Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnad för slaktkanin?  (läst 30140 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Kostnad för slaktkanin?
« Svar #20 skrivet: 05 jun-09 kl 10:29 »
Jag hämtar också storbal på bilssläp, 3-350kg väger de och de rullar jag av rätt in i logen.
Fyrkantshalmbalarna på 600kg måste jag dock ha hjälp att flytta,men vi baxar dom på plats tillsammans jag och sambon. Sist baxade han den själv på plats, han orkade inte vänta tills jag kom hem från jobbet  ::) :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #21 skrivet: 05 jun-09 kl 10:33 »
Vad tar ni för slaktkaniner förresten?
Slaktad/oslaktad?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #22 skrivet: 05 jun-09 kl 10:35 »
Den absolut största kostnaden vid kaninuppfödning är foder. Detta medför ju att här ska man lägga ner en del energi på att hitta foderstater som ger mest kött för pengarna.

Egen blandning mot Rabbfor -  vilket ger mest kött per foderkrona.
Ensilage, hö. Vilken vall ger bäst kaninfoder?
Längre tillväxttid mot mindre kg-pris på fodret, vilket ger mest kött per foderkrona.

Senare kan man ju börja brodera på lönsamhetsberäkningarna, lägre tillväxttakt kontra avskrivning på fler burar/fållor osv.

Jag är övertygad om att det går att få betydligt bättre lönsamhet med kaninuppfödning än exempelvis idisslare och svin.  Men då kan man inte hålla på med en eller ens tio avelshonor.

Edgar

Månika

• Hälsingland
« Svar #23 skrivet: 05 jun-09 kl 10:52 »
Behöver man ens ge pellets?
Räcker det med havre/korn och sen tillsatta vitaminer?
Har hittat vitaminer i pulverform och det borde väl kunna strös över maten eller?
Inte helt lätt detta med foder.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #24 skrivet: 05 jun-09 kl 11:30 »
Kruxet med storbalarna är att jag inte förvarar höet i markplan, utan på skullen, och det finns ingen lagårds-bro så allt hö måste lyftas upp. Med traktor. Med lilla skopan, stora skopan går inte in genom port-öppningen. Nåt bal-spjut har jag inte. Så att rulla in en bal funkar liksom inte... Tyvärr...
/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #25 skrivet: 05 jun-09 kl 11:40 »
Därför upptäckte någon en hökanon.... ;D

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #26 skrivet: 05 jun-09 kl 11:44 »
Behöver man ens ge pellets?
Räcker det med havre/korn och sen tillsatta vitaminer?
Har hittat vitaminer i pulverform och det borde väl kunna strös över maten eller?
Inte helt lätt detta med foder.
Det är inte vitaminer man växer fort av, även om det hjälper till. Det är snarare protein, kaninerna behöver massor med protein för att bygga muskler men inte så mycket att det slår ut magen, det är en fin balansgång.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Charlotte

• -
« Svar #27 skrivet: 05 jun-09 kl 12:01 »
En väg kan ju vara att avla på dom kaniner som växer bra utan pellets och ev. spara dom lite längre. Jag vill ju gärna kunna ta reda på skinnen och då är 20 veckor mer lämpligt ur fällningssynpunkt. Det mest spännande med kaninavel är väl att man ganska snabbt (snabba generationsväxlingar) kan styra mot det mål man vill ha.          Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Månika

• Hälsingland
« Svar #28 skrivet: 05 jun-09 kl 17:29 »
Jag känner mig iaf lurad på detta med avel, som skulle vara så bra förtjänst på.
Att gå med förlust för varje kanin, vid försäljning till slakt, har jag inte råd med.
Därför lägger jag nu ut en annons med NZW säljes.
Tycker det är åt h.....e att inte få en korrekt information när man ifrågasätter.

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
« Svar #29 skrivet: 05 jun-09 kl 18:39 »
När jag slaktade min förra kull blandras kaniner vägde dom närmare 4kg/st vid 14 veckor.  Dom var uppföda på hö, korn, havre och rabfor. Korn och havre köper jag för en och femtio kilot. Så dom kostade inte mycket att föda upp.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #30 skrivet: 05 jun-09 kl 18:56 »
Jag känner mig iaf lurad på detta med avel, som skulle vara så bra förtjänst på.
Att gå med förlust för varje kanin, vid försäljning till slakt, har jag inte råd med.
Därför lägger jag nu ut en annons med NZW säljes.
Tycker det är åt h.....e att inte få en korrekt information när man ifrågasätter.

Tycker du ska gå produktionskursen och få lite mer kött på benen innan du börjar sälja av kaninerna.

Gösta

« Svar #31 skrivet: 05 jun-09 kl 21:37 »
Troligen min kalkyl som åsyftas.
den är visserligen ca ett år men håller i alla fall. Möjligen en uppjustering med ca 2%
Däremot gäller det att lyssna på vad kalkylen avser. Att försöka få den att fungera på hobbynivå går naturligtvis inte.
Minimum är 30 avelskaniner av bra härstamning som ger 4 kullar/år = 30-talet ungar.
Viktuppgången stämmer om du ger rätt foder och rätt mängd.
priset är naturligtvis baserat på bulk. Hö och halm på hela lass. Alla priser exkl. moms.
En bra avelshona ger då ca 1000:- i överskott/år när fodret är betalt.-
Det tar några år att bli bra på produktion.
En skaltkanin kostar ca 30 - 35:- fram till slakt. Slakteriet betalar ca 70:-/st.

Månika

• Hälsingland
« Svar #32 skrivet: 05 jun-09 kl 23:01 »
Troligen min kalkyl som åsyftas.
den är visserligen ca ett år men håller i alla fall. Möjligen en uppjustering med ca 2%
Däremot gäller det att lyssna på vad kalkylen avser. Att försöka få den att fungera på hobbynivå går naturligtvis inte.
Minimum är 30 avelskaniner av bra härstamning som ger 4 kullar/år = 30-talet ungar.
Viktuppgången stämmer om du ger rätt foder och rätt mängd.
priset är naturligtvis baserat på bulk. Hö och halm på hela lass. Alla priser exkl. moms.
En bra avelshona ger då ca 1000:- i överskott/år när fodret är betalt.-
Det tar några år att bli bra på produktion.
En skaltkanin kostar ca 30 - 35:- fram till slakt. Slakteriet betalar ca 70:-/st.

Att köpa Rabfor som bulk, kostar ca 7:-/kg ink moms.
För att få ett kilopris som överensstämmer någorlunda med kalkylen, måste jag köpa ca 35 ton!
Tycker att det är mycket missledande att visa en sån kalkyl som inte stämmer med verkligheten, vad gäller hobbynivå, det är ju där de flesta börjar!
Dina rekommendationer är ju att börja på 8 honor och 2 hanar, så varför inte ge en kalkyl som gäller för det antalet?
Att kaninen kostar 30-35:- fram till slakt, stämmer ju inte heller med verkligheten, eftersom man inte kan köpa foder så billigt.
Min uträkning är att en kanin kostar minst 55:- till slakt, pga priset på Rabfor.
Jag vet inte vad jag kan ge kaninerna istället för Rabfor, finns annat? Billigare?
Är det inte längre 60:-/st?

andreaskanin

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 05 jun-09 kl 23:11 »
Går ju bra att räkna om man bortser från att inga ungar dör samt alla honor är produktiva vilket är ett önsketänkande.

I andra producerande länder kan man ha så mycket som 25% dödlighet hos ungar, blir ganska stor skillnad vad man tjänar.

Samt att dom räknar med 7,2 ungar per kull genomsnitt.

Deras räknesätt är mer trovärdigt då dom föder upp industriellt och har fullständiga kalkyler. 

Attes matte

• Jämtland
« Svar #34 skrivet: 05 jun-09 kl 23:16 »
Jag förstår inte varifrån du fått det höga priset på Rabbfor.  ??? Om jag köper en 25-kilos säck här på Granngården så kostar den 157:- . I alla fall gjorde den sista säcken det. Det blir ju ett kilopris på 6,28 inklusive moms. Hur kan det bli dyrare för dig att köpa på bulk?

/Sara

andreaskanin

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 05 jun-09 kl 23:20 »
Sist jag kollade var 3 ton det minsta i bulk!

Då till ett pris runt 3 kr om jag inte minns fel

Gösta

« Svar #36 skrivet: 05 jun-09 kl 23:29 »
Mina kalkyler bygger på 25 års erfarenhet och är gjorda på mina faktska resultat.
25% dödlighet tyder enbart på dålig djurhållning.
Mitt snitt de senaste 6 åren är 9,2 överlevande ungar/kull.
Vissa farmer i USA tar 8 kullar per år på varje hona. Kullstorlek 8 ungar vilket ger 64 st.
Djurhållningen är olika i olika länder. Vissa länder ger antibiotika i allt foder t.ex. varför tror du de gör detta? Såg i något forum för ett tag sedan, minns tyvärr inte vilket, att de gav djuren i förebyggande syfte upp till 16 olika antibiotika.
Med en bra djurhållning och ett tufft urval kan man hålla hög produktivitet utan att laborera.
Skillnaden på bra och dåligt resultat beror oftast på kunskap istället för tro 8)
varför tror du jag skapade Rabbfor? Berodde på kunskap om vad en produktiv kanin behövde.
Rätt dosering till rätt ras och kalkylen håller :-*

andreaskanin

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 05 jun-09 kl 23:39 »
Tycker det bara är tråkigt att det inte finns kalkyler som det finns till gris, nöt etc.

Har mejlat hushållningssällskapet om detta men inte fått svar än.

Självklart att antibiotika spelar roll om dom använder det, men det som talar till deras fördel är uppfödningskostnaden är mindre med deras nätburar.

Den fakta jag läst är från Franska uppfödare som i genomsnitt har 100 honor. 

Gösta

« Svar #38 skrivet: 05 jun-09 kl 23:42 »
Såg tyvärr inte ditt inlägg Månika innan jag skrev.
Du tycker att jag ska lägga en kalkyl för uppstart.
Visst kan jag göra detta men den är ganska ointressant eftersom jag klart deklarerat att en uppfödning under 30 avelshonor knappast går runt.
Att starten inte bör vara mera än 8 + 2 är för att hinna lära sig djuren samt att inte lägga för mycket pengar på avelsdjur utan sedan plocka från egen avel.
Verkar inte som du gått produktionskursen. Om du trots ditt inlägg gått kursen bör du gå tillbaka i materialet och läsa på.
Rabbfor kan köpas i viktvolym på 1.500 kg. detta gör visserligen att du får betala ett tillägg på 300:- per leverans.
Rabbfor går även att köpa i säck från Lantmännen. Dock minst en pall (540 kg?) Lite dåligt uppdaterad på kilopriset då men det är ju bara att ringa och fråga.
Lycka till.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #39 skrivet: 05 jun-09 kl 23:43 »
Sist jag kollade var 3 ton det minsta i bulk!

Då till ett pris runt 3 kr om jag inte minns fel

Självklart är bulk-priset stora mängder, men det är ju det kalkylen är beräknat på.

Men jag tror inte heller att det står nånstans i kalkylen att kaninuppfödning är en guldgruva som man tjänar storkovan på första året.  ;) Som vilket annat företag som helst så tar det ju tid att bygga upp verksamheten.

/Sara

Dela detta:

* Inloggade just nu

405 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser