Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lägga får  (läst 2693 gånger)

Skågedalen

• -
Lägga får
« skrivet: 03 jun-09 kl 16:33 »
Hej alla glada!

Här på Alternativ misstänker jag att det finns en massa yrkesfolk + kompetenta fårägare som vet  hur man lägger ett får när man ska klippa det eller fixa klövarna på det.
Så då tänkte jag be er kunniga om en detaljerad beskrivning på hur man går tillväga!  :-*

För jag har då inte fattat.  :P
Har förstått att det handlar om teknik och att det ibland är hemskt praktiskt att kunna lägga dem.

Mvh / Fru Skågedalen
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

hustran

SV: Lägga får
« Svar #1 skrivet: 03 jun-09 kl 17:08 »
Själv har vi fått instruktioner från" fårklipparn" men nästan aldrig lyckats. Vi hade STORA tackor. Det slutade med att vi, 2st. tog tag i tackan 1 fram och en bak och lade runt henne. Numera har vi snällare tackor (Gutar ) och använder klippstol . Gud så bra det går. Vi är fortfarande 2 st. men djuren är lugna och man lyfter fötterna som på en häst.  Ryggarna och adrenalinet sparas.  ;D

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #2 skrivet: 03 jun-09 kl 17:54 »
Vi sätter våra ibland.. men vi är två en som håller det sittande och en som klipper o verkar..
Att sätta det är inga större problem.. ta tag i frambenen med fårets rygg mot dig och lyft o backa och sätt fåret på rumpan..
Om vi ska lägga dom behöver vi oxå vara två.. en i framben och en vid bakben..
Men vi använder hembyggd klippstol nu..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

carwin

« Svar #3 skrivet: 03 jun-09 kl 18:52 »
Jag brukar lyfta upp det ena bakbenet och sedan välta snett bakåt (mot det upplyfta benet), då sätter sig fåret på baken och du kan räta upp och ha det sittande eller fortsätta rörelsen och lägga honom/henne ner. Det är lite teknik, men det är bara till att testa sig fram :)

Deepen

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 03 jun-09 kl 19:38 »
Hej!
Är det någon annan som varit med om det här?
Sätter mina tackor ibland, tekniken får jag nog slipa på för 50 kg Värmlandstacka är precis vad jag klarar av...

Men, när de sitter så börjar de svanka och plötsligt sprätter de till och ställer sig upp mycket snyggt  ;D
Nåja nu händer det inte eftersom vi är beredda, men de tycker inte om att sitta lugnt och stilla på rumpan som andra får jag hanterat.
Fel på tekniken eller väldigt smarta får?!

Hälsningar från Martina
Har några Värmlandsfår, två border collies och en bondkatt.

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 jun-09 kl 20:18 »
jag tror tekniken handlar om att ha de i exakt rätt vinkel. Inte för liggande, å inte för stående. Har assisterat på fårklippning i wales, och den vinkeln gjrode allt. Men själv hittar jag inte den. Har också får som får kraft i ryggen å "svankar" sig upp. Har övergått till att klippa sidorna när de står bundna, och sedan svåråtkomligt som magen, när de är på rygg. Men en lösning för halsklippning har jag inte. NÅn som har bra tips? Framför allt på framsidan..

Monica H

• Halland
« Svar #6 skrivet: 03 jun-09 kl 22:43 »
Vi brukar klippa halsen först, en medhjälpare "grenslar" fåret och håller fast detta medans den andre klipper från öronen och en bit ner på halsen, runt om. Sedan sätter jag på ett halsband och har den delen avklarad.
Halland è bäst

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 03 jun-09 kl 22:54 »
Jag grenslar fåret, tar tag i underkäken, vrider huvudet åt sidan och drar samtidigt bakåt, då "fallar" de i ditt knä liksom. Men som någon skrev,de ska inte sitta eller ligga för mycket. Då blir det obekvämt och det är då de vill rymma.

På bilden ligger tackan för mycket.

"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #8 skrivet: 04 jun-09 kl 10:19 »

Här på Alternativ misstänker jag att det finns en massa yrkesfolk + kompetenta fårägare som vet  hur man lägger ett får när man ska klippa det
eller fixa klövarna på det.

För verkning ställde vi getterna alltid upp på mjölkbordet -det skonar ryggen- och bad dom snälla att "ge tass"  -funkade hyfsat...
Det tänkte vi göra med fåren med..

Gunhild

« Svar #9 skrivet: 04 jun-09 kl 20:45 »
Jag är verken lång (156cm) eller specielt stärk och våra tackor väger ca70 kg. När jag ska ha mina tackor till att sitta brukar jag ställa mig vid sidan av tackan och ta tag i benet på samma sida jag står fast under magen och snabbt dra till sedan tar jag tag i huvudet och låter nacken vila mellan mina knä. Sedan är de snälla länge, det finns vissa tackor som är svårare än andra men det brukar inte vara de största.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #10 skrivet: 05 jun-09 kl 20:31 »
Ja jag är en av dom som också undrar hur det skall gå för sig ??? Jag har läst och tittat på bilder o videofilmar och ändå så blir det så att jag ligger i halmen och brottas med fyra vilt fäktande klövar! Och det är inte jag som vinner!!
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 1 användare
_hugo_

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser