Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måste åtgärda lagårdstaket  (läst 18037 gånger)

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: Måste åtgärda lagårdstaket
« Svar #20 skrivet: 18 jun-09 kl 07:40 »
Borde funka bra som du skriver.
Om ränndalen är hel så är det fördelaktigt om du kan vika upp kanterna minst ett par cm på varje sida.
Enklast att låta en plåtis göra det, men går väl att pula själv med en falstång också.

TW

• Finland
« Svar #21 skrivet: 19 jun-09 kl 09:50 »
Hur man än gör skall man inte lägga plåt direkt på ett gammalt halvruttet pärttak. Pärtspikarna nöter bort förzinkningen på undersidan av plåten och så rostar det. Dessutom fäster inte plåtspikarna i ett tjockt lager pärtor.

Jag skulle skyffla ned pärttaket och behålla de gamla trödbräderna och lappa i vid behov. Sedan skulle jag spika nya läkt direkt ovanpå bräderna och lägga plåten på dem. De nya läkten har bara som uppgift att skydda plåten från nötning mot pärtspikarna i trödet. Något undertak behövs inte i ett oisolerat uthus och den kondens som uppstår sugs till största delen upp av de gamla trödbräderna och torkar nästa solskensdag.

Gamla pärttak som ligger under annat takmaterial angrips ofta av torröta. Det är för dålig ventilation. Jag fick ett helsikes arbete med ett uthus i fjol höstas. Torrötan hade spritt sig från pärtorna till de nya läkten och läkten hade ruttnat så att spikarna släppte och plåttaket kom loss. Jag fick riva upp hela taket och riva bort läkt och pärtor och en stor del av det gamla trödet. Dedan drog jag ut eller slog in pärtspikarna i virket och lappade i med nya bräder och lade tillbaka plåten direkt på det gamla trödet. Då bräderna ligger så pass tätt blir det inte mycket kondens.

Bara min åsikt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

dfee

« Svar #22 skrivet: 22 jun-09 kl 09:16 »
Ok, det är första kommentaren jag fått om att spåntaket skulle vara en risk om det lämnas. (därför hade jag i min första idé tänkt riva bort det.)

I den här tråden står bl.a. detta:
Citera
Stora lagerhallar (utan djur) får stora problem med kondens om man inte har något innertak av exempelvis väv eller liknande.

Hur mycket kondens bildas egentligen under ett plåttak?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #23 skrivet: 22 jun-09 kl 11:51 »
Det verkar bero mycket på ventilationen.
Lag har ett plåttak på en 6 meter bred lada där jag inte märkt kondensproblem, fast jag i efterhand tagit bort det underliggande halmtaket.
Men det finns lite glipor här och där i skarvarna (det är plåt som lades på beganad för ca 50 år sen) och dessutom en öppning i väggen, så det blir nog ett visst korsdrag.
Har också ett ouppvärmt garage ca 70 m2, utan undertak mot plåten, där det var en del kondens innan jag byggde och isolerade ett innertak, var många år sen jag kollade läget på vinden, kanske är det görruttet  :-X
Jag monterade visserligen samtidigt med innertakbygget, lite ventiler på gavelspetsarna i förebyggande syfte.
Det TW beskriver gör ju att man blir fundersam över det kloka att spara spåntaket.
Beror väl på i vilket skick det är, och på vilken ventilation man kan åstadkomma under plåten.
Det sista tror jag är viktigt, det får inte bli för tätt.
Vattenångan måste kunna slippa ut nära taknocken, och luftinsläpp längs takfoten behövs också.

davidB

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 23 jun-09 kl 10:36 »
Men vad är skillnaden då att ha en väv eller ett spåntak som innertak?
Det man vill åstadkomma är väl att den stora luftvolymen i rummet inte ska ha kontakt med plåten och där kondensera.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #25 skrivet: 23 jun-09 kl 11:14 »
Väv funkar nog utmärkt, har aldrig sett det dock.
Lite misstänksam är jag ändå angående livslängden.
Den är väl inte testad i praktiken, i och med att undertaksvävar inte funnits så länge.
Och plastfolier brukar bli sköra och smulas sönder med tiden, förr eller senare.
Ett plåttak kan ligga i hundra år utan vidare, då vill man (sannolikt kommande ägare) inte åka på onödigt jobb med otäta undertak.

TW

• Finland
« Svar #26 skrivet: 26 jun-09 kl 20:18 »
Kondens är ett problem men om springorna mellan trödbräderna är mindre än 10 cm brukar det gå bra utan undertak i ett oisolerat uthus. De få dropparna som faller gör ingen större skada.

Man kan lägga plåt på ett gammalt pärttak men man måste först spika läkter ovanpå pärtorna så att man får fästa plåten i friskt virke. Min personliga åsikt är att om det gamla pärttaket är genomruttet skall man skyffla ned det för att rötan inte skall sprida sig till läkten men om det är någorlunda friskt kan man lämna kvar det och bara lägga läkten ovanpå.

Personligen tror jag att de pappersbaserade undertaksmaterialen är bäst. Den där vita tunna plasten är så fruktansvärt känslig för att skava mot någonting.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

795 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser