Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spetsstickningsgarner?  (läst 1483 gånger)

koko

• Gäst
Spetsstickningsgarner?
« skrivet: 04 jun-09 kl 19:43 »
Vad använder ni för spetsstickningsgarner?
Jag är helt nyfrälst och letar efter garner som passar, har upptäckt att är de för tjocka (och stickan är för smal?) så ser man inga hålmönster och är de för mohair-fluffiga syns inte heller mönstret särskilt bra.
Man läser om nåt superlyxigt som heter kid-silk eller mohair, vad är detta, har nån testat?
Antar att det ska vara väldigt tunna o jämna garner för att mönstret bäst ska framträda?? Har ett mycket tunt 2-trådigt ullgarn som är jättelätt att dra itu, stärks det när det väl är "i stickad form"?

Och om man vill ha hålmönster i ett tjockare garn, funkar det med större sticka? Många frågor...

Tvärslå

• Närke
    • Tvärslå - Fantasifulla Saker
SV: Spetsstickningsgarner?
« Svar #1 skrivet: 04 jun-09 kl 22:35 »
Tyvärr kan inte jag hjälpa dej men det finns mycket intressant om du tittar på www.stickamera.se
Man lär så länge man lever, förhoppningsvis.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 06 jun-09 kl 20:33 »
Kan ju inte påstå att jag har stickat så enormt mycket spets, men kid-silk är ganska fluffigt även om det är lätt och tunt. Det går åt relativt grova stickor för att mönstret ska framträda väl. Jag gillar tunna 2-trådiga garner (du kan kolla efter "lace" eller "cobweb"-kvalitet) och sticknummer 3.5 till 4.

Tips: införskaffa lacerundsticka, speciellt anpassad för spetsstickning (med spetsigare spets osv). Det gör faktiskt skillnad.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #3 skrivet: 08 jun-09 kl 09:33 »
Entrådigt Svenskullgarn kan funka: 100 g = ca 520 men det blir ännu finare med riktigt tunna garner, 850 m/100 g, och när man blir mer van är det underbart med 1400 m/100 g. Jag har handfärgat garn i alla nämnda grovlekar om du är intresserad av att köpa. Jag stickar med rätt grova stickor till spets, minst 3 storlekar grövre än det som rekommenderas för garnet. Bäst är att sticka ett prov så man ser hur det blir.

koko

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 jun-09 kl 09:49 »
Tack för tips! Ska snart åka till Klippan o kollar där vad de har i tunnt entrådigt till att börja med. För mycket fluff tar oxå bort mönstret lite tycker jag.
Och det där med grova stickor (m spetsig spets), bra idé!

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 08 jun-09 kl 16:14 »
koko, tänk på att entrådigt garn kan krångla lite. Det kan bli ojämnt och lite snett liksom, jag tycker att det funkar bäst till rätstickning.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Martina

• Uppland
    • Bomärkt
« Svar #6 skrivet: 08 jun-09 kl 20:26 »
Jag har länge varit inne på att sticka gardiner, men jag är inget vidare på att sticka än så jag fixar inte att rita mönster. Det går inte att byta lite entrådigt, vitt sv. ullgarn mot ett mönster??? Jag har några hekto liggande här som skulle blivit en tröja en gång i tiden.

/Martina

koko

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 08 jun-09 kl 20:56 »
Martina, om du ska sticka gardiner o är ny, kolla in scribble lace:http://www.straw.com/cpy/patterns/scarves/scribble-kidMerino-Labrador-scarf.html. Man har mycket stjocka stickor.
man använder tunna garner och växlar in ett tjockt ojämnt garn emellanåt och stickar rätstickning!Jättekul!
Tack för tipset om det entrådiga, just det problemet har jag med mina handspunna garner..
« Senast ändrad: 08 jun-09 kl 20:59 av koko »

Martina

• Uppland
    • Bomärkt
« Svar #8 skrivet: 08 jun-09 kl 23:03 »
Tack för tipset, men det funkar nog inte med så tjocka garner i stickmaskinen... (Fast jag har lyckats sticka en mössa i sånt där pälsigt garn en gång. Fick hålla emot med bägge fötterna och körde av några nålar, men det gick!)

Det är just gammeldags spetsgardiner jag är ute efter annars, tror det kan bli riktigt fint!

/Martina

koko

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 jun-09 kl 00:26 »
Aha..stickmaskin!

Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser