen och avläggare än att hålla på och slabba med honungen. Något att fundera på till nästa år kanske.
I år går det fortfarande trögt med att göra avläggare, men det vänder förhoppningsvis innan midsommar.
Avläggare under sässongen kostar runt 1.000 - 1.200:-, ofta utan låda, tak, botten, alltså bara ramarna.
Oftast är avläggarna små på för få ramar, 1 låda är en avläggare. Vet inte vad man skall kalla färre ramar, men jag vill ha 10 st (1 låda).
Uttrycket stark avläggare = avläggare, det andra något annat. Det skall vara invintringsdugligt annars är det ingen mening.
Ett övervintrat samhälle det dubbla och lite till, såg priser på ca 2.700:- men då betalar man för invintringen och man tar en risk.
Honungen var nere i 26:-/kg men kommer att vända uppåt nästa sässong. Håll i årets honung på burk så stiger priset efter nyår.
Man måste alltså producera 100 kg honung för att komma upp i samma pris som en övervintrad avläggare = ca 100 kg! Så visst, det är bussiness det också.
Man får summera samhällets skörd i både honung och avläggarproduktion. Det är fortfarande brist på bin och det borde vara regel att göra avläggare från alla fungerande samhällen.
Jag var tidigt ute och frågade några sk "yrkesbiodlare" om avläggare, önskade vid det tillfället en hel hoper. Men fick veta att det var bättre att spara bina till honungen .
Man ville helt enkelt inte hjälpa till, jag beställde för många.
En känsla jag har att minde odlare har lättare att avyttra sina avläggare inom SBR för vi har en positiv inställning till expansion hos andra.