Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ladugårdstak  (läst 4354 gånger)

maroo

Ladugårdstak
« skrivet: 04 jun-09 kl 16:16 »
Hej!
Jag o min sambo har hittat det som kanske kan bli vår drömgård! Till gården hör en enorm ladugård, och vi är lite oroliga för taket på den... Jag kan väldigt lite om detta, men jag har läst mig till att det är ett spåntak med tegel utanpå, stämmer detta...? Ja, att det är tegel är det ju ingen tvekan om... ;), men är det spån? Några av tegelpannorna är trasiga, och här har det regnat in, troligen under en längre tid. Takbjälkarna och spånet (eller vad det nu är...) är på dessa ställen fuktskadade. Även skull-golvet är fuktskadat.
Vi har inte tänkt använda ladugården med det samma, men vill så klart åtgärda detta direkt om vi köper gården, för att det inte ska fortsätta förfalla. Vad tror ni som är bra på sånt här? Går det att rädda utan att bli helt ruinerad? Måste man lägga om hela taket? Eller går det att täta, och byta ut delar av innertaket, eller stötta upp på nåt sätt?
Till problemet hör att ladugården ju är minst 15m hög... Hur löser man det, man vill ju inte gärna gå på det här taket... Måste man hyra lift...? Många frågor... Hoppas nån har svar på några av dem... :).
/Marie

Gunhild

SV: Ladugårdstak
« Svar #1 skrivet: 04 jun-09 kl 21:13 »
Jag tycker inte det ser så faligt ut. Se till så att det inte fortsätter att regnain. Vi har en ladugård som är byggd -49 i våra trakter är det en ganska ny ladugård. Men vi har haft trä golv som ruttnat. När vi fick tid slet vi bort alla golven och gjöt en platta, så nu har vi en fin hall att andvända till vad vi vill!

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #2 skrivet: 04 jun-09 kl 21:40 »
Svårt att säga baserat på en bild hur farligt det är... Ta dig upp dit med en lång stege eller liknande å känn efter med en kniv hur mycket kärnvirke som är kvar.. Oftast är det ju friskt en bit in å då håller det nog.. Var det bara en takstol som var drabbad? Det är ju inte så faligt i sånafall.. baserat på bilden såg ju det andra helt ut..

Om det verkar stabilt efter knivtestet så är det bara pallra sig upp på utsidan å täta/ byta det som behöver bytas så läckaget upphör.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

maroo

« Svar #3 skrivet: 04 jun-09 kl 21:59 »
Tack för svar! Problemet är ju också att golvet under inte känns helt ofarligt att gå på, vilket gör att man kanske ännu mindre vill ställa en stege på det och klättra upp... men det kanske går om man lägger ut lite långa brädor eller något slags underlag under för att fördela vikten lite... Tror ni att taket är säkert att kliva på...? Hur löser man det annars?

maroo

« Svar #4 skrivet: 04 jun-09 kl 22:02 »
Svårt att säga baserat på en bild hur farligt det är... Ta dig upp dit med en lång stege eller liknande å känn efter med en kniv hur mycket kärnvirke som är kvar.. Oftast är det ju friskt en bit in å då håller det nog.. Var det bara en takstol som var drabbad? Det är ju inte så faligt i sånafall.. baserat på bilden såg ju det andra helt ut..

Om det verkar stabilt efter knivtestet så är det bara pallra sig upp på utsidan å täta/ byta det som behöver bytas så läckaget upphör.
[/quote

Nej det är flera takstolar som är drabbade, men den på bilden ser värst ut. ]

Snickarn

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 04 jun-09 kl 22:03 »
Borde gå att gå på. Men det kan ju vara bra att ha en lina runt midjan om du skulle rasa igenom... Du överlever bara typ två minuter efter ett fall när du sitter med en lina runt midjan pga att blodet inte kan åka runt som det ska... Så ha någon med dig hela tiden så dom kan hjälpa dig ner om du ramlar å blir hängande... Annars kanske det går med en skylift... Jävligt svårt att säga utifrån några kort :P Jag tar inget ansvar om man säger så :P

Men  konstruktionen ser väldigt stabil ut i sitt utförande så det borde inte vara nån fara.. å det ser ju bara ut som om en takstol är drabbad, och inte så mycket stolen som virket ovanpå den.

Lycka till
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

maroo

« Svar #6 skrivet: 04 jun-09 kl 22:08 »
Hehe, nej det förstår jag att du inte vill ta ansvar för... ;D Men säg att takstolen är genommurken, kan man byta ut den då?

Snickarn

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 04 jun-09 kl 22:09 »
Ett alternativ kan ju vara att bygga en ny på plats bredvid den gamla så att du får den som malla så att säga... Kanske går att dra genomgående bult genom den gamla om den inte är allt för genomrutten.. Har gjort så på ett tak som skulle byggas om till vindsvåning å det var gamla takstolar som dina...
//Snickarn

Fritjoff

« Svar #8 skrivet: 04 jun-09 kl 22:30 »
Till problemet hör att ladugården ju är minst 15m hög... Hur löser man det, man vill ju inte gärna gå på det här taket... Måste man hyra lift...? Många frågor... Hoppas nån har svar på några av dem... :).
/Marie

För att få reda på vad du måste göra så måste du ju upp där och titta runt med kniv. Man måste inte hyra lift, men fan vad det underlättar! Om du måste upp 15 meter så går dom på ungefär 1500:- - 2000:- i dagshyra, så det kostar ju en del.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #9 skrivet: 05 jun-09 kl 13:54 »
Det finns säkerhetsselar, de är inte svindyra och funkar säkert bättre än ett rep om midjan...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Weasel

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 05 jun-09 kl 14:42 »
Om ni hittat er drömgård så tycketr jag då inte att de där murkna takstolarna skulle vara något problem! Allt går att lösa, måste inte bli jättedyrt. Taket ser ju rakt ut på bilden utifrån, har inte sjunkit någonstans menar jag.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

sberg

« Svar #11 skrivet: 05 jun-09 kl 15:09 »
Vi har lagt om vårat tak, lade begagnat tegel som vägde 25 ton mer än motsvarande plåt hade gjort!
Takstolarna måste ju vara i bra skick vid stora snölaster, byt ut, laga med omsorg.
Byta yttertaket är ju enklare, men tidskrävande om ni tänker lägga spån under.

Men räkna med att en sommar går fort om ni är två...Vi köpte ett transportband för att kunna köra upp tegel på taket.
Detta ställde vi på en traktorkärra så vi kunde köra längs med hela taket.Sparade mycket tid och arbete!!

Räkna med att det man ser nu är bättre än det ni ser när teglet är nere..

Då blir det roligare sen. Ta förslagsvis ut en byggfirma som får lämna kostnadsförslag på både material och tid. Då förstår ni ju bättre vad det kostar eller hur mycket arbete det innebär.

Lycka till.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 05 jun-09 kl 17:11 »
Det finns säkerhetsselar, de är inte svindyra och funkar säkert bättre än ett rep om midjan...

säkerhetsselarna klarar man sig typ sex minuter hängandes i... Låter jävligt lite jag vet men så sa dom på kursen så ha någon med dig även då.. :) Men det är absolut bättre än ett rep runt midjan såklart.
//Snickarn

Pong

« Svar #13 skrivet: 05 jun-09 kl 17:45 »
Plåttak är riktigt bra material som håller länge och bra. Däremot är det inte särskilt snyggt, ladan är ju såpass snygg att ett plåttak skulle vara ett helgerån. Teglet ser ju fint och bra ut, så spara det. Men det tar ju längre tid än att bara slänga ner direkt på en vagn.

Jag skulle plockat ner teglet, rivit läkten, på med underlagspapp och ny läkt, och på med pannorna. Eventuellt bytt ut takstolen och det rötna virket.

LasseDalom

• -
« Svar #14 skrivet: 14 jun-09 kl 19:10 »
För att gå på taket kan man göra en takstege. Ser ut som en vanlig stege, men längst upp så har man ett par brädor i vinkel som ligger över takåsen och håller fast stegen.

Och jag kanske skall passa på att berätta mitt andra trix. Om man har ett par, tre långa brädor till hands, så kan man med lite tur och mycket pillande, skjuta bort en trasig panna, få ner den, och sedan skjuta upp en ny till den tomma platsen.
« Senast ändrad: 14 jun-09 kl 19:16 av LasseDalom »

maroo

« Svar #15 skrivet: 15 jun-09 kl 11:11 »
Jätte-smarta tips! Är inte helt säker på att jag förstod det där med brädorna och teglet dock... :-[. Men takstegen är ju smart!

Dela detta:

* Inloggade just nu

796 gäster, 1 användare
Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser