Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avläggar frågor  (läst 3495 gånger)

Daniel Pettersson

• Göteborg
Avläggar frågor
« skrivet: 05 jun-09 kl 16:33 »
Hej jag har köpt lite avläggare som är på gång i Juli och jag har tre frågor:

1. Jag får mina avläggare i en omålad sarg och vill lyfta över ramar och alla bin till en målad kupa som står på plats, det borde inte vara problem eller?

2. Jag i min noobighet har fått för mig att det skulle vara bra att stödmata resten av säsongen med socker, så jag har köpt foderlådor att ställa ovanpå, så att dessa avläggare blir starka och fina till invintringen, det är nämligen inte världens dragstarkaste område utan jag skulle kalla det medelmåttigt på sin höjd.

3. Alla kommer med olika bud om hur man skall behandla mot varroa, allt från rabarber till giftiga gaser, så jag undrar lite vad ni använder och vad ni har för erfarenheter samt undrar jag när jag skall behandla mot varroa på mina avläggare. Drönarutskärning hade jag tänkt mig iaf.

mvh

Asthor
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Avläggar frågor
« Svar #1 skrivet: 05 jun-09 kl 16:38 »
På punkt 1) och 2) säger jag bara att jag gör precis lika dant, men stödfodrar nog med en påse Apifonda först som alltid hänger med.

Jag tar med mig egna lådor, tak, bottnar så att man kan lägga 10 ramar i min låda med 2.5 kg apifonda överst, man skall alltid stödfodra avläggare.

På 3) gör man nog lite olika!

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #2 skrivet: 05 jun-09 kl 16:43 »
Sten-Åke hur gör du med punkt 3?

wictor

« Svar #3 skrivet: 05 jun-09 kl 17:55 »
Hej jag har köpt lite avläggare som är på gång i Juli och jag har tre frågor:
1. Jag får mina avläggare i en omålad sarg och vill lyfta över ramar och alla bin till en målad kupa som står på plats, det borde inte vara problem eller?
2. Jag i min noobighet har fått för mig att det skulle vara bra att stödmata resten av säsongen med socker, så jag har köpt foderlådor att ställa ovanpå, så att dessa avläggare blir starka och fina till invintringen, det är nämligen inte världens dragstarkaste område utan jag skulle kalla det medelmåttigt på sin höjd.
3. Alla kommer med olika bud om hur man skall behandla mot varroa, allt från rabarber till giftiga gaser, så jag undrar lite vad ni använder och vad ni har för erfarenheter samt undrar jag när jag skall behandla mot varroa på mina avläggare. Drönarutskärning hade jag tänkt mig iaf.
mvh
Asthor

1. nej inga problem med att lyfta över, men en hel del bin kommer ju inte att hitta "hem" så de söker sig in lite varstans i närliggande bisamhällen, de har ju hittills inte haft ett "eget" hem.

2. Ja, bra tanke att stödfodra. Endera med foderlåda ovanpå, eller med foderram i kupan. Det senare "kanske" lite säkrare. Röveritendenser kommer att uppstå, så är det alltid sommartid. Använd nätbotten. Då kan och SKALL (!) du stänga till flusteröppningen till max en centimeter.

3. Rabarber kan du glömma, det funkar inte. Drönarutskärning kommer inte heller att funka i juli, då avtar vaxbygget och bina upplever inte att de har ett behov av drönare.

Det finns flera alternativ, beroende på hur din avläggare ser ut.

En som jag ser det "god" avläggare är gjord av bin från skattlådorna, en så kallad "skaksvärm". Den kommer ju att sitta på tomma ramar, och mår mycket bra av att behandlas med sprayning med mjölksyra. Får man vara med redan vid "skakningen" så sprayar man självklart skaksvärmen med mjölksyra.Nu talar vi om samhällen helt utan ägg och yngel,  kvalstren finns enbart på bina. Och kommer att dö av mjölksyrabehandlingen.

Har du fått en "sämre" avläggare som är uppbyggd av nån yngelram och resten ingenting, då blir det lite annorlunda. Men eftersom en sån avläggare knappast kommer att producera honung i år så är det helt i sin ordning att hänga ner en eller två remsor med Apistan.

Då slipper du helt behandling med "giftiga gaser"...

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 jun-09 kl 18:19 »
Det är väl inga mängder bin ute sent på kvällen när temperaturen går neråt just nu?

Jag skall diskutera 3) med auktoriserad person här hemma så får vi se hur det blir.
« Senast ändrad: 05 jun-09 kl 18:20 av Sten-Åke Lindell »

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #5 skrivet: 05 jun-09 kl 22:26 »
Skaksvärm är det som "liter bin" eller på engelska "Bee Pakage"?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 jun-09 kl 09:09 »
Egentligen borde man satsa på att bara producera bin och inte stirra sig blind på att det skall bli mycket honung. Troligen är det en enklare affär att sälja övervintrade samhällen och avläggare än att hålla på och slabba med honungen. Något att fundera på till nästa år kanske.
I år går det fortfarande trögt med att göra avläggare, men det vänder förhoppningsvis innan midsommar.

Avläggare under sässongen kostar runt 1.000 - 1.200:-, ofta utan låda, tak, botten, alltså bara ramarna.
Oftast är avläggarna små på för få ramar, 1 låda är en avläggare. Vet inte vad man skall kalla färre ramar, men jag vill ha 10 st (1 låda).
Uttrycket stark avläggare = avläggare, det andra något annat. Det skall vara invintringsdugligt annars är det ingen mening.
Ett övervintrat samhälle det dubbla och lite till, såg priser på ca 2.700:- men då betalar man för invintringen och man tar en risk.
Honungen var nere i 26:-/kg men kommer att vända uppåt nästa sässong. Håll i årets honung på burk så stiger priset efter nyår.
Man måste alltså producera 100 kg honung för att komma upp i samma pris som en övervintrad avläggare = ca 100 kg! Så visst, det är bussiness det också.
Man får summera samhällets skörd i både honung och avläggarproduktion. Det är fortfarande brist på bin och det borde vara regel att göra avläggare från alla fungerande samhällen.

Jag var tidigt ute och frågade några sk "yrkesbiodlare" om avläggare, önskade vid det tillfället en hel hoper. Men fick veta att det var bättre att spara bina till honungen .
Man ville helt enkelt inte hjälpa till, jag beställde för många.
En känsla jag har att minde odlare har lättare att avyttra sina avläggare inom SBR för vi har en positiv inställning till expansion hos andra.
« Senast ändrad: 06 jun-09 kl 09:22 av Sten-Åke Lindell »

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #7 skrivet: 06 jun-09 kl 09:32 »
svarade du i fel tråd eller?

anette i bugared

• -
« Svar #8 skrivet: 06 jun-09 kl 09:36 »
svarade du i fel tråd eller?
Definitivt gjorde han det eftersom det av mina inlägg som citeras ligger i "ersams" tråd om bipaviljongen.
Förvirrande.....................
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #9 skrivet: 06 jun-09 kl 10:05 »
Det är inte alltid lätt såhär på lördags morgon :)

wictor

« Svar #10 skrivet: 06 jun-09 kl 17:04 »
Det är väl inga mängder bin ute sent på kvällen när temperaturen går neråt just nu?

Hej Sten-Åke

Oavsett hur man gör eller vilken temperatur det är ute så flyger ju alltid mängder med bin upp när man lyfter ramar. Detta oavsett om man har "snälla" bin eller inte. Så en del bin kommer ju att bli lite husvilla. Bra om man då ställer avläggarna i sina nya lådor i närheten, så hittar de förhoppningsvis in i en kupa där de hör hemma, har man nu köpt bin så vill man väl ha hem sina bin?

Bättre om man köper bin att man även köper lådorna, och de skall ju då förhoppningsvis stängas kvällen innan eller tidig morgon. Då får man ju med sig allt man faktiskt köpt.

Och givetvis skall ett köpt samhälle sitta på en nätbotten, och givetvis under leveransen även ha ett nät-tak.

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #11 skrivet: 09 jun-09 kl 12:41 »
Kom på en fråga till:
Hur ofta behöver man kolla till avläggarna första sommaren, det känns ju som att det är väldigt liten risk att de skall svärma och de kommer ju bli stödmatade så mat får de ju och plats kommer de att ha, vad tycker ni var 10:e-14:e dag?

/Asthor

wictor

« Svar #12 skrivet: 10 jun-09 kl 08:04 »
Det räcker att kolla avläggarna varannan-var tredje vecka.
Från början bara se till att de har foder och att det läggs ägg.
Ju mindre man är nere och rotar, desto bättre för bina.

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #13 skrivet: 10 jun-09 kl 09:10 »
Tack Wictor :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser