Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Guldkalven?  (läst 1689 gånger)

Garyu

  • Gäst
Guldkalven?
« skrivet: 29 dec-05 kl 19:27 »
Jag har diskuterat med en del folk om att man borde ha en guldkalv. Alltså, inte en sådan som judarna tillbad enligt Bibeln, utan en liten rörelse av något slag som bara drar in en massa pengar som man kan tulla av för sina levnadsomkostnader men som inte kräver någon arbetsinsats. Det ska liksom bara stå och växa.

Det finns ett antal rätt bra förslag. De flesta har att göra med förnyelsebara resurser, t.ex. skog, fisk, osv. Sedan finns ju alltid alternativet att investera i aktier och fonder som står och tickar in pengar dygnet runt (om man lyckas placera rätt). Problemet är att alla förslag är sådana som kräver en rätt betydande kapitalinsats för att komma igång, och jag är fattig som en kyrkråtta.

Jag tänkte därför att det här vore nog ett bra forum att brainstorma om det här. Alla här är människor som vill klara sig själva, utan att bli viktiga kuggar i samhällets maskineri. Så om man då kan fixa sig en situation där man kan bli ekonomiskt oberoende utan att arbeta särskilt mycket så vore ju alla här mycket lyckligare. Och med ekonomiskt oberoende menar jag inte rik, utan att man kan plocka ut några tusen varje månad för att betala räkningarna. Så, nån som har några smartare idéer än dom jag haft? Något man kan starta upp med utan investeringar, börja från noll och bygga uppåt. Det gör ju inget om det tar några år innan man är helt igång...

lilleulv

  • Gäst
Re:Guldkalven?
« Svar #1 skrivet: 29 dec-05 kl 20:14 »
Hej Guryu
Ifall du får några bra tips, så vär god att dela med dig till en annan kyrkoråtte.
Lilleulv

Virvla

  • Inlägg: 30
    • Tanken svindlar
Re:Guldkalven?
« Svar #2 skrivet: 30 dec-05 kl 18:12 »
Många letar men jag tror det är svårt att få det att gå runt till 100% med 0% arbetsinsats. Det stämmer liksom inte. Jag inser att många lever så och att många strävar efter det, men undrar om det verkligen är så fantastiskt. Tvärtom handlar det för min egen del om att försöka minska beroendet till pengar, så att jag inte är beroende av en guldkalv.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Guldkalven?
« Svar #3 skrivet: 01 jan-06 kl 14:48 »
Ge dig ut i världen och predika om världens undergång, folk kommer då att inse att de inte behöver sina pengar och ger dem till dej!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Bo

  • Inlägg: 4238
Det normala sättet
« Svar #4 skrivet: 01 jan-06 kl 15:24 »
att lösa problemet är ju att producera en vara eller tjänst som folk är beredda att betala för. Men då är man ju redan en del av det stora sammanhanget. - En kugge i maskineriet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 1 användare
RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser