Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnad för slaktkanin?  (läst 30145 gånger)

andreaskanin

• Gäst
SV: Kostnad för slaktkanin?
« Svar #40 skrivet: 06 jun-09 kl 00:01 »
Lättast är ju självklart att föda upp samt slakta dom själv och sälja köttet.

Så länge man gör det med hänsyn till djuren så är det ett bra alternativ.

Bygger man slakt o kylrum ex i isolerad container så har man inga problem med hygien.

Upp till var o en ;)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #41 skrivet: 06 jun-09 kl 00:10 »
Det ska godkännas av en massa myndigheter oxå. Det är där problemet ligger.
Jag äter upp kaninerna själv istället och sticker en och annan under bordet till vänner och familj.  :P
Hygienen är ganska enkel att lösa själv för eget bruk. Och har man varit med på älgjakt är man inte så kinkig...  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

andreaskanin

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 06 jun-09 kl 02:29 »
Ska man sälja till grossister så måste man ha godkänt men det jag menar är att sälja utan inblandning av myndigheter osv.

Vet många som säljer lammkött till privata kunder, tjänar bra om man jämför att skicka dom till slakterier.

Månika

• Hälsingland
« Svar #43 skrivet: 06 jun-09 kl 09:11 »
Jag förstår inte varifrån du fått det höga priset på Rabbfor.  ??? Om jag köper en 25-kilos säck här på Granngården så kostar den 157:- . I alla fall gjorde den sista säcken det. Det blir ju ett kilopris på 6,28 inklusive moms. Hur kan det bli dyrare för dig att köpa på bulk?

/Sara

Här kostar en säck på 25kg 195:-.

Månika

• Hälsingland
« Svar #44 skrivet: 06 jun-09 kl 09:12 »
Sist jag kollade var 3 ton det minsta i bulk!

Då till ett pris runt 3 kr om jag inte minns fel

Då har du inte räknat in moms och frakt va?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #45 skrivet: 06 jun-09 kl 09:12 »
Men det finns ju annat att ge dem, man MÅSTE inte ge dem Rabbfor
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

edde_1

« Svar #46 skrivet: 06 jun-09 kl 09:15 »
Det går bra att hämta löst foder själv hos lantmännen, jag hämtar i en sj-pall med pallkragar. Köper ett foder som heter Solid 120 kostar 2,30kr/kg och mina kaniner växer som ogräs.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #47 skrivet: 06 jun-09 kl 09:19 »
Det går bra att hämta löst foder själv hos lantmännen, jag hämtar i en sj-pall med pallkragar. Köper ett foder som heter Solid 120 kostar 2,30kr/kg och mina kaniner växer som ogräs.
Mina får egen spannmåls och pelletsblandning och växer också som ogräs, det handlar nog mer om man är villig att lägga ner lite tankearbete själv för att hitta en ekonomisk gångbar lösning för sin sak.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Månika

• Hälsingland
« Svar #48 skrivet: 06 jun-09 kl 09:19 »
Såg tyvärr inte ditt inlägg Månika innan jag skrev.
Du tycker att jag ska lägga en kalkyl för uppstart.
Visst kan jag göra detta men den är ganska ointressant eftersom jag klart deklarerat att en uppfödning under 30 avelshonor knappast går runt.
Att starten inte bör vara mera än 8 + 2 är för att hinna lära sig djuren samt att inte lägga för mycket pengar på avelsdjur utan sedan plocka från egen avel.
Verkar inte som du gått produktionskursen. Om du trots ditt inlägg gått kursen bör du gå tillbaka i materialet och läsa på.
Rabbfor kan köpas i viktvolym på 1.500 kg. detta gör visserligen att du får betala ett tillägg på 300:- per leverans.
Rabbfor går även att köpa i säck från Lantmännen. Dock minst en pall (540 kg?) Lite dåligt uppdaterad på kilopriset då men det är ju bara att ringa och fråga.
Lycka till.

Nej, jag har inte gått kursen. Uppenbarligen behövs det.
Får se hur jag fortskrider med kaninerna.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #49 skrivet: 06 jun-09 kl 12:29 »

Vilket djurslag är det för? Hur mycket måste du köpa för att få det priset? Hämtar du på en butik eller på fabriken?

/Sara

Attes matte

• Jämtland
« Svar #50 skrivet: 06 jun-09 kl 12:33 »
Ska man sälja till grossister så måste man ha godkänt men det jag menar är att sälja utan inblandning av myndigheter osv.

Vet många som säljer lammkött till privata kunder, tjänar bra om man jämför att skicka dom till slakterier.

Säljer man svart så kan man inte ha företag och dra av moms på foderkostnader osv. Det är det jag vill kunna göra, och jag tror nog att skatteverket skulle börja fundera om det hela tiden försvann en massa kaniner ur produktionen som inte redovisades för. Dessutom måste jag få in pengar på nåt om jag ska ha ett företag, det går inte att bara dra av för alla utgifter.
Tror inte att livsmedelsverket skulle godkänna att jag sålde kaniner som slaktats ute på stallbacken.  ;)

/Sara

Attes matte

• Jämtland
« Svar #51 skrivet: 06 jun-09 kl 12:42 »

Märkligt att det är så olika pris på olika butiker... Ytterligare en till anledning att inte ge rabbfor. Jag har haft så himla mycket strul med rabbfor, så jag har slutat med det. (Sorry Gösta, men det funkar inte att hålla på och bråka varje gång man ska handla.)
Jag ger en blandning av hästpellets (krafft groov 125), lusernpellets och korn. Tyvärr kan jag egentligen inte säga hur bra dom växer på det, för dom får inte "högproduktionsmängd" av blandningen. Jag håller dom längre istället, mycket på grund av att det är gotlandskorsningar, men även för att jag vill kunna ta vara på pälsen, och då bör man inte slakta före 20 veckor då dom har fällt klart.

/Sara

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #52 skrivet: 06 jun-09 kl 12:54 »
Vilket djurslag är det för? Hur mycket måste du köpa för att få det priset? Hämtar du på en butik eller på fabriken?

/Sara

Solid 120 är avsett för nötkreatur.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #53 skrivet: 06 jun-09 kl 12:58 »
Tycker det bara är tråkigt att det inte finns kalkyler som det finns till gris, nöt etc.

Har mejlat hushållningssällskapet om detta men inte fått svar än.

Självklart att antibiotika spelar roll om dom använder det, men det som talar till deras fördel är uppfödningskostnaden är mindre med deras nätburar.

Den fakta jag läst är från Franska uppfödare som i genomsnitt har 100 honor. 

Menar du att Göstas kalkyl inte finns?

Eller menar du att den hade fått större trovärdighet om den stått på hushållningssällskapets papper?

Edgar

edde_1

« Svar #54 skrivet: 06 jun-09 kl 13:21 »

/Sara
Det är som sagt för mjölkkor med en råproteinhalt på 17%. Jag tar ca 500 kg åt gången men jag tror inte man behöver ta så mycket. Dom har ju det i silos så dom skruvar bara ut i lådan sen kör man och väger.
Har även använt Svenska Foders "intensiv" ungdjurfoder, men det måste man kompletera med salt.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #55 skrivet: 06 jun-09 kl 14:05 »

Har även använt Svenska Foders "intensiv" ungdjurfoder, men det måste man kompletera med salt.
Varför då?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #56 skrivet: 06 jun-09 kl 14:19 »
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=49678.0 är en tråd om rabbfor på bulk, där priserna framgår.

louise

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 06 jun-09 kl 15:14 »

Nu anar jag att det blir förvirrat. Det är INTE tillåtet att sälja privat utan TILLSTÅND på lokal och slakteri av Livmsedelsverket. Det har inget med grossister att göra. Du måste ha tillstånd oavsett vem du säljer till.

De som säljer lamm privat och tjänar pengar har oftast tillstånd. De som inte har det, brukar ta samma kilopris som de får av ett slakteri, dvs de slaktar och styckar åt sin kund utan att ta betalt för arbetet, helt idiotiskt anser jag.

Gösta

« Svar #58 skrivet: 06 jun-09 kl 15:56 »
Att så olika bud uppstår när det gäller kostnader och lönsamhet beror på om det gäller hobby eller verksamhet. En hobby kostar nästan alltid mera än vad det ger tillbaka.
Jag har skrivit detta ett antal gånger men tydligen går det inte fram till alla.
Hobby är när man har lite djur för eget behov. Man parar Lisa med Kalle och tycer att ungarna är jättegulliga. Ger dem det man tror att de älskar osv.
Verksamhet är när man föder upp kaniner i lite större skala enligt ett förutbestämt chema.
Uppfödningen sker genomtänkt i ekonomiska och praktiska system. Avelsduglighet och föryngring av besättningen kontrolleras regelbundet. Djur som inte bhåller måttet tas bort.
Foderstater för djurslaget används. Minimiantal för verksamhet är 30 avelsdjur för att kunna få ekonomin att gå ihop. har du 100 avelsdjur förbättras lönsamheten per kanin.
Vad är då tillåtet?
I dag gäller följande:
Förprövning från första kaninen om det gäller animalieuppfödning. Spelar ingen roll om du ska äta upp kaninen själv eller avyttra den på annat sätt.
Slakt får ske hemma på gården för eget bruk eller till privatperson i mindre omfattning utan kontroll eller tillstånd. Försäljning till återförsäljare kräver godkänt slakteri.
Ni som har Gotlandsrasen skall inte ge Rabbfor eftersom det är för starkt för dem.

andreaskanin

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 06 jun-09 kl 16:49 »
Menar du att Göstas kalkyl inte finns?

Eller menar du att den hade fått större trovärdighet om den stått på hushållningssällskapets papper?

Edgar

Då det inte finns någon som lever på kaninslakt/avel eller har jag fel? så är det svårt att veta vem man ska tro.

Skillnad är om jag ska börja med ex kycklingar, där finns köpare, stallar och logistiken bakom.

Underlättar avsevärt om jag ska till banken och söka lån. Tror många avstår om man inte kan visa svart på vitt en kalkyl.

Det handlar inte om trovärdighet men det skulle underlätta om det fanns rådgivning där ex hushållningssällskapet kommer hem och går igenom förutsättningarna.

/Andreas

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 4 användare (1 dolda)
Staem, dreadspice1, Carolina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser