Låter som storebrorssamhället i ett nötskal. Vad var det för typ av ombyggnationer de ville ha då? Var det stora grejer eller petitesser?
Det var både smått och stort. Jag kan ju säga att jag skalade potatis och sålde till restauranger, det blir ju lite fånigt annars när man bara ska gissa sig till vad det var. Det räknas som en lågriskverksamhet eftersom det allra flesta kokar potatisen sen, al´dente i all ära, men rå potatis har ju ännu inte blivit nån hit

Jag körde först i 8 år utan att nån visste om det, men sen började jag anställa folk och då kom alla myndigheter på ett pärlband efter varandra.
Först gav dom mig ett tillfälligt tillstånd att köra. Sen var det en som tyckte att golvet behövde målas, och inte bara cement som det var innan. När det var gjort till en kostnad av 10 000, så vände nästa person blicken uppåt och tyckte att de lampor jag hade inte kunde godkännas. Blev att dra nya kablar och dit med nya armaturer.
Bägge dessa inspektörer hade inga synpunkter på att jag saknade kylrum. I lagen står det att kylrum inte behövs om potatisen processas vidare samma dag. Och eftersom jag hade som affärside att skala tidigt varje morgon och sen köra ut dom, så tyckte dom att det var ok. Nästa inspektör däremot ansåg att potatisen isåfall skulle processas vidare inom företaget, vilket den ju inte gjorde, det skedde ju hos kunden, alltså skulle ett kylrum behövas. Så dåp blev det att hosta upp ytterligare 10 000 till ett kylrum, som sen aldrig användes, eller ja, pallarna rullades genom det ut till bilen, men kyleffekten på dom sekunderna var nog rätt begränsad.
Sen ansåg dom tydligen inte att dom kom längre där inne, utan skickade in folk från miljöavdelningen istället. Så nästa person tvingade mig att sätta upp hängrännor på en lagård i närheten, eftersom jag la skalen på gödselplattan, och det fanns risk för att vatten från taket skulle rinna ner på dom och dra med sig dom vidare, jag fick även bygga murar runt och utöka plattan.
Jag fick grusa upp vägen mellan skaleriet och gödselplattan så den vart riktigt hård, ifall det skulle droppa från vagnen.
Sen tog dom dit polisen med helikopter som fick fotografera avloppen från luften för att utröna om det rann vidare nånting. En konsultfirma togs dit för att ta vattenprover i närbelägna bäckar, prover som sen visade att inga föroreningar fanns.
Alla åtgärder kopplades till viten, allt mellan 5000 till 100 000 per månad.
Jag tvingades stänga anläggningen i 3 månader för att bygga om den, när jag sen skulle starta igen så krävde dom att jag samlade upp allt avfall i tankar för att kunna sprida ut det på åkern när tjälen släppt. Så jag samlade ihop alla tankar som fanns i byn och ringde ner till dom och sa att jag börjar nu, för jag har nu 30 m3 lagringsutrymme, då satt han och hummade en stund och kom sen fram till att det nog behövdes 4 m3 till för att jag skulle få börja. Det var alltså helt uppenbart att dom bara var ute för att knäcka mig.
Som du förstår är det här en kraftigt komprimerad version, striden pågick i 9 år, många gånger med rena handgripligheter, inspektörer som hängde i dörrhandtagen på bilen när jag åkte, jagade mig springande med papper i handen som jag skulle skriva under att jag tagit emot.
Utöver detta så kom elsäkerhetsverket och stängde av strömmen för mig mitt i vintern, för dom ansåg skaleriet för farligt att jobba i, arbetsmiljöverket krävde en massa åtgärder.
När sen äntligen allt var klart och jag fick alla mina tillstånd, var jag så psykist nerkörd så det höll bara i ett par år, sen orkade jag inte mer utan satte skiten i konkurs, det tog 3 månader innan jag satte foten i skaleriet efter det. Inte bara jag var knäckt iofs, flera av inspektörerna var långtidssjukskrivna, men det kvittade ju för dom bara öste in nytt folk hela tiden. Det är det som är skillnaden, själv står du där ensam.
Visst, jag vet att jag är en obstinat rättshaverist, men anser nog ändå inte att jag var det innan, utan dom gjorde mig till det.
Inom parentes så såg jag häromdan i tidningen att samma miljönämnd förlorat i rätten mot en sågverksägare som dom krävt skulle sätta upp ett plank för 1,5 miljoner runt sin anläggning, han stred i 5 år mot dom innan han fick rätt.
Och detta var lurigt, jag fick kolla alla beslut dom kom med, för många var direkt felaktiga, vitesföreläggande togs t.ex av tjänstemän, vilket är helt lagvidrigt eftersom det måste beslutas av nämnden minst.
Hoppas det går bättre för dig