Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnad för slaktkanin?  (läst 30166 gånger)

louise

• Gäst
SV: Kostnad för slaktkanin?
« Svar #120 skrivet: 17 jun-09 kl 21:53 »
Vargalyster. Du lär dig så oändligt mycket snabbare om du ringer Köttenheten och går en kurs i livsmedelshygien.

Slaktavfall är en helt annan regel än vetrinärbesiktning av kroppar. Du blandar ihop det. Slaktavfall finns i olika riskklassningar och ska normalt hämtas av ett särskilt företag som tar betalt per kilo. Stora slakterier säljer en del till värmeverk (undrar om veganerna tänkt på det i sina lägenheter..), en del säljer till minkfarmar. Kompostering, kanske det, men slv har de flesta svaren, helt enkelt. En timme i tel med de så slipper du chatta varje kväll i ett halvår.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #121 skrivet: 18 jun-09 kl 05:17 »
Haha, chatta gör jag i vilket fall. Men du har säkert rätt. När och om det blir dags så är det klart att jag tar kontakt med berörda myndigheter om jag vill ha en godkänd lokal etc.

Nu är vi på kaninforumet men finns det slakt/styckkurser att gå för andra djurslag? Har inte hittat något själv när jag letat. Jag, flickvännen och en kompis har siktat in oss på Göstas kurser som vi säkerligen kommer att gå i framtiden.

Fick hem två långa filmer om Polyface farms igår. 4.5timmes materiel om alternativt farmande i Virginia USA. En del av det var kaniner. 200hektar försörjde 4 personer... rekomenderas! :P

http://www.back40books.com/get_item_vp055_polyface-bundle.htm

Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Existens?

• Gäst
« Svar #122 skrivet: 18 jun-09 kl 06:36 »
Låter som storebrorssamhället i ett nötskal. Vad var det för typ av ombyggnationer de ville ha då? Var det stora grejer eller petitesser?

Det var både smått och stort. Jag kan ju säga att jag skalade potatis och sålde till restauranger, det blir ju lite fånigt annars när man bara ska gissa sig till vad det var. Det räknas som en lågriskverksamhet eftersom det allra flesta kokar potatisen sen, al´dente i all ära, men rå potatis har ju ännu inte blivit nån hit ;)
Jag körde först i 8 år utan att nån visste om det, men sen började jag anställa folk och då kom alla myndigheter på ett pärlband efter varandra.
Först gav dom mig ett tillfälligt tillstånd att köra. Sen var det en som tyckte att golvet behövde målas, och inte bara cement som det var innan. När det var gjort till en kostnad av 10 000, så vände nästa person blicken uppåt och tyckte att de lampor jag hade inte kunde godkännas. Blev att dra nya kablar och dit med nya armaturer.
Bägge dessa inspektörer hade inga synpunkter på att jag saknade kylrum. I lagen står det att kylrum inte behövs om potatisen processas vidare samma dag. Och eftersom jag hade som affärside att skala tidigt varje morgon och sen köra ut dom, så tyckte dom att det var ok. Nästa inspektör däremot ansåg att potatisen isåfall skulle processas vidare inom företaget, vilket den ju inte gjorde, det skedde ju hos kunden, alltså skulle ett kylrum behövas. Så dåp blev det att hosta upp ytterligare 10 000 till ett kylrum, som sen aldrig användes, eller ja, pallarna rullades genom det ut till bilen, men kyleffekten på dom sekunderna var nog rätt begränsad.

Sen ansåg dom tydligen inte att dom kom längre där inne, utan skickade in folk från miljöavdelningen istället. Så nästa person tvingade mig att sätta upp hängrännor på en lagård i närheten, eftersom jag la skalen på gödselplattan, och det fanns risk för att vatten från taket skulle rinna ner på dom och dra med sig dom vidare, jag fick även bygga murar runt och utöka plattan.
Jag fick grusa upp vägen mellan skaleriet och gödselplattan så den vart riktigt hård, ifall det skulle droppa från vagnen.
Sen tog dom dit polisen med helikopter som fick fotografera avloppen från luften för att utröna om det rann vidare nånting. En konsultfirma togs dit för att ta  vattenprover i närbelägna bäckar, prover som sen visade att inga föroreningar fanns.
Alla åtgärder kopplades till viten, allt mellan 5000 till 100 000 per månad.
Jag tvingades stänga anläggningen i 3 månader för att bygga om den, när jag sen skulle starta igen så krävde dom att jag samlade upp allt avfall i tankar för att kunna sprida ut det på åkern när tjälen släppt. Så jag samlade ihop alla tankar som fanns i byn och ringde ner till dom och sa att jag börjar nu, för jag har nu 30 m3 lagringsutrymme, då satt han och hummade en stund och kom sen fram till att det nog behövdes 4 m3 till för att jag skulle få börja. Det var alltså helt uppenbart att dom bara var ute för att knäcka mig.

Som du förstår är det här en kraftigt komprimerad version, striden pågick i 9 år, många gånger med rena handgripligheter, inspektörer som hängde i dörrhandtagen på bilen när jag åkte, jagade mig springande med papper i handen som jag skulle skriva under att jag tagit emot.
Utöver detta så kom elsäkerhetsverket och stängde av strömmen för mig mitt i vintern, för dom ansåg skaleriet för farligt att jobba i, arbetsmiljöverket krävde en massa åtgärder.

När sen äntligen allt var klart och jag fick alla mina tillstånd, var jag så psykist nerkörd så det höll bara i ett par år, sen orkade jag inte mer utan satte skiten i konkurs, det tog 3 månader innan jag satte foten i skaleriet efter det.  Inte bara jag var knäckt iofs, flera av inspektörerna var långtidssjukskrivna, men det kvittade ju för dom bara öste in nytt folk hela tiden. Det är det som är skillnaden, själv står du där ensam.

Visst, jag vet att jag är en obstinat rättshaverist, men anser nog ändå inte att jag var det innan, utan dom gjorde mig till det.

Inom parentes så såg jag häromdan i tidningen att samma miljönämnd förlorat i rätten mot en sågverksägare som dom krävt skulle sätta upp ett plank för 1,5 miljoner runt sin anläggning, han stred i 5 år mot dom innan han fick rätt.
Och detta var lurigt, jag fick kolla alla beslut dom kom med, för många var direkt felaktiga, vitesföreläggande togs t.ex av tjänstemän, vilket är helt lagvidrigt eftersom det måste beslutas av nämnden minst.

Hoppas det går bättre för dig :)

Georgisten

• Östergötland
« Svar #123 skrivet: 18 jun-09 kl 12:45 »
Det där låter exakt som i USA... enligt föreläsningar jag sett med Joel Salatin från Polyface (ursäkta att jag babblar om dem hela tiden men men...). "En sak ska ni ha klart för er... när tjänstemännen från FDA (amerikanska livsmedelsverket) etc. kommer ut till er kommer de att fara med lögn efter lögn". Läs på och se till att ni har allting i lagen klart för er innan de kommer och stå på er och se till att de inte får ett enkelt besök! Det går att vinna mot dem men inte om ni inte kämpar emot... rätt i nyllet på dem. Ofta har de helt fel i vad de säger och då måste ni rätta dem. Ungefär så uttryckte han det. Plus: "En annan sak ni måste veta är att dessa tjänstemän är inte ute för er skull eller för livsmedelssäkerhetens dvs kundernas skull. Jag har aldrig haft ett enda klagomål från kunder pga av livsmedelhygien sen 60-talet. De är ute efter kontroll för kontrollens egen skull. Så ser jordbruksindustrin ut idag i USA. De stora vill inte att de små ska existera."

Verkar det bekant?

Existens: Hur går det med slakteriet nu då?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Gösta

« Svar #124 skrivet: 18 jun-09 kl 13:03 »
När det blir en tvist merd kommunen så gäller det att läsa på lagen ordentligt. Hela tiden kräva att begärda åtgärder finns i lagtext. Ofta är det tyckande från inspektörer. Visst, det är jobbigt att driva en rättstvist men ibland är det nödvändigt.
Har ett antal sådana bakom mig. När jag agerar visserligen så har jag väl både bockfot och horn i pannan. 8)
Det finns alltså 2 sätt agg agera. Stryka medhårs eller hävda sin rätt 8) Har du en gång givit med dig under protest så gör tyvärr en del kommuner allt för att knäcka dig.
Kommer man inte till lösning så gäller det att gå till högre instans. Ett bra sätt är att gå till pressen. Tar väldigt bra.
Hade problem med posten för en del år sedan. De krävde en flytt av min brevlåda med ca 20 meter för att det var för kort avstånd mellan lådorna. (min 200 meter) Jag var utan post i 5 dagar. Efter ett reportage i nyheterna på fyran så fick jag post nästa dag. Bara ett exempel på myndighetsmissbruk ;D

Existens?

• Gäst
« Svar #125 skrivet: 18 jun-09 kl 13:14 »
Existens: Hur går det med slakteriet nu då?

Jo, den sista inspektören, som tillslut godkände skaleriet, och jag kom rätt bra överens. Jag var ner till henne och hämtade pappren, och sa då att jag tänkte ta allt i rätt ordning denna gång... Det tyckte dom ju lät positivt..och jag tror mig om att kunna prata ganska övertygande för min sak, så stryker jag dom hyfsat medhårs och bara går med på allt utan att ifrågasätta så ska det nog bli bra.

Gösta; Jo, jag hade rätt bra kontakt med pressen, dom var här och gjorde lite reportage om en förtagare i strid med kommunen.. Den mest fanatiske inspektören kommenterade det med: - Jag ser att du skapat lite rubriker..jaja, det är bra, det ingår i showen.... För honom var allt tydligen nåt slags spel...

Gösta

« Svar #126 skrivet: 18 jun-09 kl 16:34 »
Jag lyckades rensa så två fick sparken på grund av inkompetens ;D Det var där problemen började, Fanns tydligen lite erotik utanför skaklarna som ställde till det :-[ ;D
Kunde ju inte jag känna till! :-*

Georgisten

• Östergötland
« Svar #127 skrivet: 19 jun-09 kl 07:56 »
Jag hittade föreläsningen med Joel Salatin från Polyface farm där han talar om USA:s onda inspektörer mm. Han har mycket annat vettigt att säga också, tycker jag! Det om lokala smålakterier och påhälsningar från amerikanska staten kommer efter 1 h ungefär speciellt efter 20över nånting. Ganska roliga anekdoter han drar. Videokameror ska tydligen vara funktionella när inspektörerna hälsar på, t ex. :P

http://video.google.com/videosearch?q=joel+salatin&emb=0#q=joel+salatin&emb=0&filter=0&start=0

« Senast ändrad: 19 jun-09 kl 21:45 av Vargalyster »

louise

• Gäst
« Svar #128 skrivet: 25 jun-09 kl 22:39 »
vargalyster - jag väntar med spänning på din rapport från köttenheten! Jag vill gärna veta vad de säger.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #129 skrivet: 09 jul-09 kl 08:00 »
Stabon: Har inte ringt därför att tankarna på kaninslakteri än så länge bara är tankar. Det ligger långt fram i tiden... minst 1-2år.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #130 skrivet: 09 jul-09 kl 08:04 »
Det finns en bok som, efter skräckhistorierna om livsmedelsinspektörer mm, kan vara intresse för alla som försöker sig på småskalig livsmedelsproduktion i en sådan tappning som diskuterats i denna tråd. Den heter Everything I Want To Do Is Illegal: War Stories From the Local Food Front och är skriven av Joel Salatin på Polyface som jag snackat om i tidigare trådar. Har inte läst den själv men äger tre andra av hans böcker (och två filmer) som är fantastiskt bra och som nämner en del av det som han fördjupar sig i den här boken. Han är en riktig rebell! :)

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0963810952

http://www.amazon.com/Everything-Want-Do-Illegal-Stories/dp/0963810952/ref=sr_1_3?ie=UTF8&s=books&qid=1247119028&sr=8-3

Existens?

• Gäst
« Svar #131 skrivet: 09 jul-09 kl 10:04 »
Felet är bara att man ska passa sig för att vara rebell i kontakt med myndigheter och tjänstemän. Dom har all makt och kan ge sig fan på att knäcka dig, och då hjälper det inte att läsa en bok om andra som gjort likadant..
Nä, vill man komma nånvart så är det bäst att stryka dom medhårs. Eller åtminstone låssas duktigt att man gör det... ;)

Georgisten

• Östergötland
« Svar #132 skrivet: 09 jul-09 kl 20:59 »
Jo, men om alla var rebeller kanske de skulle bete sig lite trevligare när de hälsade på? Jag har själv inte varit utsatt, tack och lov, så jag har ju ingen erfarenhet från fältet. Men jag blir verkligen förbannad när jag hör hur det går till! Onekligen verkar det vara ett rejält systemfel här i landet som medvetet förtrycker småföretagare på landsbygden.

louise

• Gäst
« Svar #133 skrivet: 09 jul-09 kl 21:04 »
Nu tycker jag allt du överdriver. Det finns många som gör fel för att de har för lite kunskaper, men det finns en jäkla massa som är enkla att ha att göra med. Men ingen pratar om de.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #134 skrivet: 10 jul-09 kl 08:04 »
Skönt att höra isf. :)

Georgisten

• Östergötland
« Svar #135 skrivet: 11 jul-09 kl 14:27 »
Jag hittade en film om hur polyface, som jag tjötat om i en massa i tidigare inlägg, slakteri ser ut. Nu är det tyvärr broliers filmen visar men de slaktar nog sina kaniner i samma anläggning skulle jag tro! Skulle det kunna se ut så här i Sverige?

Här beskriver de hur de säljer sina produkter:
« Senast ändrad: 11 jul-09 kl 19:13 av Vargalyster »

louise

• Gäst
« Svar #136 skrivet: 11 jul-09 kl 16:08 »
Men ring nu Köttenheten och ndin livsmedelshandläggare i kommunen. Det kommer ingen mer info i den här tråden. Och framför allt, Eldrimners hygienrådgivare. Han är rebell och kan lagen utan och innan, vet hur du ska slippa det som är för krångligt.

louise

• Gäst
« Svar #137 skrivet: 11 jul-09 kl 16:12 »
Jaha, har sett en bit. Salkt utan bedövning är förbjudet i sSVerige, är du verkligen allvarlig med att du vill utsätta djuren för det där?

Ett tak är heller inte en lokal. Fullt med jord som blåser omkring och kan komma in i hanteringen.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #138 skrivet: 11 jul-09 kl 17:41 »
Tittade på Vargalysters länk. Inte särskilt imponerad, varken av anläggningens utformning eller kapacitet (400 fåglar på två timmar med allt det folket).

Möjligt att det kan se ut så i Sverige, men inte på en godkänd anläggning.

Ett minimikrav är att det finns väggar och golv, så man inte får flugor och råttor in i slakteriet, och man kan göra rent.

Sedan kyldes kropparna i vatten (ev med is i, såg inte riktigt). Ofta använder amerikanerna klor i vattnet för att "desinficera" köttet. Detta behövdes säkerligen i anläggningen som visades.

Håller med Stabon, detta är inget du ska gå vidare med.

« Senast ändrad: 12 jul-09 kl 15:12 av Edgar »

Georgisten

• Östergötland
« Svar #139 skrivet: 11 jul-09 kl 19:19 »
Ok, well, min farsa har slaktat på gårdsplaner i hela mitt liv iaf och det har aldrig varit något fel på den maten. Men sure... det är klart att det är bättre med väggar och bedövning av djuren. Men grejen är att polyface tjänar väldigt bra på sin verksamhet trots den låga kapaciteten och mängden arbetskraft. Någonting gör de väldigt rätt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 4 användare
Bokohammare, Smålandstokarna, skogskälla, mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser