Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  laxfärgad faverolle, stämmer ej?  (läst 2896 gånger)

katie

• Bohuslän
    • Borderlites
SV: laxfärgad faverolle, stämmer ej?
« Svar #20 skrivet: 07 jun-09 kl 22:41 »
Det med färger som kan dyka upp är ganska intressant. När jag startade med Holländsk dvär fick jag lite av en chock vid första kläckningen.

Jag fick hem djuren i November. De gick helt avskilda från de andra hönsen i egen voljär.
I maj när hönan hade börjat lägga ägg började jag samla. In i kläckaren åkte de.
Döm om min förvåning när kycklingarna kläcktes. Alla utom en hade samma färg.
Här var det bara att vänta och se vad det skulle bli för färg på henne (det var en höna) när hon var utfjädrad.

Hon blev en Guldhalsad liten dam. Teckningen var bra t.o.m.

Vad var det då för färg på föräldrarna??   Jo, de var Rödsadlade.

Efter ett tag fick jag reda på (efter många samtal med några domare som vände och vred på henne) att Guldhalsade djur använts för att få fram den Rödsadlade färgen.
Jag har efter den hönan aldrig fått något mer djur med fel färg men tydligen kan det dyka upp djur med 'färgdefekt' eller vad man nu ska kalla det.
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser