Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygger och bygger!  (läst 9282 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Bygger och bygger!
« Svar #20 skrivet: 02 jun-09 kl 20:33 »
Oj, vilket fint hönshus! AVUNDSJUK  :P!
Rakadero du skriver att 15 kvadrat räcker till 20 hönor? Är ungefär 1 kvm / höna att rekomendera? Jag trodde att man kunde ha flera  :-[, så jag vill gärna veta hur många ni tycker är OK per kvm. Bra att få tips innan man ber "gubben" fixa hönshuset. Min tanke var att göra om ett fd. vindskydd till fåren på 10 kvm till hönsen. Då tänkte jag ha halva som hönshus och halva till förråd. Vi kommer att ha max 10 hönor.  Hälsningar Erica

1 kvm/höna är MINIMUM! Det kan inte bli för stort! :)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #21 skrivet: 02 jun-09 kl 20:38 »
Minst 1 kvm / höna inne, fast dom kan gå ut och gå lösa på gården under dagarna? Fast kanske dom inte vill gå ut när det blir vinter...
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #22 skrivet: 02 jun-09 kl 20:41 »
Minst 1 kvm / höna inne, fast dom kan gå ut och gå lösa på gården under dagarna? Fast kanske dom inte vill gå ut när det blir vinter...

Hehe, jag sa lite fel... En halv kvadratmeter per höna är rekommenderat minimum, men jag trodde du oroade dig att hönshuset skulle bli för stort. :) Så tio kvadratmeter duger till tio hönor!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #23 skrivet: 02 jun-09 kl 21:32 »
De säger nog en halv kvadratmeter per höna när man pratar ekologisk hönshållning tror jag, rätta mig om jag har fel. Enligt andra normer kan man ha ännu fler...

Men jag tycker det är synd att ha dem för trångt, samtidigt ska man ju inte ha för få i för stort hus heller, hönorna bidrar ju till värmen med sin kroppsvärme.

Om du gör om vindskyddet till hönshus och hönorna får kanske 6 kvm att vara på tror jag visst du kan ha tio stycken där. Sen beror det ju lite på ras också, dvärghöns och lätta raser tar ju inte lika mycket plats som t ex Brahma.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #24 skrivet: 02 jun-09 kl 22:37 »
Var kan man hitta reglerna för ekologisk hönshållning? Allt jag hittar är att hönsen ska ha mer utrymme än "vanliga" höns. Men hur mycket säger reglerna?
Nån här inne sa att tre höns per kvadratmeter är helt okej om man har en stor hönsgård eller låter hönsen gå fritt dagtid.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

johe71

« Svar #25 skrivet: 02 jun-09 kl 22:41 »
De säger nog en halv kvadratmeter per höna när man pratar ekologisk hönshållning tror jag, rätta mig om jag har fel.

vems normer och regler är det vi pratar om här? :)

djurskyddsreglerna säger att man får ha 9 hönor per kvadratmeter om de väger under 2,4kg/höna, 7,5 hönor per kvm om de väger mer (i ett envåningssystem, andra regler för flervåningssystem)
krav-reglerna från januari 2008 säger att man får ha 6 hönor per kvm
« Senast ändrad: 03 jun-09 kl 00:30 av johe71 »

Attes matte

• Jämtland
« Svar #26 skrivet: 02 jun-09 kl 23:03 »
Finns krav-reglerna att läsa nånstans?
Inte för att jag inte tror dig, är bara nyfiken...  ;)

/Sara

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #27 skrivet: 02 jun-09 kl 23:24 »
Sen beror det ju lite på ras också, dvärghöns och lätta raser tar ju inte lika mycket plats som t ex Brahma.

Jag har tänkt på det där. Visserligen tar små raser upp mindre plats än stora rent fysiskt, men brukar inte de små i gengäld vara mer aktiva, och således behöva större utrymmen för att inte bli stressade?

johe71

« Svar #28 skrivet: 03 jun-09 kl 00:30 »
Finns krav-reglerna att läsa nånstans?

de fanns på www.krav.se men vid årsskiftet gjorde krav följande ändring "Från och med regelutgåva januari 2009 krävs det därför normalt ett användarnamn och ett lösenord för att kunna ladda hem eller läsa våra regler. Alla som är KRAV-anslutna har fått användarnamn och lösenord i ett mail i god tid före årsskiftet. Rådgivare och andra som behöver ha tillgång till regelverket och annan lösenordsskyddad information kan beställa ett årsabonnemang till en fast kostnad"

så de regler jag refererar till är den utgåvan jag sparade på min dator i januari 2008...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #29 skrivet: 03 jun-09 kl 00:35 »
Men gud vilka snåljåpar!  :o
Okej, tack så mycket ändå.  ;) 6 hönor per kvadrat tycker inte jag låter särskilt ekologiskt...  :'(

/Sara

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #30 skrivet: 03 jun-09 kl 18:34 »
Då ska vi nog ha ett hönshus på 5-6 kvm. Har tänkt ha max 10 hönor och jag vill att dom värmer upp något med sin kroppsvärme i huset. Då får jag lite förrådsutrymme utanför. Jag har ju 3 hönor + tuppen nu och nästa vecka får vi hem 5 blommekycklingar där jag hoppas att minst 2 blir hönor  :). Men som alla andra djur här på gården har de en tendens att bli fler än jag tänkt från böjran.... ??? HUR kan det bli så  :-[. Tur man har en snäll gubbe som bygger och fixar  :-*.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

rina

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 03 jun-09 kl 23:06 »
Kul se ett välbyggt hönshus med vackra hönor till...sen hade du ju fina vovvar också då :)

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #32 skrivet: 05 jun-09 kl 23:05 »
har ungefär ett exakt likadant  hönshus. byggt i lekasten och sedan trä uppe till. funkar bra tycker jag :)

yrhönan

• Lökshus
« Svar #33 skrivet: 30 jul-09 kl 09:02 »
Nästan färdigt!

Har lagt upp fler bilder här: http://www.stallpooh.se/lokshusblogg/web/tillagget.html

Det som återstår är utgångsluckorna i plåt som är lackade men står på tork, de ska stängas/öppnas med snöre (tänk giljotin), under utgångarna på utsidan ska där sättas hal plåt så inte råttor kan klättra in, litet tak ovanför ytterdörren ska fixas, samt ett par m2 tak i hönsgården utmed husväggen där de går ut. Så de slipper regn och rusk direkt när de går utomhus.  :-[

Jättekul att det börjar bli klart och hönsen flyttade in i lördags och verkar trivas bra.  :)
/håller genbanksanslutna blommehöns.

Dagg

« Svar #34 skrivet: 30 jul-09 kl 10:20 »
ÅÅÅååååååh, så fiiiint!

//Dagg

yrhönan

• Lökshus
« Svar #35 skrivet: 30 jul-09 kl 11:20 »
 :-[ Tack! :)
/håller genbanksanslutna blommehöns.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #36 skrivet: 30 jul-09 kl 12:19 »
Kan bara hålla med. Vilken idyll ni har skapat. Där kommer de att stortrivas. Hälsningar I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #37 skrivet: 30 jul-09 kl 13:15 »
Jaaa, 'Yrhönan' så fint hus hönsen har fått
Sannerligen ett riktigt SLOTT
Och vilken omgivning så underbar
Synd bara att de inte fattar hur bra de har

Gratulerar och lycka till! Jag gläds med både dig och hönsen  :)

//Amanda
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Ratchaburi

• Södermanland
« Svar #38 skrivet: 30 jul-09 kl 15:05 »
WOW ;D
Vilket fint hönshus ni har byggt.
Och genomtänkta detaljer.
mina höns skulle nog bli gröna av avund.... Bäst man inte berättar för dom ;)
My name is not Rihanna....

Träsktrollet

• -
« Svar #39 skrivet: 30 jul-09 kl 15:17 »
Grattis till ert Underbara hönshus! Jag önskar att man hade så fina rastgårdar till sitt lilla hönshus...
En fråga bara... Är dörren nog bred för att man ska kunna ta in en skottkärra, eller är det tänkt på något annat sätt...
Har varit med om att man har satt in en för smal dörr :-[

WOW ;D
Vilket fint hönshus ni har byggt.
Och genomtänkta detaljer.
mina höns skulle nog bli gröna av avund.... Bäst man inte berättar för dom ;)

Precis, då skulle de blänga surt på en resten av året ;)
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser