Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mangoldplockarens dilemma  (läst 2032 gånger)

Bo

  • Inlägg: 4238
Mangoldplockarens dilemma
« skrivet: 28 dec-05 kl 14:50 »
Under lågsäsong när det är dåligt med kunder plockar jag ibland mangold i växthuset att röra ner i pannkakssmeten. Bladen är små och ibland gitter jag inte besvära mig. Värdet av mangolden där den står är alltså runt noll.

Men eftersom jag odlar för försäljning, är jag skattskyldig för vad mangolden skulle kostat i butik.

Om jag är emot skattefusk, kostar det mer än det smakar även då mangolden är mera lättplockad. Jag låter den stå och plockar nässlor istället.

Men jag får vara noga och bara plocka nässlor som står utanför tomtgränsen, annars skall det betalas skatt för dem också.

Ännu knepigare blir det med körsbären som står en bit ifrån tomten som jag plockar och säljer om tiden räcker till.

De skall beskattas men är jag då skattskyldig även för dem jag äter själv?

Det är i gränslandet mellan arbetsinkomster och självförsörjning som inkonsekvenserna i skattesystemet blir övertydliga.

Man har försökt bota dem genom olika momssatser och föreslagit skattelättnader för "hushållsnära tjänster" men det rätta måste ju vara att rätta till inkonsekvenserna och reda upp i röran:

http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=29;action=display;threadid=5359
« Senast ändrad: 13 jan-06 kl 18:52 av Bo »

Bo

  • Inlägg: 4238

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Mangoldplockarens dilemma
« Svar #2 skrivet: 13 jan-06 kl 22:05 »
Frukten som växer utanför tomtgräns få ju säljas för upp till ett par tusen skattefritt, för att nu krångla till  tillvaron lite.

Detta gäller varje person som plockar.

För att slippa problem med de fiskala myndigheterna och fylla i en massa blanketter så kan man resa in i landet och köpa på självplock, sedan sälja det på platsen tom till ägaren av åkern.
Detta är fullt lagligt och efter som man är företagare har fack inget att komma med, och man skatter i hemlandet.

Förstår inte att myndigheterna lägger ner en massa dyrt jobb, för att få in så lite skatt, kostar säkert mer än det smakar.

Såvisst ett enklare skattesystem skulle nog vara på plats, men ett enkelt system är ju inte du BO en anhängare av, snarare ett brutalt och fiskalt övervakningsamhälle, som är kostsamt krångligare än nuvarande och helt oöverblickbart.

Ett skattesystem som befriade från skatt på sådant som man producerar själv, finns om man har tomt, och inte ett litet jordbruk av samma storlek.



Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Bo

  • Inlägg: 4238
Den som odlar för försäljning
« Svar #3 skrivet: 14 jan-06 kl 21:15 »
får inte äta en skattefri morot själv.

Citat: "Såvisst ett enklare skattesystem skulle nog vara på plats, men ett enkelt system är ju inte du BO en anhängare av, snarare ett brutalt och fiskalt övervakningsamhälle, som är kostsamt krångligare än nuvarande och helt oöverblickbart."

Hur ser ditt förslag till skattesystem ut? - Eller är du nöjd med det vi har?


Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:Mangoldplockarens dilemma
« Svar #4 skrivet: 14 jan-06 kl 21:30 »
Från mangold till parkeringsavgifter är steget inte långt... Och skatten enar dem till ett.
På min arbetsplats införs nu parkeringsavgift för personalparkeringen istället för förmånsbeskattning. Svordomarna är många och hatet stort mot, hör och häpna, arbetsgivaren. Inte en själ verkar kunna tänka längre än näsan räcker. Nåväl, jag är lätt inblandad i detta så jag föreslog skämtsamt ett upprättande av valstuga för sossarna invid biljettautomaten på premiärdagen för införandet av denna avgift.
- ....Valstuga för sossarna? säger personalavdelningens representant med eftertänksamhet. Räcker det inte med pepparkakor?

/Valma
« Senast ändrad: 14 jan-06 kl 21:41 av Valma »
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Bo

  • Inlägg: 4238
Annars
« Svar #5 skrivet: 14 jan-06 kl 22:16 »
förmodar jag att det skulle betalas arbetsgivaravgift och inkomstskatt på marknadsvärdet av att få parkera.

Alla som har privat nytta av sin yrkeskunskap eller av nyttigheter från sin förvärvsverksamhet är skattskyldiga för detta.

- Bilreparatören som  lagar sin egen bil, den prostituerade som knullar på sin fritid, prästen som använder sina insikter för sin egen själs frälsning, läraren som undervisar sina barn hemma.

Min mor som odlade blommor för försäljning skulle skatta för möjligheten att pryda sitt hem med  osålda gladiolus och chrysantemum.

« Senast ändrad: 15 jan-06 kl 08:41 av Bo »

Bo

  • Inlägg: 4238
Krångligt och oöverblickbart
« Svar #6 skrivet: 15 jan-06 kl 12:57 »
blir ju ett skattesystem som inte har en fast rättsgrund utan bara har uppgiften att dra in maximalt med kosing till dom som begriper bättre än vi själva hur de bör spenderas.

Det liknar mer och mer ett skatbo under RSVs försök att täppa igen alla blottor.

Ett redigt skatte- och bidrags-system med en fast rättsgrund som ger de rätta ekonomiska incitamenten och därmed ger den redlige maximalt utrymme och makt över sitt liv, kan inte avvika mer än marginellt från det jag beskrivit.




 


Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 3 användare (1 dolda)
alfhild, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser