Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vår bipaviljong  (läst 5151 gånger)

ersam

• -
Vår bipaviljong
« skrivet: 04 jun-09 kl 20:27 »
Har utlovat bilder tidigare så nu är det väl dags!  :-[

Paviljongen är byggd i slutet av 1930-talet och en hel del anteckningar finns kvar som låg i en låda i paviljongen. Det var fast inredning av trågkupor med Sveaformat. Med lite vemod så tog vi ur all fast inredning och kör på standardgrejer istället. Har plastlådor för att det var billigast- tänkte snickra men det skulle ta längre tid och inte bli billigare så det blev så tills vidare.

Totalt är där 27 fluster på 6 x 2,5 meter. Observera öppningarna i mitten av fönstren för mindre avläggare. På kortsidan är det plats för avläggare i två nivåer.

Problemet med ytor under tak är att de snabbt belamras så därför bjuder jag inte på några bilder inifrån just nu...  ;)

Botten som visas är en vi köpte hos Töreboda (för dyra pengar) - som fungerat som mall för egentillverkade.

Tilläggas kan att vi inte kommer att kunna utnyttja alla fluster eftersom vi använder 3/4 Langstroth utan i princip så får vi plats med 2 kupor på platsen för tre fluster.

Anledningen till att vi började med biodlingen var just att vi kom över denna paviljong då den skulle rivas på granngården. Har man en paviljong så måste man ju ha bin - eller hur?!

Färgsättningen av verandorna beror enbart på att vi hade de färgerna hemma - annars hade det ju varit passande med italienska bin...  :)
« Senast ändrad: 04 jun-09 kl 20:34 av ersam »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Vår bipaviljong
« Svar #1 skrivet: 04 jun-09 kl 20:32 »
En snygg sommarstuga till bina, de måste ha det gott om vintern.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #2 skrivet: 04 jun-09 kl 22:21 »
Fett snygg för att använda en ungdomlig jargong!
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Pong

« Svar #3 skrivet: 04 jun-09 kl 23:38 »
Snygg, men en knutbräda ser ut att saknas.

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 05 jun-09 kl 13:01 »
Till och med 4 st. Får skylla på att jag inte vågat spikat upp dom för att inte störa bina...  ;)

wictor

« Svar #5 skrivet: 05 jun-09 kl 13:24 »
Snyggt.
Knutbrädorna kan du skruva fast med trallskruv, det stör inte bina...

Lycka till!

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 05 jun-09 kl 14:42 »
Så FINT!!!!!!!!!! Rena lyxsviten. Hoppas att du får många "inneboende".
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 05 jun-09 kl 16:06 »
Vi får hoppas dom betalar hyran!

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #8 skrivet: 05 jun-09 kl 16:17 »
Gör snyggt :)

Undrar bara var man kan ställa den så att 27 samhällen får nog med drag XD
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

ersam

• -
« Svar #9 skrivet: 05 jun-09 kl 21:19 »
Siktar på 10 - men det är envetet svårt att få tag på avläggare. Förstår inte riktigt var alla samhällen finns - alla ska göra avläggare själva och utöka sina bigårdar - men samtidigt sägs det ju att det är på väg utför i statistiken. Hänger inte riktigt med faktiskt...  ???

anette i bugared

• -
« Svar #10 skrivet: 06 jun-09 kl 00:33 »
Siktar på 10 - men det är envetet svårt att få tag på avläggare. Förstår inte riktigt var alla samhällen finns - alla ska göra avläggare själva och utöka sina bigårdar - men samtidigt sägs det ju att det är på väg utför i statistiken. Hänger inte riktigt med faktiskt...  ???
Egentligen borde man satsa på att bara producera bin och inte stirra sig blind på att det skall bli mycket honung. Troligen är det en enklare affär att sälja övervintrade samhällen och avläggare än att hålla på och slabba med honungen. Något att fundera på till nästa år kanske.
I år går det fortfarande trögt med att göra avläggare, men det vänder förhoppningsvis innan midsommar.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #11 skrivet: 05 sep-09 kl 23:06 »
har du flera bilder?

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #12 skrivet: 07 sep-09 kl 10:00 »

Jag säljer avläggare nästa år. Tror också att paviljongen kommer att passa bra med italienska bin! ;)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser