Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "svälter" alla gottisar konstant?  (läst 1582 gånger)

Dillen

• Östergötland
"svälter" alla gottisar konstant?
« skrivet: 01 jun-09 kl 19:33 »
Min gotlandskanin agerar utsvulten varje gång jag går förbi honom, är det något som fler gotlandskaninsinnehavare känner igen? Märkligt att han trots fri tillgång på hö, grenar, 1/2 dl havre om dagen och lite grönsaker då och då försöker äta upp sin matte flera gånger om dagen och suger in kinderna för att se riktigt mager, söt och eländig ut  ;D

Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
SV: "svälter" alla gottisar konstant?
« Svar #1 skrivet: 01 jun-09 kl 19:44 »
Haha, jaa... Har fått flera mail från kaninköpare som är oroliga, dom har följt mina utfodringsanvisningar men ninisen ser så hungrig ut ::) Här är det full rulle när man kommer, alla står o tittar på mig, en del far runt, någon tar tag i nätet och rycker.. Maaaaaat!!!!
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Ylva

• Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 01 jun-09 kl 22:00 »
Tja, mina gotlänningar talar ständigt om för mig att de är såååå utsvultna såååååå!De äter allt! Men den matsedeln du nämnde låter alldeles utmärkt. Håll koll på att de håller hullet bra. Gotlänningar har en hälsosam aptit!

Hälsningar Ylva
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #3 skrivet: 01 jun-09 kl 22:38 »
Mina gottisar kastar omkring sina tomma skålar när man kommer för att tala om att de vill ha påfyllning  ;D
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 02 jun-09 kl 00:00 »
Ja, nu har jag en förklaring till varför mina gottisar klättrar på burgallren så fort man rasslar med mathinken...  ;D
Alla dom andra kaninerna luktar alltid på det man sticker in åt dom, men gottisarna hugger som krokodiler efter precis allt!  ;)
Sötnosarna...  :-*

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #5 skrivet: 02 jun-09 kl 00:49 »
En överlevnadsstrategi? Eftersom dom är skapta för att klara sig på väldigt lite så ska dom vara hungriga när det väl bjuds.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"

Dillen

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 02 jun-09 kl 12:05 »
ja den tankebanan har jag också vandrat lite i, har aldrig sett en kanin med sån besatthet av ätbara ting som vår Poppe! Har ju aldrig träffat en gotlandskanin "live" innan honom heller iof  ;)

Hoho, det blir bra karaktärsprövan för mig också minsann, att inte sticka till honom små blad här och där hela tiden ;) Han är rätt gänglig än visserligen, ser mest lång och smal ut men han är ju bara 3 månader också å andra sidan....

Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #7 skrivet: 02 jun-09 kl 17:14 »
Så gör mina franska vädurar också. Det är nog ett allmänt glupsk-kanin-beteende. Mina skulle nog kunna äta hur mycket som helst.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #8 skrivet: 02 jun-09 kl 17:31 »
Mina är också rätt glupska på godsaker som pellets, grenar och maskrosor fast de har fri giva på hö.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #9 skrivet: 02 jun-09 kl 22:44 »
Gottegrisar mao ;)

lite som Lilla My

« Svar #10 skrivet: 10 jun-09 kl 15:44 »
Hejsan !
Har några "Gottisar" ... och visst är de intresserade av mat ...
men långt ifrån alla "äter ständigt" ....
De som är fetast har nog tvärtom anlag för att inte behöva äta så mkt ...
som min tjocka kanindam ... har aldrig sett någon som äter så lite & är så mullig ...
 :D
Fast just nu är hon lös och ledig och kan hoppa omkring i hela lagåden ... men kommer alltid och kollar vad "gräskorgen" innehåller.
Äter lite strå och hoppar därifrån...
...  får nog bli stopp på friheten, hon hittar antagligen för mkt godbitar...
 ;)
En annan dam är inte mullig men äter bara lite och sen lägger hon sig och pöser och ser ut som livet är "gött att leva"

Däremot tycker jag att de gillar "aktivitet" ... hoppa upp & ner ... gärna gräva ... gnaga på kvistar ... vakta ... kollar vad som händer .... vet vad som är på gång ... tex börjar jag alltid med utfodring till min "lösa dam" ... så nu har hon lärt sig att det är så ... ibland hoppar hon upp och väntar innan jag hunnit dit till "hennes ställe" .... när det gäller gräs ... föredrar hon att kunna välja strå själv ur korgen ....  ;D

Min tolkning av "deras hungriga uppträdande" som beskrivs här i "tråden" är att det nog mer handlar om aktivitet och nyfikenhet än om hunger
...
men det kan ju vara varianter av hunger också ...
- hur som helst är de personliga av sig ... väldigt olika varandra också ...

Gösta

« Svar #11 skrivet: 10 jun-09 kl 17:51 »
En kanin som inte är hungrig vid utfodringen får antingen för mycket mat eller är sjuk. Gäller alla kaniner inte bara Gotlandsrasen.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 10 jun-09 kl 22:06 »
Ja, alla mina kaniner är sugna på käk när det bjuds, ingen tvekan om det. Men inga andra än gottisarna studsar runt i sina boxar och blir helt knäppa så fort dom hör rasslet av foder-hinken. Dom andra reser sig mot gallret eller går nyfiket fram och tillbaka, dom studsar inte som flipperkulor där inne. ;)
/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dela detta:

* Inloggade just nu

383 gäster, 2 användare (1 dolda)
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser