Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kraftfoder eller ej?  (läst 1351 gånger)

Lobelina

  • Inlägg: 16
kraftfoder eller ej?
« skrivet: 01 jun-09 kl 00:47 »
Mycke får man läsa om vad getter ska ha att äta. Men hur är det med bockarna, har hört att dom kan få njursten av för mycket kraftfoder?
Så vad ska jag då ge för kraftfoder och hur mycket åt mina dvärggetskillingar?
Har köpt hem Lantmännens fårfor för att det är det dom får där dom bor nu. Är fårfor att rekomendera? Om inte vad ska jag i så fall gå över till? 

Bör kanske nämna att dessa kommer att ha fri tillgång till sly och annat gott om sommaren å andra sidan kalla karja norrlänska vintrar med endast hö och minareler till tröst.

 

Sussilo

  • Gäst
SV: kraftfoder eller ej?
« Svar #1 skrivet: 01 jun-09 kl 06:28 »
Hos mig fick bocken bara ytterst lite kraftfoder blandat med mineraler under betäckningstiden. De djur som inte mjölkar/ger di behöver inget kraftfoder på sommaren. Om kraft- och mineralfoder finns mycket att läsa på forumet.
« Senast ändrad: 14 okt-11 kl 11:37 av Sussilo »

Killing1

  • Inlägg: 12
    • Värmland
SV: kraftfoder eller ej?
« Svar #2 skrivet: 30 mar-10 kl 21:51 »
hej jag brukar blanda kraftfoder och och havre men bara lite kraft foder och mer havre :) :) ;) :D

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: kraftfoder eller ej?
« Svar #3 skrivet: 31 mar-10 kl 00:20 »
hej jag brukar blanda kraftfoder och och havre men bara lite kraft foder och mer havre

Jo... vad blandar du egentligen? Havre räknas som kraftfoder...  :P

berglundskan

  • Inlägg: 64
    • Västmanland
    • thelifeinmöklinta
SV: kraftfoder eller ej?
« Svar #4 skrivet: 31 mar-10 kl 19:56 »
Jag blandar sädkross med fårfor. 1 del fårfor o 2 delar sädkross. Och hö förstås!
Men när våren och löven spricker så komemr jag inte ge sädkross/fårfor utan bara hö.
Bor i rött torp med man, 2 barn, 2 katter, 2 kaniner, 2 ankor & 1 get. www.moklintabrollop.blogg.se

Amamfa

  • Inlägg: 54
    • Västergötland
SV: kraftfoder eller ej?
« Svar #5 skrivet: 17 apr-10 kl 11:39 »
Mycke får man läsa om vad getter ska ha att äta. Men hur är det med bockarna, har hört att dom kan få njursten av för mycket kraftfoder?
Så vad ska jag då ge för kraftfoder och hur mycket åt mina dvärggetskillingar?
Har köpt hem Lantmännens fårfor för att det är det dom får där dom bor nu. Är fårfor att rekomendera? Om inte vad ska jag i så fall gå över till? 

Bör kanske nämna att dessa kommer att ha fri tillgång till sly och annat gott om sommaren å andra sidan kalla karja norrlänska vintrar med endast hö och minareler till tröst.



Hur märker man att en Get har fått Njursten då?  ???


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 3 användare
Sundance, karsan, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser