Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  F skatte = betalning?  (läst 1360 gånger)

Brokullen

• Dalsland
F skatte = betalning?
« skrivet: 30 maj-09 kl 17:10 »
Innehar F skatte och skall hyra ut mej som arbetskraft, hade tänkt att ta ut ca 350:- i timman men nu undrar jag lite hur man tar betalt för när man jobbar tex helg eller nätter
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Zixten

• Västergötland
SV: F skatte = betalning?
« Svar #1 skrivet: 30 maj-09 kl 21:45 »
Är inte det upp till dig det, vilka taxor du har? Tar du ut för mycket lär du märka det när du inte får några kunder....
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende.  // Zixten

Existens?

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 31 maj-09 kl 15:16 »
Kan du plocka ut 350 kr i timmen så får du nog tänka dig att ta samma på både kväll och helg..Är det för bara dig menar du? utan verktyg eller nåt? Jag brukar betala  250 för ren arbestkraft.....

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #3 skrivet: 31 maj-09 kl 19:27 »
När jag gör arbeten åt folk, tapetserar, lägger golv etc.. så tar jag 350 kr + moms.. Vill dom ej betala det.. fine.. take it or gör det själv.. oftast så betalar dom snällt ändå. Skulle jag jobba natt hade jag vart ännu dyrare.
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 01 jun-09 kl 21:40 »
250 är för billigt. 350-400 + material å maskiner lämpligt.

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 jun-09 kl 23:14 »
250 kr i timmen för ren arbetskraft utan utbildning eller verktyg innebär ju en timlön för personen i fråga på runt 180 kr+arbetsgivaravgifter och semesterersättning. Det tycker då jag är bra betalt med tanke på att en industriarbetare ligger på runt 110.

Brokullen

• Dalsland
« Svar #6 skrivet: 02 jun-09 kl 18:02 »
Vad jag har förstått så försvinner ju 60% i skatter och avgifter
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 jun-09 kl 07:22 »
Det är helt riktigt. Men det försvinner ju även 30 % på timlönen för industriarbetaren i exemplet ovan ( som föresten är hämtat från frugans lönelapp, alltså inget hittepå..).  På en vanlig lön om 110 kr blir alltså 77 kr kvar efter skatt.  På 250 kr blir det 100 kr kvar efter alla avgifter och skatter.

Brokullen

• Dalsland
« Svar #8 skrivet: 03 jun-09 kl 16:49 »
Det är helt riktigt. Men det försvinner ju även 30 % på timlönen för industriarbetaren i exemplet ovan ( som föresten är hämtat från frugans lönelapp, alltså inget hittepå..).  På en vanlig lön om 110 kr blir alltså 77 kr kvar efter skatt.  På 250 kr blir det 100 kr kvar efter alla avgifter och skatter.
Tack för svaren då vet jag lite mer vad som är rimligt.
Frugan måste jobba inom vården med så dåligt betalt.Märker nu att jag hade ganska bra betalt som anställd (158:- i timmen på dagtid) tyvärr blev det varsel på det företaget som jag var anställd så nu är det mest känstemän kvar  ::)

Existens?

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 04 jun-09 kl 08:22 »
Hehe..nej, hade hon varit inom vården vore det nog ännu mindre.. Hon jobbar på en ordinär fabrik med ca 400 anställda. Grundlönen är 85 kr/tim, men sen tillkommer då de personliga tilläggen, och då hamnar hon runt 110 kr/tim. Bror min jobbar på samma ställe, han har varit där i snart 30 år och har väl kommit upp i ca 120 kr. Båda jobbar dock dagtid, så det är ju inte några tillägg, men så här ser nog verkligheten ut för många runt om i landet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 4 användare
Francisbah, Asger, Radar, veroma

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser