Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnad för slaktkanin?  (läst 30174 gånger)

Existens?

• Gäst
SV: Kostnad för slaktkanin?
« Svar #100 skrivet: 16 jun-09 kl 08:56 »
Tja, du gör som du vill.
Jag tänker leva på min köttförsäljning, och behöver dra in nån miljon om året på den, år ut och år in, då har jag inte råd med några skandaler, om det så bara är en person som blivit allvarligt sjuk så skulle det kunna räcka för att man ska rasa.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #101 skrivet: 16 jun-09 kl 09:15 »
Jag tänker ju på allt älgkött som jag ätit genom åren under hela mitt liv... Den hygien som förekommer vid älgjakten och resten av hanteringen av slaktkroppen är i bästa fall sparsam. Knappt det ens...  ;) Jag läste en undersökning nånstans för flera år sen att efter stickprovskontroller av älgkött hos olika jaktlag så kom livsmedelsverket fram till att ca 90% av allt kött skulle klassas som otjänligt som människoföda på grund av dålig hygien...  ;D
Jag och alla vänner och bekanta som äter älgkött stup i ett mår fortfarande bra och har såvitt vi vet aldrig blivit sjuka av köttet... Trots att vi enligt statistiken borde varit döda för länge sen.  ;)
Men vi kanske är ovanligt härdade...  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Charlotte

• -
« Svar #102 skrivet: 16 jun-09 kl 09:21 »
Jag har också ätit hemslaktat hela mitt liv, enda gången någon i familjen blivit sjuk var av Köpt kyckling;)           Men jag tänker mest på att verkligen ha ryggen fri och göra allt lagligt OM någon skulle bli sjuk... Det behöver ju inte vara av köttet man sålt, men är nog ganska lätt att skylla på det.  Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #103 skrivet: 16 jun-09 kl 12:26 »
Jo, men om man skänker slakten som gåva efter att ha sålt djuret som levande så är det väl lagligt väl? En gråzon möjligen men ändå inte straffbart... eller?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

louise

• Gäst
« Svar #104 skrivet: 16 jun-09 kl 12:33 »
det är lagligt, men det beror på i vilken division du vill spela. Ingen respekterar dig som en seriös företagare och det kan bli svårt att få en pålitlig inkomst i den omfattning som krävs föratt försörja sig.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #105 skrivet: 16 jun-09 kl 12:42 »
Jo, men om man skänker slakten som gåva efter att ha sålt djuret som levande så är det väl lagligt väl? En gråzon möjligen men ändå inte straffbart... eller?

Om Gösta har rätt spelar det ingen roll om du slaktar kaninen före eller efter den är såld, så då verkar det bara krångligt att "skänka" slakten på det sättet.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #106 skrivet: 16 jun-09 kl 15:54 »
Hur skulle denna form av hemslakt tas emot av dagens Svenssons? Särskilt kaniner är ju ett rätt känsligt område, att få folk köpa kaniner som man sedan slaktar åt dom undrar jag om det kommer gå hem hos så särskilt många. En stor del av konsumenterna vill helst ta på sig skygglapparna och blunda för det faktum att dom faktiskt äter upp ett djur. Dom vill ha en köttbit, punkt slut.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Georgisten

• Östergötland
« Svar #107 skrivet: 16 jun-09 kl 17:12 »
Jo, behövs det inte vore det ju najs. Men jag tänker på att få ned kostnaderna för slakteriet och att kunna göra detta till flera olika djurslag. Kunderna kanske lär sig att äta kanin om man börjar med höns, ägg, (och honungsprodukter för mig) etc. dvs saker de känner igen. Om inte annat bara i början för att komma igång.

Polyfacefarms.com som är inspirationen ger ut formulär till kunderna som de får fylla i och längst ned får de kryssa i en särskild ruta om de vill ha djuren "processade". Det gäller både kaniner, höns, grisar och kossor. Alla kryssar självfallet i. Sen får de komma och hämta produkterna direkt på gården vid speciella säljtillfällen varje år. Slakten har då skett bara några timmar innan samma dygn.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

louise

• Gäst
« Svar #108 skrivet: 16 jun-09 kl 19:07 »
En sån modell kan du inte komma undan med utan slakteri. Det är alldeles för organiserat och uppenbart att du slaktar liksom.

Å sen undrar jaghur den köttkvaltieten blir när kroparna inte får hänga.

Alltihop är ju en modell där man inte kan få särskilt mycket betalt.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #109 skrivet: 16 jun-09 kl 19:43 »
Polyface hävdar att det går jättebra och de tjänar utmärkt. Ofta bättre än sina konventionellt arbetade farmaregrannar. Men detta är ju USA och de kombinerar detta med marknadsföring av värdet av gräsuppfött kött och ägg, deras djur får bara (korna) eller mestadels gräs, ur näringssynpunkt, smak mm. och "antimarknadsföring" mot jordbruksetablissemangets uppfödningsmetoder med tidningsartiklar, föreläsningar mm. samtidigt som de har en heltransparent verksamhet där kunderna kan inspektera precis allting och därmed känna sig som en del av det hela på ett helt annat sätt en t ex en walmartkund. Kunderna får en "egen" gård som tillhandahåller förstklassigt kött och som dessutom ger dem ett gott samvete. Guidade turer på gården ingår.

Tycker det verkar helfräsigt! Dock så visst, de har en hel del slakteriutrustning, men de slaktar på gårdsplanen utomhus.

Här finns lite filmer om dem:

« Senast ändrad: 16 jun-09 kl 19:45 av Vargalyster »

Charlotte

• -
« Svar #110 skrivet: 16 jun-09 kl 19:48 »
Frågan är ju vilka regler USA har när det gäller slakt? Godkända lokaler och besiktning (för vissa djurslag) och kostnad för  avfallshantering drar ner lönsamheten för småskalig slakt i Sverige.               Men idén är toppen!         Mvh Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Georgisten

• Östergötland
« Svar #111 skrivet: 16 jun-09 kl 20:07 »
Jepps, polyface är en förebild alltså. Men man måste ju jobba i rätt riktning om man kan iaf.

Mer:

:D

louise

• Gäst
« Svar #112 skrivet: 16 jun-09 kl 21:22 »
Men om det är det som är grejen å inte svartslakten, så kan du tjäna pengar på det här i sverige med. Eller.. hålla färre djur och fortfarande leva knapert, men varje djur drar in mer än konventionella.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #113 skrivet: 17 jun-09 kl 08:48 »
Frågan är ju vilka regler USA har när det gäller slakt? Godkända lokaler och besiktning (för vissa djurslag) och kostnad för  avfallshantering drar ner lönsamheten för småskalig slakt i Sverige.               Men idén är toppen!         Mvh Charlotte

Vad är det för kostnad på avfallshanteringen? Polyface i USA komposterar allt avfall och sprider det på åkrarna. Förvånar mig iofs inte om det är förbjudet i Sverige. På kaniner, vilt och fjäderfä var det väl ingen besiktning under 10000 djur?

Men om det är det som är grejen å inte svartslakten, så kan du tjäna pengar på det här i sverige med. Eller.. hålla färre djur och fortfarande leva knapert, men varje djur drar in mer än konventionella.

Ja, men får man slakta på gårdsplanen lagligt och sälja då? Men jag kanske krånglar till det om det är som Gösta säger att man får slakta en hel del hemmavid och sälja vitt.

Charlotte

• -
« Svar #114 skrivet: 17 jun-09 kl 08:56 »
Gris, nöt och får som du nämde på gården i USA måste besiktas.
Jag tror inte man får kompostera slaktavfall på det sättet i Sverige, jag har i o f s  aldrig kollat på 'smådjursavfall', det har varit lammslakt jag har varit intresserad av.      Men kontakta din kommun med din idé och hör vad dom säger, det är nog det bästa.
Mvh Charlotte

Existens?

• Gäst
« Svar #115 skrivet: 17 jun-09 kl 09:01 »
    Men kontakta din kommun med din idé och hör vad dom säger, det är nog det bästa.

Hehe..lycka till säger jag ;)

Georgisten

• Östergötland
« Svar #116 skrivet: 17 jun-09 kl 12:15 »
Hehe..lycka till säger jag ;)

Märker jag en viss ironi här? ???  :P

Gösta

« Svar #117 skrivet: 17 jun-09 kl 12:38 »
OBS att reglerna är generella. Sedan KAN din kommun sätta käppar i hjulet så jag råder till att prata med din kommun så att det sker i samförstånd.
En kommun som kommer på kant med en producent kan ställa till en hel del djävulskap vilket både är kostsamt och tidskrävande.
Gösta

Existens?

• Gäst
« Svar #118 skrivet: 17 jun-09 kl 12:54 »
Ja, jag har haft en hel del kontakter med kommunen under många år av livsmedelsföretagande, och precis som Gösta säger så kan du få ett rent elände om ni kommer på kant med varandra. Det är väldigt trist att enskilda inspektörer har en sån makt som dom har, själv fick jag bygga om min lokal varje gång dom bytte folk på kommunen, och det är rätt ofta...
Därav min något ironiska kommentar.
Problemet med att prata med kommunen är att då har du ingen återvändo sen, säger dom att du kan glömma dina planer på slakt på gårdsplanen ( vilket dom till 99,9 % säkerhet kommer att göra ) så kan du ju sen inte köra igång ändå. Eller,ja, det kan du ju iofs, då får du köra knepet att spela dum och säga att du inte förstod vad dom sa, men det är rätt retligt i det läget.
Alternativet är ju då att hålla käft och köra igång, kommer dom då på dig så kan du spela lite lindrigare dum och säga att du inte hade en aning om att tillstånd behövdes, säg att du läste på ett forum på nätet att det nog var ok.
Sista alternativet är ju då att köra helt svart och se till så att du inte blir upptäckt på nåt vis.

Låter jag negativ och som att jag hittar på?
Nä, båda första alternativen har jag testat i praktiken.
Och innan vi kom överens hade dom hunnit med att ha in mig på två rättegångar, en husrannsakan av polisen, en inspektör som sprang här i husen som om han bodde här och även var in till mina åldriga föräldrar och terroriserade dom,  samt satt ett vite på 100 000 kr/ månad om jag fortsatte ( och detta på en omsättning av 600 000 om året..... )  Och då hade jag ändå en lågriskverksamhet som inte hade med kött att göra.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #119 skrivet: 17 jun-09 kl 20:15 »
Låter som storebrorssamhället i ett nötskal. Vad var det för typ av ombyggnationer de ville ha då? Var det stora grejer eller petitesser?

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser