Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första turen med vagn!  (läst 2108 gånger)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
Första turen med vagn!
« skrivet: 03 jun-09 kl 23:20 »
Dock inte förspänd.... ;)

Jag fick haka på en kompis som skulle ut och köra en skrittsväng med sin häst så jag hoppade upp och hade Ceasar på släp. Han var fantastiskt duktig, bara traskade på (fast han nöp mig i låret en gång den lille ligisten).

I förrgår gick vi på skogspromenad tillsammans med en ridande kompis och även där skötte han sig super och klev runt i terrängen.

Nu förtjänar min åring sommarlov, vi har betessläpp på söndag. Får jag något bra kort ska ni få bilder på guldklimpen!

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Första turen med vagn!
« Svar #1 skrivet: 04 jun-09 kl 11:46 »
Vad kul, ser fram emot bilder! Min 2-åring har sommarlov sedan några veckor tillbaka men jag hoppas vi kan komma ut på några turer på släp i sommar, känns som väldigt bra miljöträning inför den fortsatta inkörningen i höst!
Självhushåll till nytta och nöje

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #2 skrivet: 04 jun-09 kl 13:48 »
Jo det känns som att "hälften är vunnet" inför inkörningen när de redan vant sig vid att gå vid en vagn som kan skramla etc. Och god miljöträning inför kommande inridning att vara ute med en trygg häst.
Jag som är nästan nybörjare inom körning känner också att jag lär mig mer om hur jag ska bete i olika situationer med vagn, möter jag en traktor på en smal skogväg, hur agerar jag?!

när man sitter på är det ju lätt att bara kliva på sidan.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 04 jun-09 kl 23:12 »
Jag tycker det är svårt att hitta på lagom aktivitet till en åring. Vi promenerar och promenerar, tittar på traktorer, cyklande barn, bilar bla bla bla
Kliver i transporten nästan jämt, leker med vattenslangen, handduk på huvudet, sparkar dunk med stenar, fladdriga presseningen...
Jättebra att gå bredvid vagn!

Grattis till oss med ljuvliga ligister!

Annika

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 04 jun-09 kl 23:18 »
Här cyklar tonåringen runt, runt hästen på cykel, vi går i byn och tittar på skyltar och olika brevlådor, alla är falrlga första gången  ;D hälsar på främmande människor, går på plankgolv, luktar på parkbänkar mm mm
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #5 skrivet: 04 jun-09 kl 23:53 »
Jag tycker det är svårt att hitta på lagom aktivitet till en åring. Vi promenerar och promenerar, tittar på traktorer, cyklande barn, bilar bla bla bla
Kliver i transporten nästan jämt, leker med vattenslangen, handduk på huvudet, sparkar dunk med stenar, fladdriga presseningen...
Jättebra att gå bredvid vagn!

Grattis till oss med ljuvliga ligister!

Annika

Jag fixar inte att lasta honom utan hjälp från en annan person än så jag hoppas att jag kan få regelbunden hjälp under en vecka el. liknande för att få ordning på lastningen.
Han står på en bondgård så det är rätt mkt liv och rörelse han får vänja sig vid men jag saknar möjligheten att leda runt i villakvarter där bilar kör sakta. Här är det antingen lite trafik eller om man går mot storvägen alldeles för tung trafik. Jag har dock tagit för vana att då och då ge honom mat vid storvägen där lastbilarna dånar förbi, vi håller oss dock på ca 20 m avstånd än sålänge.

Man vill ju inte gärna överaktivera dem men samtidigt så är de i rätt behändig storlek nu och ju mer de är van desto bättre!
Vad var det för åring du hade?

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #6 skrivet: 04 jun-09 kl 23:56 »
Här cyklar tonåringen runt, runt hästen på cykel, vi går i byn och tittar på skyltar och olika brevlådor, alla är falrlga första gången  ;D hälsar på främmande människor, går på plankgolv, luktar på parkbänkar mm mm

Vi har också cyklat runt honom på den inhägnade ridbanan. Nu ska jag få någon av de yngre stalltjejerna att följa med oss på promenad med moppe som hon får köra.

Jag har ju anmält oss till en körkurs i sommar (jag är dock mest intresserad av miljöträningen i att gå över maratonhindren) så jag får väl ta tag i tömkörningen så han lär sig att gå fram trots att jag befinner mig bakom. Tömkörningen sker dock i grimma än så länge.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 05 jun-09 kl 00:39 »
Vi har också cyklat runt honom på den inhägnade ridbanan. Nu ska jag få någon av de yngre stalltjejerna att följa med oss på promenad med moppe som hon får köra.

Jag har ju anmält oss till en körkurs i sommar (jag är dock mest intresserad av miljöträningen i att gå över maratonhindren) så jag får väl ta tag i tömkörningen så han lär sig att gå fram trots att jag befinner mig bakom. Tömkörningen sker dock i grimma än så länge.
Men varför grimma om han redan är året?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 05 jun-09 kl 09:18 »
Ang. trafikträning för körhäst. Det är absolut nödvändigt att lära dom från början att bara gå rakt fram no matter what. Om man från början rusar av vägen och gömmer sig i skogen eller på en åker när man möter en bil/skolbuss/timmerbil/mjölkbil/motorcykel, så kommer dom att göra det med vagn också... ;D

Se till att själv vara på "bilsidan" så du är mellan hästen och fordonet och så går du rakt fram utan att titta på hästen eller bilen själv och utan att dra i grimman, kort sagt som inget hänt. Det är ju du som är hästens ledare och hästen kommer att göra som du gör!

Det är hundra gånger bättre och enklare att möta dom dundrande livsfarliga lastbilarna som unghäst med matte/husse vid huvudändan än som äldre med vagn och kusk och ingen trygghet framtill.. I regel vet inte unghästen om att man ska vara rädd för fordon om ingen människa lärt dom att man måste tvävända och skynda sig  bort om man möter nåt på vägen...

En anektod: Hästar kan bli onödigt trafiksäkra... :-[ Bodde vid E20 förut och det var ju ständigt susande av bilar..så ibland när man körde på vägen brevid så hörde man inte  bilen framför eller bakom sig. Men för det mesta märkte man på hästen när den spetsade öronen att nu kommer det en bil...
Satt och dinglade med benen och visslade en vacker sommardag bakom en två-åring. Plötsligt möter jag en bil som kommer körandes i diket så att det rasslade på höger sida med en gammal tant i...  :-[  Jag o min häst missade att vi fick möte och lufsade i godan ro mitt i vägen :-[ :-[ :-[ Super pinsamt. Hästen rörde inte en min vid mötet och jag hörde inget.. :-[ :-[
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 05 jun-09 kl 09:44 »
Håller med Frances, en unghäst vet oftast inte att bilar etc är farligt förräns man själv skrämt dom med det. Min åring hade aldrig sett en cykel, lastbil eller traktor förräns han kom hit men efter bara några veckor spatserade han gatan lugnt fram trots bilar som for fram och tillbaks. Stora lastbilar, sådana som suger en med sig är dock lite läskiga fortfarande men vi jobbar på det  :)

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #10 skrivet: 05 jun-09 kl 10:11 »
Våran shettis är också lite väl trafiksäker. Hon fattar inte alls varför hon borde flytta på sig när det kommer bilar på våran lilla smala väg här. Eller varför man kanske inte borde stå jättesupernära traktorn i hagen osv. Det är ju bra att hon inte är rädd, men lite respekt för motorfordon hade varit bra. ;D

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 05 jun-09 kl 10:31 »
Haha det är samam här, vi bor också på smal grusväg och i början när jag traskade upp å ner och tömkörde honom för att vänja honom vid alla fågelskådare och bilar så de första han gjorde vid första mötet när bilen stannade för att lämna plats var att sticka in huvet genom rutan för att se vad det var för en kis som satt där. Killen skrek i panik  ;D

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 05 jun-09 kl 12:12 »
Jag fixar inte att lasta honom utan hjälp från en annan person än så jag hoppas att jag kan få regelbunden hjälp under en vecka el. liknande för att få ordning på lastningen.
Vad var det för åring du hade?

När vi skulle gå på transporten första gången "stod vi bara" först o pratade bredvid. Kompisen står och gör massor med ljud, lyfter rampen upp o ner, grejar allt vad hon kan, och Kajsa är så nyfiken så till slut stod hon så nära att rampen dunkade i hennes huvud när den skulle fällas ned.. strunt samma...Så gick vi och "stod bara o pratade vid dörren, kompisen klev in o ut, jag tittade in osv. Så gick vi bak o kompisen går in, jag går in o föl går in. Gosar en stund o går ut. Och in. Och ut. Inget konstigt. Det tog 10-15 minuter.

Jag har en ponnyflicka. Mamman skulle slaktas pga hälta o gaskolik, o jag erbjuder plats hos mig, för jag anade att problemen var miljörelaterade. Jag hade inga planer på att köpa hästen, utan skulle bara visa att hästen faktiskt mår bra under rätt omständigheter. Men hon blev kvar, och har inte haft några problem sen dess. Mamman är "kärlekskorsning" appaloosa/russ (?) som förälskar sig i en arabhingst.. Pappan till fölet är Leuns Velds Elegant.
Så har jag ett halvblod på 14 år.

Varför inte grimma?

mli79

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 05 jun-09 kl 14:19 »
Tänk om man hade den lyxen att ha körekipage i närheten som man kunde haka på!

Jag har en treåring under inkörning som jag behöver trafikträna en del. Han är helt säker med bilar, traktorer, lastbilar, motorcyklar, fyrhjulingar och sånt som rör sig på vår lilla grusväg. Det han inte är van vid är att hastigheten de kan komma med på en större väg. Jag tycker att det är lite läskigt att gå ut och gå i trafiken mellan hästen och bilen, men det är bara att bita ihop (eller snarare tvärtom, gå med öppen mun och andas) för det måste ju göras. Drömmen är att ha en sån häst som Frances har!
Mina små ponnyer är så trafiksäkra som det bara går. Beviset fick vi en tidig vintermorgon när tidningsbudet kom och förklarade att en av våra ponnysar låg död på vår lilla grusväg. När vi gick ut så var han inte död, han bara sov stenhårt. Han tyckte väl att det var så mkt snö i hagen så det var bättre att rymma och lägga sig på vägen.. suck...
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #14 skrivet: 05 jun-09 kl 14:47 »

Jag sparar gärna munnen så länge det går. Jag ser ingen anledning att använda bett på en åring förutom i rent invänjningssyfte, d.v.s. ha på åringen ett träns i box under uppsikt.
Ska man sedan köra den (jag har aldrig tidigare kört in en så ung häst) så kan man förstås behöva det men inte under invänjningsfasen då den bara ska lära sig att man går bakom.

Jag brukar introducera träns i 2- 2,5 års åldern och då handlar det först och främst om att den ska bli trygg med bettet och våga gå fram trots att det "tar emot" där fram (det gör jag i och med en kort longeringsträning där de lär sig kommandona och får prova inspänningstygel). Sedan tar jag styrningen ute i skogen på töm just innan inridningen.

De hästar jag ridit in har varit lika fina i munnen som äldre som de var som unghästar så det är en metod som fungerat mkt bra för mig i alla fall.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #15 skrivet: 05 jun-09 kl 14:52 »
När vi skulle gå på transporten första gången "stod vi bara" först o pratade bredvid. Kompisen står och gör massor med ljud, lyfter rampen upp o ner, grejar allt vad hon kan, och Kajsa är så nyfiken så till slut stod hon så nära att rampen dunkade i hennes huvud när den skulle fällas ned.. strunt samma...Så gick vi och "stod bara o pratade vid dörren, kompisen klev in o ut, jag tittade in osv. Så gick vi bak o kompisen går in, jag går in o föl går in. Gosar en stund o går ut. Och in. Och ut. Inget konstigt. Det tog 10-15 minuter.

Min förra unghäst var plättlätt, lastades med hjälp av en morot första gången och lärde sig nkt snabbt att bli inskickad i transporten (jag pekade- han gick). Den här har dock varit betydligt trixigare, han är inte ett dugg intresserad (dock inte på något sätt rädd) utan ställer sig med öronen lite utåt och växer fast.
Det går dock rätt snabbt att lasta med hjälp (ca 10-15 min) men det är defintivt något vi behöver träna på!

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #16 skrivet: 05 jun-09 kl 14:57 »
Jag sparar gärna munnen så länge det går. Jag ser ingen anledning att använda bett på en åring förutom i rent invänjningssyfte, d.v.s. ha på åringen ett träns i box under uppsikt.
Ska man sedan köra den (jag har aldrig tidigare kört in en så ung häst) så kan man förstås behöva det men inte under invänjningsfasen då den bara ska lära sig att man går bakom.

Jag brukar introducera träns i 2- 2,5 års åldern och då handlar det först och främst om att den ska bli trygg med bettet och våga gå fram trots att det "tar emot" där fram (det gör jag i och med en kort longeringsträning där de lär sig kommandona och får prova inspänningstygel). Sedan tar jag styrningen ute i skogen på töm just innan inridningen.

De hästar jag ridit in har varit lika fina i munnen som äldre som de var som unghästar så det är en metod som fungerat mkt bra för mig i alla fall.
Okej, ja här finns ingen skog så vi har lärt oss svänga runt om bilar, skottkärror osv. Plana marker så långt ögat når, men det har gått mot förväntan ändå. Nu är han 13 månader och happar i sig bettet med glädje för då vet han att det ska hända nåt skoj. Det är så olika från individ till individ.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #17 skrivet: 05 jun-09 kl 14:57 »
Ang. trafikträning för körhäst. Det är absolut nödvändigt att lära dom från början att bara gå rakt fram no matter what. Om man från början rusar av vägen och gömmer sig i skogen eller på en åker när man möter en bil/skolbuss/timmerbil/mjölkbil/motorcykel, så kommer dom att göra det med vagn också... ;D

Se till att själv vara på "bilsidan" så du är mellan hästen och fordonet och så går du rakt fram utan att titta på hästen eller bilen själv och utan att dra i grimman, kort sagt som inget hänt. Det är ju du som är hästens ledare och hästen kommer att göra som du gör!

Det är hundra gånger bättre och enklare att möta dom dundrande livsfarliga lastbilarna som unghäst med matte/husse vid huvudändan än som äldre med vagn och kusk och ingen trygghet framtill.. I regel vet inte unghästen om att man ska vara rädd för fordon om ingen människa lärt dom att man måste tvävända och skynda sig  bort om man möter nåt på vägen...

Jag tror också att det är helt rätt metod! Alla mina hästar tidigare har varit bombsäkra med trafik förutom den senaste som aldrig riktigt blev helt att lita på (fantastisk tävlingsindivid men kunde formligen explodera vid viss trafik vilket gjorde det rätt obehagligt ibland). Jag jobbar på mig själv för jag känner ibland att jag spänner till mig p.g.a. tidigare erfarenheter men det har fungerat utmärkt med lilleman hittills så jag hoppas slippa lära honom min dumheter... ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 2 användare
Karlsdotter, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser