Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölkmaskin till get/får?  (läst 5242 gånger)

Savonit

  • Inlägg: 63
    • -
Mjölkmaskin till get/får?
« skrivet: 03 jun-09 kl 11:28 »
Hej läste att vissa på forumet mjölkar sina getter med maskin.
Antar att dessa även skulle fungera till får.
Sitter och planerar angående gården jag skall köpa om några år, vad jag skall ha och hur.
Vill gärna producera mjölk men inte med kor utan antingen mjölkfår eller getter, så är fundersam på vad för maskin ni kör med och vad dessa kostar.
Blir jobbigt i längden att mjölka för hand.

Måste ju finnas maskiner till vettigt pris för att mjölka getter/får.
Behöver ju inte vara så stora då dom bara mjölkar 2,5-5 l / dag ca.
Tack på för hand.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Mjölkmaskin till get/får?
« Svar #1 skrivet: 03 jun-09 kl 12:25 »
Beror ju lite på hur många man har, så klart. Fyller man inte en mjölkspann så är disken av maskin jobbigare än att handmjölka.

Spann och pump kan man få tag på billigt. Min kostade 37 kycklingar  :) Det som är lätt att bli skinnad på i sverige är mjölkorganen och get/fårpulsator. Men är man villig att pussla lite med varor från utlandet, så kommer man undan med ett par tusen.

Get-Eva

  • Inlägg: 146
SV: Mjölkmaskin till get/får?
« Svar #2 skrivet: 03 jun-09 kl 17:13 »
Ja, köp inte från De Laval! Där kostar bara locket med pulsator 7000 spänn ca, spannen kostar ca 3000.
Som tur var fick jag tag på begagnat så nu mjölkar vi med spann.
Nybliven get"bonde", med en gammal gård under upprustning. Bygger ett litet gårdsmejeri, hoppas på att öppna nästa sommar. 47 getter, 3 hundar, 3 katter och en snäll gubbe som fixar det mesta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 6 användare (2 dolda)
ekont22, alternaiv, von tratt, Trolle_85

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser